Jatsen Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Koblingen på bakakslingen, altså den som ligger mellom bakaslinge. Det lekker litt olje fra den ser det ut som...er det simmering eller pakn som er kaputt..?. Er det egen olje på den, eller kommer det fra olja på motoren... Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere spørsmål
S.Hafsmo Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Jeg antar det er differensialen du snakker om? Den er i såfall fyllt med olje, og i ditt tilfelle er det nok simmeringen til en eller flere av akslingene som har blitt dårlig. Vil oppfordre deg til å gi litt mere informasjon når du spør i "Teknisk", da biltype/motor/ årsmodell etc. er veldig hjelpsomt når man skal prøve å hjelpe.
Jatsen Skrevet Juni 20, 2012 Forfatter Skrevet Juni 20, 2012 Hei sorry Bilen er ein BMW 316 1998 modell. Så det er noe som bør fikses tenker eg...
Azeton Skrevet Juni 20, 2012 Skrevet Juni 20, 2012 Er som hafsmo sier. Simringene, pakning rundt baklokket.
Jatsen Skrevet Juni 21, 2012 Forfatter Skrevet Juni 21, 2012 Tror det er pakninga på baklokket, erdet ein kostbar affere på verksted. Og hvordan merkes det, ved for lite olje på diffen....
S.Hafsmo Skrevet Juni 21, 2012 Skrevet Juni 21, 2012 Pakningen på baklokket er vel det letteste å bytte. Tapp olje, skru av lokk, fyll olje (med diff i vater) til det renner ut av fylleplugg. Husk å ta av fyllepluggen før du tar av tappeplugg. Tror ikke du merker det før det er for sent. Evt. kan det vel tenkes at ulyd er det første du vil oppleve. Om baklokket er tilgjengelig på en E36 uten ytterligere demontering kan jeg dessverre ikke uttale meg om.
Jatsen Skrevet Juni 22, 2012 Forfatter Skrevet Juni 22, 2012 Tror eg har lokalisert problemet, når du ser bakfra. Så er det ein plugg som man trenger gedigen innbrakt for og løse som står nederst. Og ein likens rett over, ser ut som det lekker litt fra den nederste. Spes når bilen er varm, vill det si att påfylling er øverst. Og tapping er nederst...ser ut som pakkningen er dårlig. Veit ikkje kor lenge det har lekket, så må vell bytte olje og pakkningen. Vanskeligt og komme til når ein må skru på asfalten. Treng ein kjapp framgangsmåte. Hvorfår eg tak i olje og pakkning...?.
S.Hafsmo Skrevet Juni 22, 2012 Skrevet Juni 22, 2012 Er det en E36 eller E46? Jeg har ihvertfall gått ut fra E36. Hvis du går inn på nettbutikk.gsbildeler.no, skriver inn ditt registreringsnummer øverst til venstre, velger "Service-/Slitedeler", "Bakstilling", "Delekatalog ETK", og til slutt, bildet av diffen. så bestiller du 2 stk av nr. 7 og 8 (nr. 8 er i utgangspunktet kun nødvendig dersom du er redd for å ødelegge unbrakopluggen ved demontering), og en av nr. 3 (som da er pakningen). Ser de har en tube loctite tetningsmasse på tegningen også. Sikkert ingen dårlig ide å sette inn pakningen til baklokket med dette. Vedr. olje sier BMW bare at det er "lifetime olje" og at den ikke skal byttes. Castrol sier "Syntrax Limited Slip 75W-140" (til tross for at det ikke er LSD), samt Bruk kun BMW godkjente automatgirvæsker og bakakselutvekslingsoljer
Jatsen Skrevet Juni 22, 2012 Forfatter Skrevet Juni 22, 2012 Okey men tror det bare er pakkningen på den nederste pluggen som er gåen. Er det den som er avtappingen. Er to identiske ein over og ein under, og kor mykje skal du fylle på. Takk for svar.. Og vet du sizen på umbrako som skal til for løsne..
S.Hafsmo Skrevet Juni 22, 2012 Skrevet Juni 22, 2012 Nederste er tapping, og øverste er fylling. Fylleplugg er og nivåplugg (du fyller til det renner over). I følge denne er det 14mm Unbrako. http://www.unofficialbmw.com/e36/drivet ... hange.html Går vel 1-1.5l veske. Mener å ha lest 1.1l, men det skal jeg ikke si med sikkerhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå