Hanspolden Skrevet Mai 28, 2012 Skrevet Mai 28, 2012 Har en e39 520i 1998 mod som har gått 300 000km som bruker enormt med olje, bruker sikkert 0,5 dl olje pr. mil. den ryker litt når jeg starter den og det spruter sot ut. håper noen vet hva jeg kan gjøre for at du ikke skal bruke så mye!
TM custom Skrevet Mai 28, 2012 Skrevet Mai 28, 2012 Om du ikke finner noen lekasje så må du nokk skifte shortblock for at det skal bli bra
Ev1 Skrevet Mai 28, 2012 Skrevet Mai 28, 2012 Har sett poster om dette tidligere. Der kommer det ofte opp tips om veivhusventilen som sørger for at olje renner tilbake til bunnpanna blir tett. Driver monterer sammen motoren på min egen bil (samme modell, rullet 286 000km) og her skifter jeg veivhusventilen pluss tilhørende rør. Ser at det er mye guffe og størknet olje i dette systemet. Her ser du bilde av stasen: http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/8974.gif Klart, det kan sikkert være andre ting og, men tror dette kan være ett hett tips
TM custom Skrevet Mai 28, 2012 Skrevet Mai 28, 2012 hva er shortblock for noe? Shortblock er ny motorblock med innmat. På jobben skifter vi dette på stort sett alle biler med oljeforbruk over 0,5l per 1000km untatt på noen eldre biler hvor det ikke er vert pengene og skifte shortblock. Da skifter vi stempelringer. Noe som får ned oljeforbruket litt men det blir sjeldent helt bra.
Ballder Skrevet Mai 28, 2012 Skrevet Mai 28, 2012 Konsekvent belaste kunde med bullshit og extra store kostnader grunnet lite motorkyndige mekanikere ser ut til og bli mer og mer vanlig rundt om. Hva med og utrede litt rundt sakens kjerne før man bytter hele jævla blokka liksom? Ser du skriver "på stort sett alle", hvilket slår ihjel min "konsekvent" påstand. Dagens holdning/kundeservice, og ikke minst kostnads styrt utredning/utbedring av kundebiler til kundens fordel er jo mer eller mindre totalt fraværende på de såkalte flotte merkeverkstedene. Fy faen for en møkkabransje det der har blitt! Har ett par saker bak meg der jeg har vunnet frem med ganske så store økonomiske innsparinger for bedriften jeg er ansatt i vedrørende reparasjon av firmabil, så vet litt om hva jeg snakker om. Tjente jeg noe på det? Nei. Brydde bedriften seg noe om det? Nope. Fikk verkstedet ett slag i trynet? Ja. Tatt verksmesterens ynkelig fremferd i betrakning der han tok kontakt med bedriften grunnet den daglige bruker av bedriftens bil beklageligvis gjorde motstand via offentlig forum osv. hva angikk verksmesterens fremgangsmåte ved ett motorbytte bl.a. og deres førsøk på og gjøre dette uten og benytte garanti. Der ble heller forsøkt og gjøre så godt de kunne på og omgå mine opplysninger om forlenget garanti grunnet svakheter på rådelager. Da benyttet dem Chipping,mye kjøring med tung henger osv. for og få ugyldiggjort garantien. Dette resulterte i en lengre, og ikke minst ganske så saklig samtale med hovedimportør i Norge, verktedet og meg. Verkstedet tapte den saken, og fikk grei beskjed fra høyere hold om at den motoren skal byttes uten kostnad for kunde! Takke faen for at hovedkontoret til dett bilmerket fremdeles hadde litt menneskelighet igjen, og faktisk forstår at det er kundene som kjøper biler i utgangspunktet. Måtte det brenne i helvete det IKKE navngitte verkstedet, og takke faen for at bedriften av en eller annen grunn har mer eller mindre avsluttet avtalen med dette verkstedet/merkeforhandleren om kjøp av fremtidige firmabiler. Hvorfor gjorde jeg dette? Fordi jeg faktisk bryr meg!! Dessuten KAN jeg skru bil selv, og feilsøke UTEN og ha ett lager fullt av moduler og diverse andre deler fordi man må bytte seg frem til feilens kjerne. Så jeg slipper heldigvis unna det falske smilet og tomme snakket hver gang noe smått skjer med egne biler. Til trådstarter! Sjekk som nevnt veivhus ventilasjonen. Bruker bilen såpass med olje i form av at den brenner olje, så sjekk ut pluggene. Der kan du lese av ganske så mye egentlig.
Mikael-B Skrevet Mai 29, 2012 Skrevet Mai 29, 2012 Veivhusventilasjon som er tett pleier ikke å forårsake såpass stort oljeforbruk, da det er begrenset hvor mye olje/damp som går gjennom den. M52 har nicasilbelegg, og har fort for å få slitte sylindervegger, som fører til lekkasjer gjennom stempelringer(oljeringer). Som oftest hjelper det ikke å bytte ringer, siden det blir like dårlig igjen etter en liten stund. Som LarsBMW sier; sylinderlekkasjetest vil vise det. En eller flere sylindre vil være dårligere enn andre.
evi Skrevet Juni 11, 2012 Skrevet Juni 11, 2012 Det er en mulighet, men det som er nevnt her er mest sannsynlig. Sjekk veivhusventilasjonen og ta en lekkasjetest. Kommer det ikke opp noe der må ratt toppen av. Bra innlegg av Ballder!
LarsBMW Skrevet Juni 11, 2012 Skrevet Juni 11, 2012 Enig med Balder stort sett, men i mange tilfeller er en ny/fabrikksoverhalt bunndel billigere enn å plukke rein motorblokka og begynne å måle opp og skifte ringer evnt. bore og skifte stempler. Tusenlappene flyr fort når klokka tikker på 1500,- + moms.
stian328i Skrevet Oktober 8, 2012 Skrevet Oktober 8, 2012 ser det er en stund siden denne tråden var "hot" men bare lurer på en ting, funka det å skifte veivhusventilasjonen? har en 520 som har bikka 350k selv nå å sliter med samme problemet :/
Hanspolden Skrevet Oktober 10, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2012 det ble når jeg byttet toppakning og gikk over til mineral olje.(tykkere olje)
mknard Skrevet Oktober 10, 2012 Skrevet Oktober 10, 2012 kanskje en motorrens og fylle helsyntetisk igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå