Gå til innhold

Endret#Forskjell på kryss e30m3 vs e30 325 mellomaksing?WHY?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp bygget om e30en fra m40b16 og til m50b25. Alt har gått greit med ombyggingen bortsett fra mellomaksling problematikk.

Jeg bruker mellomaksling fra en m20b25 på bilen og har byttet ut hardykoblingen med en alu-overgang som går fra stor hardy og til liten.

Det som er problemet er kraftig vibrasjoner fra understellet/mellomaksling når bilen når ca 40km/t. Det merkes ikke noe før denne hastigheten.

Når jeg har bilen oppe på løftebukk og vrir mellomakslingen rundt kan jeg se den går ovalt inne i opplagringen på midten.. mellomakslingen ligger liksom ikke stabilt i senter, noe jeg mener den skal.

Noen som har vært borte i dette før?

Jeg har tenkt det kan være vinkelen på motoren og girkassen som er litt feil, og siden jeg ikke har en gummi hardy så vil denne vinklingen forflyttes helt bak til opplagingen på mellomakslingen.

MEN det er jo ett kryss på mellomaksingen som skal ta opp eventuelle skeivheter, rett før opplagringen, og det er jo også ett kryss på mellomaksingen bak med diffen.

Jeg har brukt e28 535 motorputer og e36 motorlabber, og 15 mm skims på førersiden. Girkasse feste er fra m20 og samme med girkasse puter. Girkasse er zf kasse fra m3.

Dette er jo en kjent ombygging, med kjente deler så derfor er det jo underlig at dette skal være noe problem.

Jeg har tenkt og bytte ut mellomakslingen med en m3 aksling så slipper jeg denne alu overgangen, men jeg vil jo helst finne ut hvofor dette oppsettet ikke funker da det i TEORIEN skal funke :)

Skrevet

Denne hardyskiven er utviklet for å tåle høye effekter og har høy holdbarhet. Selve hardy'en er CNC frest fra 6061 billett aluminium, og bruker polyurethan foringer med en styrke på 95A. Har blitt lovet livstidsgaranti faktisk. Så klarer du å ødelegge den, får du en ny en gratis!

Når det gjelder om den tar opp ujevnheter, er den balansert og fin, og det er lagt mye penger i utvikling og testing. Så den skal ikke ta opp ujevnheter noe mer enn en original.

Bilde

http://customcarz.no/e30/swapdisc.jpg

Skulle jo tro dette var gode ting? Har kjøpt den gjennom jorg1s1 her på forumet.

Skrevet

Mellomakselen skal IKKE gå ovalt i foringa. Du kan jo få en kompis til å sette seg inn og kjøre, mens den står på bukker, så kan du se/høre hvor ristingen kommer fra.

Skrevet

Problemet forsvant når jeg byttet til e30m3 mellomakslingen :) Jeg ser at m3 akslingen ikke er helt identisk med den vanlige e30 325 akslingen. M3 akslingen har begge kryssene på den bakerste delen, og 325 akslingen har ett kryss på den fremste og ett på den bakerste? Noen som kan fortelle meg hvorfor det er slik?

Min konklusjon er at enten er det alu hardyen som har skapt vibrasjoner eller så er det mellomakslingen fra m3 som ha har begge kryssene etter mellomaksling opplagringen som gjør at vibrasjonene forsvinner.

Jeg skal forske litt mer på dette når jeg kommer hjem fra offshore, da det i teorien skulle fungere med 325 aksling og alu hardy, men det i praksis bare blir tull ball.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...