Gå til innhold

Drivknuteflenser og splines på diffene til forskellige BMW


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Godtfolk!

Jeg har noen litt dyptekniske spørsmål å komme med. Det ombefatter i grunn veldig mange BMW'r (tror jeg)...

Jeg spør kanskje dumt, men hvilke BMW'r er det som har 27 tenners spline på drivknuteflensene som sitter inn i diffen? Jeg har fra Quaife sin hjemmside funnet ut at Z3, og 320 fra ca. 2002 har denne splinen i alle fall. Det er samme 27 tenners 24/48 DP splinen med 30* trykkvinkel som brukes i MANGE forskjellige differ...

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg til vanlig holder på med et annet merke (Ikke skyt meg nå, please... Volvo om dere MÅ vite det...) og i den sammenheng har jeg møtt på et heller gromt problem. Den uavhengige akselen på min Volvo har akslinger med 26-splines, den ATB/thorsen type diffen jeg kan få tak i som passer i mitt diffhus (som egentlig er laget for dette stivaksel-faenskapet til 240/740/940) har samme type 27-spline som BMW... BMW har jo løse flenser så så liksom en mulighet her... Om folk har mål på disse forskjellige flensene osv hadde det hjulpet meg mye, da kan jeg endten kanskje finne en som passer, eller som passer med små modifikasjoner, og bruke en standard motorsport-drivknute på indre ledd :)

Som plaster på såret for alt dette Volvostyret, så har jeg ikke et vondt ord om BMW, og skal jeg kjøpe meg en ny bil så blir det BMW... Det andre merket trekker ikke i riktig ende lengre...

Dette blir kanskje også litt malplassert, men det er jo et teknisk spørsmål om Bmw så håper den har havnet i riktig seksjon...

Mvh

Njål Nilssen

Skrevet

Hei igjen!

Har funnet ut at E34, E36 og E46 skal ha den 27-splinen på drivflensene til asklingene (ikke 100% sikker da...) Så om noen har noen "til overs" hadde det vært flott om dere giddet å ta bilde og ta noen mål av de.

Mvh

Njål

Skrevet

åssen str på drivknuta tenker du på da? di fleste gamle bmw'r har den du snakkr om. er kun 535, m5 og di store som har enda større splines i diffen.

Skrevet
åssen str på drivknuta tenker du på da? di fleste gamle bmw'r har den du snakkr om. er kun 535, m5 og di store som har enda større splines i diffen.

Takker for svar :D

De som står på min originalt (de har ikke løs flens) de har vel en noe rundt 102mm utvending. Er god plass rundt forøvrig så ikke så kritisk hvor store drivknutene er sånnsett. Vil tippe boltflensen er lik på alle de "vanlige" BMW-ene også da? GKN-motorsport har alltids noe som passer :) Kan vel forsåvidt benytte en BMW knute også. Tror den standard 28-splinen til GKN/Löbro brukes på så å si alt av askler i rundt denne størrelses ordenen (mellom drivknutene altså) så den vil nok passe den også skulle jeg tro. Om ikke annet så fins det en haug av 108mm (6 på 94mm boltsirkel) "løse" drivknuter å få tak i hos GKN.

Så er i grunn boltsirkelen på flensene som er mest interessant :) Og det at de har den 27-splinen inn mot diffen såklart.

Finns det ulike typer dimmensjoner på disse flensene, typ banen som simmerringen ligger mot osv? Eller er diffhusa såpass like på 3/5 serie (osv) at det er samme flens som brukes overalt, utenom de med gross motorene?

kan igrunn alltids moddes det også. Har dreiebenk så kan lage hylser for å modde om nødvendig, og SKF har simmerringer av ymse slag ;)

Mvh

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...