320i e36 Skrevet Juni 13, 2012 Skrevet Juni 13, 2012 hei fant ikke noen tråd om hvordan du kan sjekka om toppakninga er gåen. 1. bruker den mye vann, i så fall lekker det ut noen plass eller sliter du med å finne ut hvor det går henne. (visst vanne ikke lekker noen plass og du føler du fuller hele tiden uten at vannet lekker ut noen plass så er det et greit tegn på lekasje i blokka en plass, kan også føre til at motoren bare sviver på 3 sylindrer. 2. kommer det hvit røyk ut potta/eksos, det kan også være et tegn på at toppakningen er gåen. 3. sjekk olje påfyllings lokket på toppen av motorn, visst du ser at det er hvit grøtaktigt så er nok pakningen gåen, tar ofte lang tid før du kan se det på denne måten. 4. sjekk peilepinnen visst den er hvit så er det trolig pakningen som er gåen her også. 5. visst bilen har ekspansjonstank for seg sjøl så kan du starte motorn og se om det bobbler oppi den. det er også et greit tegn å se det på tror det var di fleste som jeg kommer på, der er disse måtene jeg pleier å sjekke. håper di kommer til nytte bare å komme med flere forslag til gåen toppakning, et problem som forkommer mange motorer. ha en fin kveld.
Bellen Skrevet Juni 13, 2012 Skrevet Juni 13, 2012 Eg har en liten komentar til punkt nummer tre. Eg har egen erfaring med at kvit guffe i oljepåfyllingslokket ikkje betyr gåen toppakning. Min bil hadde en del kvit guffe under påfyllingslokket, og etter lang kjøretur så var det også vanndråper som hang på lokket. Eg har nå skiftet veivhusventilasjonen på min bil, og bare etter få mil etter bytte, så var all guffe under lokket vekk. Eg har nå kjørt ca 70-80 mil etter bytte, og det finnest ikkje guffe under lokket i det heile tatt.
bmw-520i Skrevet Juni 14, 2012 Skrevet Juni 14, 2012 Eg har en liten komentar til punkt nummer tre. Eg har egen erfaring med at kvit guffe i oljepåfyllingslokket ikkje betyr gåen toppakning. Min bil hadde en del kvit guffe under påfyllingslokket, og etter lang kjøretur så var det også vanndråper som hang på lokket. Eg har nå skiftet veivhusventilasjonen på min bil, og bare etter få mil etter bytte, så var all guffe under lokket vekk. Eg har nå kjørt ca 70-80 mil etter bytte, og det finnest ikkje guffe under lokket i det heile tatt. du har hatt kondens i oljen=mye små kjøring(kald motor)
kjølen Skrevet Juni 14, 2012 Skrevet Juni 14, 2012 Tips: Fyll high spec motorsykkelolje med anti skummiddel i vinterhalvåret. Guffe`og gult skum er da ikke noe problem lenger. Gjort det i 35 år på mine biler.(gjelder også slanger og veivhusventilasjon)
320i e36 Skrevet Juni 14, 2012 Forfatter Skrevet Juni 14, 2012 kjekt at noen komentere lerte noe nytt selv
Ev1 Skrevet Juni 15, 2012 Skrevet Juni 15, 2012 Går også an og ta kompresjonstest. Er det stor differanse mellom et eller to tilhørende sylindre med de resterende sylinderne, så kan det være at toppakningen har røket. Hos meg var det 15 bar på alle sylinderne utenom nr 4, hvor det kun var 10 bar. Da toppen ble tatt av, så jeg hvor lekkasjen hadde vært.
KennethW Skrevet Juni 15, 2012 Skrevet Juni 15, 2012 Går også an og ta kompresjonstest. Er det stor differanse mellom et eller to tilhørende sylindre med de resterende sylinderne, så kan det være at toppakningen har røket. Hos meg var det 15 bar på alle sylinderne utenom nr 4, hvor det kun var 10 bar. Da toppen ble tatt av, så jeg hvor lekkasjen hadde vært. Det kan jo òg komme av utette ventiler og ringer. Men såklart, pakning er også en mulighet.
Fliid Skrevet Juni 15, 2012 Skrevet Juni 15, 2012 OBS OBS Jeg gruer meg til vinteren når jeg leser denne tråden. Da kommer det alt for mange spørsmål om gåen toppakning pga. hvit eksos røyk og hvitt oljelokk. Det er normalt at bilen ryker når det er fuktig/Kaldt ute. Det er normalt at oljelokket er hvitt når det er kaldt ute, de fleste småkjører og kondensen motoren genererer da, gir utslag på påfyliingslokket . Kjør en lang tur, så er hvitfargen under oljepåfyllingslokket vekk. OBS OBS
Mikael-B Skrevet Juni 15, 2012 Skrevet Juni 15, 2012 Sylinderlekkasjetest, kompresjonstest og trykktest av kjølesystem er vel litt bedre måter å se det på
Fliid Skrevet Juni 15, 2012 Skrevet Juni 15, 2012 Komp test er ikke verdt stort. Sylinderlekkasje test, da får du resultater:)
Bellen Skrevet Juni 15, 2012 Skrevet Juni 15, 2012 Eg har en liten komentar til punkt nummer tre. Eg har egen erfaring med at kvit guffe i oljepåfyllingslokket ikkje betyr gåen toppakning. Min bil hadde en del kvit guffe under påfyllingslokket, og etter lang kjøretur så var det også vanndråper som hang på lokket. Eg har nå skiftet veivhusventilasjonen på min bil, og bare etter få mil etter bytte, så var all guffe under lokket vekk. Eg har nå kjørt ca 70-80 mil etter bytte, og det finnest ikkje guffe under lokket i det heile tatt. du har hatt kondens i oljen=mye små kjøring(kald motor) Nei, det var ikkje kondens på grun av mykje småkjøring. Det kunne fortsatt vere der etter 2-3 timer konstant kjøring, men forsvant nesten umiddelbart etter bytte av veivhusventilasjon.
BMW324TDa Skrevet Juni 15, 2012 Skrevet Juni 15, 2012 Komp test er ikke verdt stort. Sylinderlekkasje test, da får du resultater:) Har bestillt time til dette på min bil neste uke. Hva kan eg forvente meg av tidsforbruk fra ett verskted på dette?? Eg ser jo for meg at dette er en "plug&play"operasjon fra deres side??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå