Bildude Skrevet Mai 28, 2012 Forfatter Skrevet Mai 28, 2012 Siste dagen min i dag, så vis noen kan noe om dette, kom gjerne med ideer! Trenger så mange innspill som mulig!
Mantis Skrevet Mai 28, 2012 Skrevet Mai 28, 2012 Hei, Jeg har da eksamen og har fått forberedelsesarket mitt, og lurte på om noen her kunne gi meg noen tips Kunden gir følgende informasjon: 1. Motoren begynte å fuske, spesielt ved belastning. - Tennplugger? Drivstoffilter? 2. Bilen starter ikke så lett som tidligere og bensinforbruket har øket. - Dårlig komp? 3. Det er ca. 130000 km siden forrige .service på motoren. - Skal jeg sikkert utføre full service? 4. Bilen har tendens til å trekke til ene siden under kjøring og har unormal dekkslitasje. - Firehjulskontroll? Spissing? 5. Bilen trekker litt til høyre ved hard nedbremsing. - Slitte bremseklosser venstre? 6. Generelt synes bremsene å være svake. - Hovedsylinderen? 7. Har rygget borti en grøftekant slik at tilhengerkontakten er ødelagt. - Skal sikkert bytte kontakten. 8. Ved hastighet på over 80 km/t kjennes en risting i rattet. - Uballanserte dekk? Foringer i forstilling? Kom gjerne med flere årsaker. Håper på så masse som mulig 3. Det er ca. 130000 km siden forrige .service på motoren. - Skal jeg sikkert utføre full service? Her burde du jo utdybe hvorfor det er lurt å ta service. Forklare litt om funksjoner til filter, hva som skjer dersom olje er for lenge i motoren, kokepunkt på bremseveske, ettersyn osv bare for å nevne noe. 4. Bilen har tendens til å trekke til ene siden under kjøring og har unormal dekkslitasje. - Firehjulskontroll? Spissing? Start med å kontrollere spissing. Juster og sørg for å ha riktig toe-in i forhold til verkstedshåndbok for bilen dersom spissing ikke er riktig. 5. Bilen trekker litt til høyre ved hard nedbremsing. - Slitte bremseklosser venstre? Trolig skjeiv bremsefordeling. Sjekk om bremser henger. Dersom stempelet sitter rimelig fast - åpne luftenippel og sjekk om stempelet nå går inn. Dersom det går inn, vet du at det er defekt i slange eller rør som fører bremsevæske fram til caliperen. 7. Har rygget borti en grøftekant slik at tilhengerkontakten er ødelagt. - Skal sikkert bytte kontakten. Å bytte kontakten vil ikke hjelpe dersom det er brudd flere plasser. Hva med å undersøke alt av lysfunksjoner osv med prøvelampe og ta det der i fra? Litt vanskelig om man er alene på prøven mtp bremselys osv, men det går jo. 8. Ved hastighet på over 80 km/t kjennes en risting i rattet. - Uballanserte dekk? Foringer i forstilling? Trolig ubalanse i fordekkene. Undersøk framfelger for kast og balanse. Nå må jeg jo bare understreke at jeg ikke innehar noe fagbrev i kjøretøy, men dette er bare tanker jeg gjør meg opp uten å ha hatt 1 time i faget.
Bildude Skrevet Mai 28, 2012 Forfatter Skrevet Mai 28, 2012 Takk så mye for svar!! Alle mulige tanker og refleksjoner er til hjelp, så mange takk
Mantis Skrevet Mai 28, 2012 Skrevet Mai 28, 2012 4. Bilen har tendens til å trekke til ene siden under kjøring og har unormal dekkslitasje. - Firehjulskontroll? Spissing? Start med å kontrollere spissing. Juster og sørg for å ha riktig toe-in i forhold til verkstedshåndbok for bilen dersom spissing ikke er riktig. _________ Kan vel legge til at her er det viktig å ha tunga beint i munnen om man først begynner å justere... snakker av erfaring. Her er det fort at man justerer seg langt ut på viddene.
TurboLag Skrevet Mai 30, 2012 Skrevet Mai 30, 2012 Kan si at min bil har akkurat samme symptomer som nr.4, der er det bærekula som er moden for pensjonering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå