Gå til innhold

M10B18 blyfri?


rogsa
 Share

Anbefalte innlegg

Papsen hadde en sånn 518i, 1985 modell. Når blyfri 98 bensin kom på markedet (ja, dette er en stund siden) fikk han beskjed om at bilen var noen måneder for gammel til å bruke blyfri 98 og måtte ha blybensin.

Uten at jeg skal si så skråsikkert at det de sa på verkstedet den gang gjelder nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i instruksjonsboken at bilen skal gå på bensin med kvalitet etter DIN kode "et eller annet"

søkte opp koden på nettet og fant frem til at dette er premium blyholdig bensin. Satser på blytilskudd tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å fylle blyfri!

Nå må dere i det minste begynne å høre på de som har erfaring med å kjøre slike motorer da.

Gjør som Espen02E30 sier - det er rett.

De av dere som mener at man er nødt til å ha blyholdig bensin må gjerne forklare meg hvorfor man i det hele tatt brukte blyholdig bensin? Hva var forutsetningene? Når måtte man bruke det, og når behøvde man det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98 oktan blyerstattet er bensinen som erstatter den gamle 98 super med bly. 98 blyerstattet er en spesialbensin for eldre biler som har motorer som er avhengig av smøring. Blyet er erstattet med andre komponenter som gir smøring, blant annet kalium. Koster 60 øre mer for literen enn 95 oktan.

98 oktan blyfri er drivstoff som kan brukes av biler med katalysator, men katalysatorbiler flest trenger ikke bruke dette. De som opplever tenningsbank med 95-oktan, kan bruke denne.

95 oktan blyfri bensin skal de aller fleste biler med katalysator bruke. En bil med katalysator må ha blyfri bensin fordi katalysatoren slutter å virke hvis bilen får blyholdig bensin. Men, får du tenningsbank i motoren under kjøring (knatrelyd når motoren presses), bør du bytte til 98 oktan blyfri.

Ring bilimportøren eller NAF hvis du er i tvil om hva du kan, bør og skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at blyholdig bensin motvirker tenningsbank i større grad enn blyfri og smører/beskytter motorens innmat bedre spes. om den har ikke herdet ventilseter.

Det negative er vel at bly er noe man absolutt ikke vil ha i jorden/vann spesielt med tanke på barn fordi den hemmer deres mentale utvikling... Ellers så ødelegger den katalysatorer, men biler som har katalysator behøver ikke blyholdig bensin med tanke på motorene er laget til å gå på blyfri.

Typisk "ombygging" av slike eldre motorer som man vil at de skal være holdbare når de går på blyfri er nettop å få herdet ventilseter og bytte ventiler :)

Om en 1980 M10B18 motor har herdet ventilseter, vet jeg ærlig talt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fantes det ikke blyfri 98 bensin, de måtte ha i dette blyet for å få opp oktanen. Og, blyet har en smørende effekt.

Når blyfri 98 kom på markedet het det seg at dersom motoren ikke trengte blybensin på grunn av smøreegenskapene kunne du fylle blyfri 98 = hvis du fylte blybensin på grunn av oktantallet kunne du fylle blyfri 98.

Bly er noe svineri, ja. Noen som vet hva denne blyerstatningen inneholder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli en del som tror mye om ting på dette forumet, tror gjør vi i kirken :wink:

Det er ikke feil å ha i bly, det er riktig at det står at man skal det, MEN det har ikke noe for seg på en M10 motor. Materialet i ventilsetene tåler blyfri.

Da skulle strengt tatt E30 M3 med S14, m20 osv hatt det også..

M10 har som kjent en topp av alu, det er vel de færreste motorer med dette som trenger bly.

Eldre motorer med støpejernstopp derimot skal som oftest ha bly.

Uansett, så å si ingen av oss med gamle 02'er og andre biler med m10 kjører med bly og det funker som bare det. Ingen "oppspiste" ventilseter.

Jeg for min del har i tilegg kjørt med skikkelig hard tenning og har hvert meget nærme tenningsbank så å si hele tiden. Da på 99 oktan.

Bruk heller pengene på 98 oktan, selv med orginal tenning kan man merke ved bruk av 95 oktan som er noen mnd gammel litt tenningsbank ved lave turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...