Kjell Z3 Skrevet Juli 5, 2012 Skrevet Juli 5, 2012 Dersom du stoppet den fint med lillefingen uten å få vondt når motoren er varm er den nok litt slapp. Prøvde du å gjøre det samme med kald motor for å kjenne om det er noe særlig forskjell? Det beste er å bruke en avis, da kan regulere motstanden og se hvor mye som skal til før den bremser farten. Det skal være så mye motstand i den at den uten problemer følger motorens turtall, det er veldig vanskelig å se dette ved å se på viften.
OrjanBmw Skrevet Juli 5, 2012 Forfatter Skrevet Juli 5, 2012 Men hvis viskosekoblingen er defekt vil motoren varme seg opp ved tomgang? Har koblet om viften foran radiatoren så den blåser konstant. Motoren varmer seg kanskje 10%saktere opp ved tomgang men problemet er der fremdeles.
Svendis Skrevet Juli 6, 2012 Skrevet Juli 6, 2012 Ville sjekket vannpumpen så fort som mulig. De eldre typen har skovlehjul av plast, som går i oppløsning etterhvert. Pass på å få tak i en med stål skovlehjul! Ville og ha sjekket sirkulasjonspumpen til høyre i motorrommet. Den som går til varmeapparatet. Står denne stille, blir det høy motstand på sirkuleringen gjennom motor, da sliter den mest med å sirkulere på tomgang.
a100abt Skrevet Juli 6, 2012 Skrevet Juli 6, 2012 Sjekket i dag motorviften, klarte helt fint å stoppe den med lillefingeren uten å få vondt. Det var bittelitt motstand når jeg holdt den i ro, men ikke mye. Hvor mye motstand skal man kjenne? Betydelig motstand. Det skal merkes at den vil dreie. Stoppes med en finger når motor er driftsvarm er alt for svakt. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
OrjanBmw Skrevet Juli 6, 2012 Forfatter Skrevet Juli 6, 2012 Sjekket i dag motorviften, klarte helt fint å stoppe den med lillefingeren uten å få vondt. Det var bittelitt motstand når jeg holdt den i ro, men ikke mye. Hvor mye motstand skal man kjenne? Betydelig motstand. Det skal merkes at den vil dreie. Stoppes med en finger når motor er driftsvarm er alt for svakt. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 det var det jeg og tenkte. Men bare for å vise hvor treg den er så fyrer jeg inn en video i kveld der jeg viser når jeg stoppet viften, Tenker å bruke et ukeblad el.l. sånn at folk kan se hvor lite/mye motstand som skal til.
OrjanBmw Skrevet Juli 6, 2012 Forfatter Skrevet Juli 6, 2012 Sjekk filmen! brukte en A4 konvolutt. for meg føles det som om den er gåen, vet iallefall det er et klistremerke med advarsel om å holde fingrene vekke fra viften når den går, men hvis man er borti med fingrene skader man seg ikke litt engang. Har aldri hatt noe spesielt lyst til å stoppe viften før når motor ikke hadde overopphetningsproblem, så jeg vet ikke hva som er vanlig. noen som kan, utifra filmen se om dette er defekt viskosekobling?
dav-a Skrevet Juli 6, 2012 Skrevet Juli 6, 2012 Hmm.. Du er sikker på at kjølesystemet har nok veske og er luftet riktig?
OrjanBmw Skrevet Juli 6, 2012 Forfatter Skrevet Juli 6, 2012 Hmm.. Du er sikker på at kjølesystemet har nok veske og er luftet riktig? er ikke 100% sikker, men væsken ble skiftet for ca 4-5 mnder siden ved termostatbytte (satt fast i åpen stilling og bilen kjølte seg ned under kjøring) og bilen ble da luftet skikkelig. Bilen begynte å koke for 2-3 uker siden og væskenivået ser OK ut, samme med luftingen. Men skal ta en tur ut i kveld når motoren har kjølt seg ned og parkere den i en oppoverbakke og lufte/fylle på hvis nødvendig bare for å utelukke det.
oleo Skrevet Juli 6, 2012 Skrevet Juli 6, 2012 Den videoen... stopper du den etter at termostaten har åpnet? For hvis i så fall så er pumpa di defekt. Hvis det er før termostat åpner så er det vel ganske normalt.
OrjanBmw Skrevet Juli 6, 2012 Forfatter Skrevet Juli 6, 2012 Den videoen... stopper du den etter at termostaten har åpnet?For hvis i så fall så er pumpa di defekt. Hvis det er før termostat åpner så er det vel ganske normalt. videoen var filmet rett etter jobb, Med andre ord var bilen kald. men viften er mer eller mindre det samme når den er varm også. Du mener det er vannpumpen da?
oleo Skrevet Juli 6, 2012 Skrevet Juli 6, 2012 Med kald motor så skal viften la seg stoppe så lett som du viser til her. Det er først når kjølevesken blir så varm at termostaten åpner at viskosekoplingen begynner ta tak. Det er vel mer vanlig at skovlen på pumpa er dårlig enn at viskosekoplingen er dårlig. Så ja, jeg heller til terioen om dårlig pumpe. Og som jeg tror jeg skrev tidligere så er det å bytte vannpumpe å se på som forebyggende vedlikehold. Dog, det beror på at du er sikker på at systemet er skikkelig luftet og at der virkelig er nok kjøleveske. Blåser varmeapparatet god varme før den blir overopphetet?
OrjanBmw Skrevet Juli 6, 2012 Forfatter Skrevet Juli 6, 2012 Med kald motor så skal viften la seg stoppe så lett som du viser til her. Det er først når kjølevesken blir så varm at termostaten åpner at viskosekoplingen begynner ta tak.Det er vel mer vanlig at skovlen på pumpa er dårlig enn at viskosekoplingen er dårlig. Så ja, jeg heller til terioen om dårlig pumpe. Og som jeg tror jeg skrev tidligere så er det å bytte vannpumpe å se på som forebyggende vedlikehold. Dog, det beror på at du er sikker på at systemet er skikkelig luftet og at der virkelig er nok kjøleveske. Blåser varmeapparatet god varme før den blir overopphetet? jaaa.... Dette ble flaut... Har nå være ute i 1 time og varmet motor opp til driftstemp og plasserte den på en fartsdump i en bratt bakke, fylte på ca 1l vann og kneip litt rundt her og der, ingen luft kom ut, men motoren holdt seg ca 1mm over midten i ca 20 minutter før den rolig krøp oppover igjen. gjentok prosessen med litt mer vann og mye mer kniping, fremdeles ingen luft, lot bilen stå i 30min på tomgang, ingen tempøkning, ruset bilen litt i ca 10 minutter uten tempøkning. Satser da på at det var rett og slett var mangel på kjøleveske... Føler meg som blondinen på bensinstasjonen som trenger hjelp til å fylle bensin akkurat no...
RogE36R Skrevet Juli 7, 2012 Skrevet Juli 7, 2012 Men den viskosekoblingen på viften er dårlig hvis du klarer å stoppe den med konvolutten når motor er varm.
OrjanBmw Skrevet Juli 7, 2012 Forfatter Skrevet Juli 7, 2012 Men den viskosekoblingen på viften er dårlig hvis du klarer å stoppe den med konvolutten når motor er varm. enig med den har bestilt allerede. og tenkte jeg skulle sjekke pumpen mens jeg var der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå