Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei, Jeg har da eksamen og har fått forberedelsesarket mitt, og lurte på om noen her kunne gi meg noen tips :)

Kunden gir følgende informasjon:

1. Motoren begynte å fuske, spesielt ved belastning.

- Tennplugger? Drivstoffilter?

2. Bilen starter ikke så lett som tidligere og bensinforbruket har øket.

- Dårlig komp?

3. Det er ca. 130000 km siden forrige .service på motoren.

- Skal jeg sikkert utføre full service?

4. Bilen har tendens til å trekke til ene siden under kjøring og har unormal dekkslitasje.

- Firehjulskontroll? Spissing?

5. Bilen trekker litt til høyre ved hard nedbremsing.

- Slitte bremseklosser venstre?

6. Generelt synes bremsene å være svake.

- Hovedsylinderen?

7. Har rygget borti en grøftekant slik at tilhengerkontakten er ødelagt.

- Skal sikkert bytte kontakten.

8. Ved hastighet på over 80 km/t kjennes en risting i rattet.

- Uballanserte dekk? Foringer i forstilling?

Kom gjerne med flere årsaker. Håper på så masse som mulig :D

3. Det er ca. 130000 km siden forrige .service på motoren.

- Skal jeg sikkert utføre full service?

Her burde du jo utdybe hvorfor det er lurt å ta service. Forklare litt om funksjoner til filter, hva som skjer dersom olje er for lenge i motoren, kokepunkt på bremseveske, ettersyn osv bare for å nevne noe.

4. Bilen har tendens til å trekke til ene siden under kjøring og har unormal dekkslitasje.

- Firehjulskontroll? Spissing?

Start med å kontrollere spissing. Juster og sørg for å ha riktig toe-in i forhold til verkstedshåndbok for bilen dersom spissing ikke er riktig.

5. Bilen trekker litt til høyre ved hard nedbremsing.

- Slitte bremseklosser venstre?

Trolig skjeiv bremsefordeling. Sjekk om bremser henger. Dersom stempelet sitter rimelig fast - åpne luftenippel og sjekk om stempelet nå går inn. Dersom det går inn, vet du at det er defekt i slange eller rør som fører bremsevæske fram til caliperen.

7. Har rygget borti en grøftekant slik at tilhengerkontakten er ødelagt.

- Skal sikkert bytte kontakten.

Å bytte kontakten vil ikke hjelpe dersom det er brudd flere plasser. Hva med å undersøke alt av lysfunksjoner osv med prøvelampe og ta det der i fra? Litt vanskelig om man er alene på prøven mtp bremselys osv, men det går jo.

8. Ved hastighet på over 80 km/t kjennes en risting i rattet.

- Uballanserte dekk? Foringer i forstilling?

Trolig ubalanse i fordekkene. Undersøk framfelger for kast og balanse.

Nå må jeg jo bare understreke at jeg ikke innehar noe fagbrev i kjøretøy, men dette er bare tanker jeg gjør meg opp uten å ha hatt 1 time i faget.

Skrevet

4. Bilen har tendens til å trekke til ene siden under kjøring og har unormal dekkslitasje.

- Firehjulskontroll? Spissing?

Start med å kontrollere spissing. Juster og sørg for å ha riktig toe-in i forhold til verkstedshåndbok for bilen dersom spissing ikke er riktig.

_________

Kan vel legge til at her er det viktig å ha tunga beint i munnen om man først begynner å justere... snakker av erfaring. Her er det fort at man justerer seg langt ut på viddene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...