Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg sier trykk, så mener jeg sjekke at det er vann i slangene..

Der det kommer luft ut skal det jo i hovedsak komme vann ut når du lufter motoren din..

Klem på slangene og kjenn, du skal kunne kjenne forskjell på vann og luft, og hvis du klemmer på den nærmest radiator og det ikke kommer vann ut i det hele tatt, da kommer ikke vannet rundt i kjølesystemet..

Da blokka på min gamle motor røyk rant alt vannet ut ved sylinder 6, og hadde derfor ikke noe trykk i slangene som ledet til radiator..

Dersom du er sikker på at du har luftet motoren riktig ; Bilen parkert i plan, varme på fullt, vifte på (1 eller 2)?, og helt på vann\kjølevæske til all luft er ute (det kommer ingen bobler ut av luftehullet nærmest ekspansjonshus). Og dette skjer, da må du jo ha en lekkasje? Luft skal da ikke kunne entre systemet ditt med mindre du har en åpning?

Eller er jeg helt på jordet her nå?

Skrevet
Når jeg sier trykk, så mener jeg sjekke at det er vann i slangene..

Der det kommer luft ut skal det jo i hovedsak komme vann ut når du lufter motoren din..

Klem på slangene og kjenn, du skal kunne kjenne forskjell på vann og luft, og hvis du klemmer på den nærmest radiator og det ikke kommer vann ut i det hele tatt, da kommer ikke vannet rundt i kjølesystemet..

Da blokka på min gamle motor røyk rant alt vannet ut ved sylinder 6, og hadde derfor ikke noe trykk i slangene som ledet til radiator..

Har ikke vann i slangene som går til termostathus fra radiator, kun luft..

Skrevet
Helt sikkert slik det var på gamle e36'n min.. Eksos i kjølevannet..

Er det jeg også frykter, var det på gamle motoren som jeg hadde i e34'n også..

Men det går vel ann og måle på verksted, om det er avgass i systemet?

Skrevet

Dersom vannet ikke kommer til den første slangen engang så vil jeg jo tippe at det er et problem med ekspansjonstanken eller viskosekoblingen, men det kan kanskje morty999 mer om en meg.

Lånt fra en annen tråd her på forumet :

"Bliver din bil ofte for varm når du holder stille, men holder temperaturen når du kører.

Så er det ofte viskosekoblingen som er defekt.

Logiken er at kølingen forudsætter luftgennemstrømning igennem køleren, dette

forekommer altid med bilen i fart. Men med en defekt viskosekobling forekommer

det aldrig i stilstand." Info fra koed.

Skjønner ikke hvordan eksosen skal hindre vannet så tidlig?

Skrevet
Helt sikkert slik det var på gamle e36'n min.. Eksos i kjølevannet..

Er det jeg også frykter, var det på gamle motoren som jeg hadde i e34'n også..

Men det går vel ann og måle på verksted, om det er avgass i systemet?

Det kan du teste med co2 måler. De har det på biltema

Skrevet

har du prøvd og lufte via termostathuset og ha igjen lokket på radiatoren? vis ikke prøv det. det problemet her hadde jeg på den e39en jeg hadde gjor det på den måten som du gjør her funket ikke mye bra. men når jeg luftet via termostathuset tok det ikke mer en noen min så hva alt iorden. men da funket også alt på min motor.

se og på den kjølevann slangen som går inni toppen med torpedovegg.

for meg så ser det ut som også trenger mer kjøleveske/frostveske.

Skrevet

Hmm, på filmen så står den og går, og du funderer på hvorfor det kommer så mye vanndamp opp av lufteskruen. Det er ikke rart, når den står å går så blir vannet veldig varmt og varmt vann, det blir vanndamp. Når du ruser motoren, så ser jeg at vannnivået i ekspansjonstank stiger, og ikke synker. Men prøv ett par ting, før du går til det skrittet å konstantere at det er tett blokk/gåen toppakning/sprekk i topp/blokk. La bilen stå til den blir kald. Åpne vannsyystemet på ekspansjonstank og begge lufteskruene. Du har en lufteskrue på røret ut av termostathus i tillegg til den du allerede har funnet. Nå bilen nå er kald, så sett på full varme i bilen og viften på lav hastighet (så slipper du å bruke så mye strøm) . Bilen skal ikke gå. Fyll på vann til det begynner å renne over på lufteskruen på termostathus, når den er fri for luftbobler, så skrur du denne til. Nå har du igjen lufteskruen på ekspansjontank, nå kan du gjøre samme operasjon på denne lufteskruen. Nå er ekspansjontakn lokket åpent og du kan starte bilen. Når bilen nå går, gi den ett par raske på gassen, opp til omlag 2500 omdreininger. Du skal ikke holde den der, du skal bare gi den ett par gode pådrag for at den skal dra til seg litt vann. Når du nå står over motoren og ser at nivået forhåpentligvis synker, så kan du skru til ekspansjonstank lokket. Hele denne prosessen med bilen i gang må maks ta 30sekunder. Om radiator lokket fungerer som det skal, så slipper det ut alt trykk over 2bar og det lille som da er igjen over "kaldt" merket forsvinner ut i vanndamp via radiator lokket. Kjør deg nå en tur, med varmeapparatet på full varme, en god stund etter at det er blitt ordentlig varme i apparatet.

Om vannet begynner og boble intenst med engang du starter bilen med ekspansjonstank lokket av, som du skal gjøre for noen linjer siden. Sp har du stor sannsynlighet for at det er eksostrykk som kommer inn i kjølesystemet, og da kan du snakke om sprekker og andre skumle ting.

Selvom blokken er delvis tett, så skal du klare å lufte bilen med denne metoden. Du sier at slangene er harde lenge etterpå, da virker systemet ihvertfall veldig tett, siden det trykket ikke klarer og forsvinne ut i den frie natur via slangeklemmer osv.

Skrevet

Hvis du lurer på hvordan det ser ut hvis det lekker eksos inn i kjølevæska så kan jeg vise deg hvordan det så ut på min bil :-)

Og som Fliid sier så er det ikke rart at det kommer damp ut av luftehullet når du har motoren igang. Vannet blir jo varmt. Luft den skikkelig og følg Fliid sin fremgangsmåte. Og hvis den kun går varm når du står rolig og ikke når du kjører setter jeg 10kr på viskosekobling/vifte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...