bobtrude Skrevet Mai 25, 2012 Skrevet Mai 25, 2012 Hei, jeg har hatt problem med ACen min i ca et år nå og etter mye søking så skrudde jeg litt i dag til stor glede. Her er hva jeg gjorde som kanskje kan hjelpe andre: Bilen: 520d 2001 sedan 1. Testet klimanleggmodulen som er i midtkonsollen for å se om viftene reagerte ved å øke litt i hastighet da jeg trykket på "AC" knappen. De økte og det kom en lyd fra under dashen. Konkluderte med at problemet lå et annet sted. 2. Sjekket at utetempmåleren funker og viser riktig temp (den er ødelagt om den viser -40 hele tiden) 3. Dro på svendsen eksos hvor de sjekket AC anlegget ditt gratis før de starter på jobben. Jeg fikk her vite at det var nok gass i systemet. Konkluderte med at det ikke var lekkasje og at trykksensoren i anlegget kunne være ødelagt og sende feil signaler (muligens). 4. Sjekket at det ikke var rust i koblingen til AUX vifte i grillen. Det var det ikke. 5. Sjekket om clutchen til AC kompressoren fungerte om jeg koblet den direkte til 12 V. Det gjorde den ikke . 6. Startet å skru. 1. Skrudde av radiatorviften på bilen med 2x 32mm fastnøkler og løsnet radiatorviftekåpen opp sammen med viften (det må man og den sitter på 2 plastpropper.). Da fikk jeg MASSE plass å jobbe på . 2. Brukte en 19 mm og en skralle til å løsne beltestrammeren og ta av beltet som går til kompressoren. 3. Skrudde av umbraco bolten på kompressorhuset og dro av "trykkplaten" til kompressoren (den eneste delen som løsner når denne skruen skrues ut). På enden av denne satt det 4 tynne spacere og en tykk. 4. Lirket av resten av clutchen som sitter rundt elektromagneten. Her fant jeg ikke ut av noe annet enn at kulelageret var strøkent (ingen ujevn motstand) så jeg banket den forsiktig på med en gummihammer igjen. Jeg traff også den splinsede (taggete) bolten som "svinghjulet" til clutchen sitterpå da jeg hamret (kan dette ha løsnet noe i mekanismen?) 5. Da jeg tok på "svinghulet" igjen så tok jeg av 3 av de tynne spacerene og lot en tykk og en tynn være igjen før jeg boltet alt sammen igjen. 6. Igjen prøvde jeg å "tvangsfore" clutchen med 12V........ Det funket......... . 7. Så testet jeg "AC" kanppen inne i kupeen og da funket alt som det skulle. (deilig nå som temperaturene er helt i drømmeland . Min minikonklusjon: Bankingen eller det å ta av spacerene kan ha gitt liv til kompressoren som kanskje bare var litt stuck. Det å tvangsfore den med 12V gjorde at trykksensoren fikk riktig trykk og så funket alt som det skulle igjen (tynt). Det var en veldig lett jobb så alle som har fastnøkler og skraller kan klare dette. Men ettersom konklusjonen er veldig utsvevende så kan det jo godt være det ikke funker. MEN det var gratis og det kan jo være det er verdt det før man kjøper en brukt kompressor til 1500,- og må ha pakkninger gass etc etc...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå