Gå til innhold

e30 m50b20 turbo (Low-Budget) prosjekt


egern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Da tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på en prosjekttråd.

Liten forhistorie:

Jeg fikk tilbud om en nokså bra e36 320 delebil, da jeg selv hadde en e36 318i som bruksbil. Jeg slo til å kjøpte denne bilen, da jeg måtte ha endel karosseri biter over på min. Dette endte med at jeg fikk lysten på å bruke motoren som satt i denne bilen til noe artig, da motoren bare hadde passert litt over 100000.

Med mindre penger å rutte med fikk jeg tak i en 84 mod 320 4drs e30 til 6000kr. Denne viste seg å bare være kjeks, så jeg fikk byttet den mot en 88 mod e30 facelift 318 med knust motor(bokstavelig talt). Denne bilen var ganske grei for rust. 2 hull på hver side i kanalen + litt i motorrom. Dette ble rust sveiset og kanaler ble byttet.

Har desverre ikke bilde fra hvordan den så ut når jeg hentet den.

Synes nesten det er litt flaut å legge ut en så dårlig prosjekttråd da de fleste andre her inne har sykt bra prosjekttråder og alle er sinnsykt flinke her inne, men men det får bare gå. Alt jeg har lært innen bil kommer av å ha lest andre prosjektråder her inne på bimmers. Så med god hjelp av en kamerat + bimmers har det nå begynt å bli en bil utav dette. (Beklager dårlige mobil bilder forresten)

Grunnen til denne bilen er at jeg alltid har hatt lyst på banebil, men nå er lysten på å begynne med noe som powerdrift er veldig stor.

En lite liste av det som har blitt gjort med bilen i mitt eie.

-Bytte av kanaler + lakkering av motorrom

-Servo fra e36

-Sveisa orginal diff.

-Nye foringer i bakstilling

-Fuelcell 20 L

-Modifisert fuelrail

-Justerbar btr

-370cc dyser @ 3 bar

-Fabrication 666 topmount turbo grenrør

-Kina opplegg av en ar 63 turbo med intern WG

-Radiator fra en 5 serie med ny elektrisk vifte.

-Intercooler

-Alu trykkrør 2,5 (Beklager all den stygge blå jalla siliconen)

-Lumma front (ikke veldig fan av uorginal ufo plastikk, men for gå for denne gang)

-custom 3" eksos fra turbo, med 1 stk 4" diesel loff

-Bøttestoler av noe ymse merke og 4 punkt seler (vet at det er mye diskusjon rundt dette med -4pnkt uten bur osv, men bur kommer etterhvert.)

-W.A.R Miller Programmerbar chip.

-Prosport Wideband Lambda

-Nye e30 325 bremser forran.

-Oljekjøler

-Motoren er en uåpna M50b20 som har til nå blitt kjørt med 0.5 i turbotrykk. Går faktisk overaskende bra til org 2l å være. Motoren skal i år lade 0.8 - 0.9. tenningen har jeg justert tilbake med Miller W.A.R chip.

Fikk 2 stk Justerbare W.A.R miller chipper da jeg bestilte 1. så send en PM om noen er interresert i et slags veldig enkelt sprut med mindre funksjoner. Veldig enkelt og greit å bruke.

Planer:

-Oppgradere understell. coilovere, større bremser etc

-Bur

-Hyd håndbrekk

-Lette mere vekt

-Mulig at det blir bygging av ny og større motor.

sikkert glemt en hel del. Her er hvertfall noen bilder av det som har skjedd fra jeg fikk bilen i 2011.

Etter kanalbytte og lakkering av motorrom:

u9wg7htvczkwej2gdqtr.jpg

pl5pt1s26o1km9fkdmn2.jpg

tcm1hfol3lotnbdence7.jpg

q4lvclxbs83k9a59z6ox.jpg

thvidpdikr070lcybepm.jpg

Bytting av bunnpanne og olje pickup

1c29bkcpbvl5rz8toy2h.jpg

b2o45rthz8gqqadlrjfq.jpg

Fjernet batterikassa

c1ez9n2o88wcytc3piwe.jpg

prøvemontering av turbo og grenrør

jl98jvovvx087vddcd5c.jpg

k3bp95xnbtfspeqhf2nh.jpg

Tilpasning av intercooler og trykkrør

j72rv88lm01tdurscarj.jpg

p8k9rpt69hpe737nkkk9.jpg

vebatwmekn9tfsubxy4i.jpg

4pafd10hf5vm78g7lbit.jpg

q5yr66k10hgssfbznxee.jpg

Sveising av downpipe

dbglyew9uzjsb6ifck57.jpg

Slik så bilen ut høsten 2011. var på rudskogen å kjørte 05.11.11, i meget shabby stand, men rett og slett bare for å teste litt hvordan ting fungerte.

9zvos5elazcs5fpgg5r9.jpg

vår 2012: Snekring av avtagbar front er i gang

h8ypfcc56rqfrrie6t7j.jpg

Fronten er satt sammen igjen og pizzadate er viktig på låven der vi skrur:D

zfltg2hgaoyjyo5gttjo.jpg

ydznyaom5kzs48nqi1je.jpg

Slik står bilen pr dags dato:

2pvajs3983v8mfe0zpg0.jpg

rrt5qdxk80hji7oz2csr.jpg

7ec9j9f9fsuv2dyrsdk3.jpg

ui8acweptk18e14z5aqj.jpg

Driver nå å justerer inn Miller W.A.R chippen. Blir å prøve å få justert dette inn sånn ganske bra langs veien på prøveskilt.

vyu1440yihboszfw92bv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett prosjekt, syns det er gøyere å lese om budsjett byggene, blir mye mer ymse løsninger på ting når man ikke kan kjøpe alt, og det er jo det som er morro :)

Takk christer:D morsomt å høre. Ja blir endel forskjellige løsninger på ting, spesielt når ikke alt kjøpes. Ting tar også litt ekstra tid da man står til tider å kødder med utstyr på en låve som egentlig ikke er ment til den slags formål.. litt av intensjonen med dette prosjektet er også å se hva denne sliteren av en motor klarer å prestere i orginal tilstand. Til nå har den blitt straffet evig mange timer i strekk på 0,3 og 0,5 i ladetrykk. Dette funker og det holder foreløpig som fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hva skjedde videre her? -).. hvordan funka war chippen? :smile:

Den funka kurrant den, litt problematisk med mapping, da tenning må være av for å laste inn nytt map. Bilen ble plukket litt fra hverandre igjen for å bygges mere "skikkelig". Pga studier ble bilen solgt til en oppi haugesund. Men nå er det ny giv med ny e30 selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...