Gå til innhold

1500kronersbilen. e34 525tds sedan styling/ombyggingsprosjek

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

tenkte eg skulle starte en prosjekttråd da denne bilen plutselig ble mye mere enn en kjapp reprasjon for videresalg...

kom inn i mitt eige for 1500kr for ei tid sida med defekt automatkasse, eindel rust og svært gubbete originalt utseende. grått stoffinteriør og ja, you name it.

til å begynne med ble den skiftet kasse i (ny, brukt automatkasse som eg kjøpte ifra ein kar på østlandet, viste seg å være en drittkasse da det er noe rart med den nå)

eu godkjenning og tatt rust og bygd som original igjen kjapt og gale, (kjøpte ein e34 sedan med lite rust på og kappet alt utifra denne bilen og sveiste over i den eg har no.

så hadde det egentlig vært en drøm i lengre tid å bygge ein finere bruksbil så den ble trukket fra markedet og beholdt selv.

etter ei stund i bruk gikk eg igang med opp pussingen på den og x antall timer med nettsøking, delehandel online, importering av stort sett alt (ebay), og ja. det ble MYE.,

bildene her er under litt småfix i første omgang før eg gikk igang med selve prosjektet som eg holde på med nå. 19toms gs felger på, men de ble liksom aldri riktige syns eg.

er ikkje så vant til bimmers og dette blir min første prosjekttråd så eg håpe eg går halvveis riktig fremover nå... kommer mye mere bilder av deler, info om ting og tang som er gjort og eg fortsatt holde på med, o.s.v.

6xx2a7f701m9gftxchdc.jpg

3gcrakc2l6h8twphbvpq.jpg

6msymgxyo9ezwnf8jxdi.jpg

2hjzdg5yfolhjt5djska.jpg

qba67umqqht687fimhgb.jpg

Skrevet

Moro, og velkommen hit:)

Hva er planene, hvilke felger, hva med motor osv? Du får lage ei smørbrødliste!

Skrevet

hei! det ligger i neste innlegg, men hjelp! det havna ut som ny prosjektråd :s

kordan fixe eg dette??? eg vil ha det innom det samme her :)

"tror eg fann det ut... sletta det andre og prøve på nytt nå :)"

Skrevet

fant fort ut att norge og gs er dyrt.

så de få gangene eg har stått foran kassen på gs så har det vært krise.

her brukes koed.no som oftest for deler og ebay for alt anna.

litt for mye tid til overs (ihvertfall der og da) og noen kr så var delenhandlingen igang....

kommer forbanna mye lengre med kronene dine på større prosjekter hos fx. koed og ebay men... dette har langt ifra vært gratis og eg har til nå ennå ikkje turt å regne over ka bilen egentlig begynne å koste meg.....

handlet inn dupont lakk til bilen o.s.v.

dupont fann eg fort ut forresten er jævlig bra greie. kommer aldri til å kjøpe ppg mere.

(dette er bil nr2 eg lakkere, men er ikkje heilt på jordet når det kommer til lakk :)

7cclfn39iwe2jz57q6it.jpg

felgene!!! 18x10.5 bak og 18x9 foran.

nye dekk på dem nå. vurdere å selle disse da eg har funnet en annen type eg vurdere :-P

pgtj6cv7oih271wv1sas.jpg

kromringer til instrumentene. tok 6dager fra taiwan og kostet 120kr. heilt ok.

4hj0b59g0qoiaw5of6kv.jpg

samme skjermene som selles på miga, men fra annen produsent (og annen kvalitet virka det som) god passform....

tfwa121med0ldiaeb2x4.jpg

endelig komt hjem...

gh9ussyv8wqmimyzq1rd.jpg

prøvemontering på bilen før lakk

selvotk83xnnfy4ksc8o.jpg

tilslutt kom felgene også etter 3uker med venting....

nrbgq6gzk0wwe06e23hu.jpg

xenon grøftelys, kostet meg 6-700kr og virke veldig bra

1bh8ke1k6ce5huqwwcn5.jpg

j6s12jw48k2cmiqq23t7.jpg

ny type styling tror eg?

har ikkje sett noen her ennå med denne ihvertfall

importert fra tyskland, tuv papirer på stylingen.

58c8y0tq16cs3r1llh0o.jpg

vurderte disse lyktene, men de har vist ikkje justeringsmuligheter så slo dem ifra meg...

Skrevet

beklageligvis så har ett par e34 røke med for å bygge videre på bilen min.

neste delebil ble ein 525tds stv med manuell kasse. bilen blei først smelt av ein kompis av meg ved ein uheldig hendelse og så kostet på mye etterpå, men aldri fullført.

denne tok eg i innbytte på ein 318is coupe eg hadde.

heldigvis så kostet han på breifront til meg, angeleyes, svart skinninteriør, nytt senk o.s.v. mye bra deler eg henta ut her!!

egrs5f3apcz3obkliwv8.jpg

2hm9fsjqghuwkmr10enm.jpg

99bd1nxq97ohybb5n1wd.jpg

ferdig slaktet og klar for huggeren.

2om7kjx95yn9amd3g0jg.jpg

skar ut alt av innfestinger til baksetet og mye rart inni den til noe lurt eg grublet på :-P

t9hc6r8egwvsveyo6iuv.jpg

der va det komt dekk på plass på felgene mine også :)

Skrevet

som nevnt tidligere så skar eg ut alt av innfestinger til baksetet ifra stasjonsvognen til noe lurt eg grublet litt på....

det eg lurte på var nemlig å bygge kombi/sedan utav sedanen min (innvendige forandringer, ikkje noe rart utvendig!!!)

så eg sleit ut baksetet i sedanen min (ekle grå stoffbenken som var sleten)

og fann ut att her må det sikkert mye arbeid til... jaja. bare å finne frem vinkelsliperen :)

uubgbddxixrym376366h.jpg

originalt. elektriske grå stoffstoler. fæle greie. men kult att dem var elektriske da. ble ett prosjekt disse fremsttolene også!

2q5axkiihnsz8l8p1q0e.jpg

fram med vinkelsliperen....

w3ovzunosf8r2fv0ji8g.jpg

alt borte!!!!

2uakxdxftp5i217xlrtz.jpg

påbegynt tilpassing av stasjonsvogninteriøret :)

jliocl058qysfhtfiqgj.jpg

begynt å ligne på noe fremmi der også. kromringene i instrumentene på plass, dritfornøyd. og instrumenter fra stasjonsvogna som virket. flotte greie.

Skrevet

så var fremstolene på plass.

endte opp med att eg demonterte både stolene fra stasjonsvogna og stolene fra sedanen min.

det eg gjorde var att eg behoildt alt inni de elktriske stolene og flytta trekkene med innmat over på de elktriske ifra de med svart skinn.

endte opp med att eg hadde sort skinn, elektriske på begge sider foran, og varme i de.

heilt ok syns eg :)

hlxlz2xur9oq741djrtl.jpg

så blei eg ferdig å tilpasse interiøret bak ifra stasjonsvogna over også....

dette lot seg faktisk gjøre!! var jævlig mye sveisearbeid å få alt til å klaffe ihop og bli funksjonelt, men så absolutt verdt det når eg va ferdig syns eg :)

så fikk eg også 3nakkestøtter bak med det samme. fullt funksjonibelt og nedfellbart.

har også lagd ein tårnstiver konstruksjon bak for å veie opp for kraften i stålet som ble fjernet.

har igjen å tilpasse ei ny hattehylle og noen deksler over setebelteinnfestingen siden den nå er flytta ut i sidene istedenfor som på stv...

q74anm2k5kgkluya77o3.jpg

Skrevet

hap92xs9o3ld07gwz39t.jpg

på bildet der ser du sånn halvveis tårnstiveren min på plass bak etter seteombyggingen...

brukte noe sinnsykt tykt galvanisert stålrør for å gjøre dette.

etterhvert som eg begynte å prøve ut de nye felgene mine så oppdaget eg såklart att dem var veldig breie :) fram med vinkelsliperen igjen tenkte eg :)

måtte space dem ut 10mm på hver side bak (kunne klart meg med mindre, men 10 på hver side hørtes så bra ut :-P og det viste seg i ettertid å passe fint med planene mine.

tenkte først å valse buene bak, men valsing var noe drit.

kjøpte ny valse og alt på bsr men det var bare tull. skulle funne frem vinkelsliperen med ein gang...... :)

så det eg gjorde tilslutt var å skjære av selve buen foran på de gamle stålskjermene mine og tilpasset disse bak :) det fikk eg til å passe perfekt med bredden på felgene og spacingen (kjøpte tuv godkjente h&r spacere)

bq6fzzgmqu93fvy76dlp.jpg

fsdutkj7bwsx7x590z79.jpg

3rcvycqwxkfgkpgyfbr4.jpg

samtidig som bilen ble akkurat passe brei bak etter dette så fikk eg ein mye rundere skjermbue bak og den ble løftet ca. 2-3cm.

ennå ikkje senking på bildene der, men har målt litt og funne ut att

etter senking så vil bilen ligge fint i buene både foran og bak etter dette.

(bruker 55/35 senk og tror da dekk kanten vil ligge likt i buene både foran og bak :)

Skrevet

måtte komme meg igang med litt lakkering etterhvert også....!!!

siden eg er sta som faen og nesten 100% selvhjelpen så må alt gjøres selv.

dette er som tidligere nevnt min billakkering nr.2. men etter eg kjøpte litt nytt utstyr og gikk over til dupont sin lakk, tok meg litt lengre tid på å justere sprøyta, o.s.v.

så forandret lakkresultatene seg også.....!!! :) :)

lakker det meste del for del. tar den store evigheten og litt til, men er sånn det skal være.

får flyt, blir blankt, ingen renninger.

dritfornøyd.

