Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! kjøpte for 1mnd siden ein 2002 e39, den bruker ein del olje å la merke til idag at den ryker litt sort på full gass.

ser ikke så veldig godt men lurer på om den puster ut litt blå røyk etter å ha rullet ned en bakke i gir.

for meg så høres det ut som ventiltetninger/stempelringer, men sort røyk betyr vell for mye bensin? Forbruke ligger på 0.9l/mila

noe som er etter boki for en m54 2.2l 170ps.

Tips?

Skrevet

onkelen min som er mekaniker sier at bilen kan bruke litt olje nå etter jeg skiftet olje, da bilen hadde gått 40k km å blitt daukjørt en årrekke på samme oljen. han sa de kunne bedre seg etter noen oljeskift å at jeg kunne prøve 5-40w istede for 5-30w olje.

Skrevet

Min søster hadde også samme motor i E60, den brukte også mye olje, Men ikke sånn at det var svart røyk etter henne.

Skrevet

Ryker svart og ingen feilkoder..... høres ut som en syk MAF sensor ?! Prøvd å kople fra MAF sensoren ?

Går motoren ellers fint ?

Hvor mye olje bruker den ?

Skrevet

Motoren går helt fint den, nå er det 2 uker siden jeg skiftet olje å nå for ett par dager siden kom oljelyse på. Fylte til maks å dagen etterpå kjørte jeg ca 50-60km å da bar de 3/4 igjen på pinnen.

Skrevet

Tett veivhusventilasjon kan vere årsaken, slik at oljen blir sugd rett inn i innsuget. Dette er en svakhet på desse motorane. Som nødløsning kan du sjekke om slangen frå veivhusventilasjonen til peilepinnen er tett, om den er tett, så er mest sansynlig også filteret tett.

Skrevet

Kan høres sannsynlig ut det, bilen har vert daukjørt å kjørt korte turer til jeg fikk den. Er det slangene under innsuge som er veivhus ventilasjonen?

Skrevet

Den inkl flere andre slanger under og over innsuget.

Det er også en veivhusventil under innsuget.

Ligger på rundt 1500-2000kr i deler. Anbefaler også bytte av peilepinne.

Skrevet

Har ikke sjekket veivhusventilasjonen enda, men har funnet ut hvor mye den bruker.

Fra maks til bilen sier det er lite olje igjen kjørte jeg ca 180-190km, men det er ingen blårøyk, bare litt sort fra 4500rpm å opp under fult pådrag, vannet og ser fint ut å den har ikke brukt noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...