67z45pfid4ma5ghbbu5c.jpg

litt grunning her av diverse.

mic306jea7nmx35wesbm.jpg

nye breigrillen min her... var for ein gangs skyld innom gs og kjøpte grillnyrene. sånn halvveis e60 lignende greie, men blei fint. prutet som faen og fikk rabatter så prisen ble nesten ok. dritfornøyd.

rfbpf3vzmf98brn63ppb.jpg

litt lakk på panseret mitt.

j78mxcib39j7k0wr8v12.jpg

frontfangeren blei jævlig bra :)

32m5cxbqgf5vj6gpa1ld.jpg

på plass med xenongrøftelysa eg kjøpte tidligere og sort gitter.

jada, jada, eg veit. sort gitter. skulle ha vært ein jævlig svær intercooler istedenfor og fine blå slangene, men det kommer med tiden! vent og se!!

Skrevet

var på tide å montere litt etterhvert av det eg har fått gjort noe med :)

måtte også på plass med skjermene for å kunne ferdig tilpasse sideskjørtene da dem ikkje hadde 100% passform.

nye framskjermene i glassfiber hadde ein mye finere bue syns eg enn de originale skjermene. passa også veldig godt ilag med bredden på de nye felgene mine :)

åpnet opp litt mere luftinga i skjermene også med det samme eg var så godt igang og støpte igjen alle listeinnfestinger da tanken var å fjerne alt av lister på siden av bilen :)

o2pgqgcjafxvncuc9lzx.jpg

mx6dtzqwakyzfi7cdpq5.jpg

23gj65djck6jdw1z55po.jpg

91t8digfa7s91buq5zg2.jpg

84othe31iu2r99rks7l3.jpg

pvz9klwcc2i1597bpeo7.jpg

bygde om litt på hovedlysene også. de standard angeleyes lyktene har jo ikkje elektrisk nivåregulering av nærlysene... så eg demonterte originallyktene og flytta systemet ifra dem over på angeleyes lyktene og det ble funksjonibelt :) flytta også kromringene fra originallyktene over siden disse virka mere motstandsdyktige mot rust enn de på kopilyktene. og så passa det heile så godt ilag med att det ligger kromring rundt linsegrøftelysene også :) :) 8000k xenon i nær og grøftelys.

dritfornøyd.

Skrevet

var morsomt til å begynne med, men så blei kvinnfolket dritsur over alle timene eg bruke underveis :-P

men så begynte ho å se resultater og hørte lovnader om en god sommer etterhvert og da gikk d greit igjen :) så no er prosjektet morsomt igjen ;):)

er opptatt av motor og denslags også, men no i første omgang så er utseende prioritert og innvendig (gjelder også stereo)

greit med heftig motor og alt det der, men er vel kult med ein feit "cruzer" man kan bruke litt mere også uten å bli avskilta med ein gang :) men....

eg kjenne meg selv godt nok til att det kommer større motor ein dag.

den som er høyest på ønskelista forresten er den nye 4,5liters v8 turbodieselen til bmw :)

noen som har ein sånn komplett med alt eg trenge tro????

sveiser og bygge om det meste selv, men greit om motoren er komplett for start med kasse, deler til mellomaksel og trenge vel sikkert ein kraftigere diff også vil eg tro. mulig eg må bygge om heile bakhjuls stillinga? hmm.....

Skrevet

ting og tang som er under bestilling og monteres etterhvert som det dukke opp :)

alle detaljer teller!!!!

div. stereo også her, men det har komt på plass i boden allerede. blir montert fortløpende når bilen er ferdig bygd utvendig, senket og skifta drittkassen min.

blir inn med manuell istedet. litt skeptisk på automat igjen.

tjms1r9xr9losfyffsb8.jpg

nye blinkers med parklys i. eg er litt sær så eg vil ha på plass orange park i blinklysa.

7nfp54g1zvnvmmwi2ia3.jpg

sånn kittgreie med bmw logoer. blir sikkert bra.

dette er til alle hjula, panser, bakluke og ratt.

ka646tb6p295x6ivlm2u.jpg

vinge må man ha, men eg har vokst ifra de svære fæle greiene. denne leppa blir fin.

54c28l0xfmq7h8l3musp.jpg

fleire spacere på vei. ikkje h&r denne gangen, men lagd i samme alu og fortsatt med tuv papirer og til halv pris :)

xppez87965mb54g7hjtc.jpg

spesialbestilt låsebolter til hjula mine :)

så går det kanskje greit å parkere også. stjele sikkert heile bilen istedenfor da.

fr3g8xru6kv260pl8fc4.jpg

fikk tak i noen heftige monoblokker fra soundstream.... har 2stk.

er mye større i virkeligheten enn på bildet der.

1ejr7j4y09mc9v41ehx3.jpg

ein heilt ny type pioneer spiller med mye greie. kobla den opp i pickupen min midlertidig funka topp. dritfornøyd.

qxul30kmnt4vajczqz61.jpg

12toms SPL dobbelspolt. veier 25kilo pr. stk.

har 4, men får holde med 2 baki der tenke eg :)

må få tid til å pakke alt dette inni bilen ein dag.

har også kjøpt nye sorte baklykter til prosjektet mitt og sort plate mellom baklyktene.

blir fine detaljer på ein hvit bil vil eg tro :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...