Gå til innhold

Motorbytte fra M10B18 Preface til M20B25 Facelift


HypeTraxX
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Jeg har selvfølgelig søkt litt på forumet før jeg lagde en tråd..! Men jeg kan vel ikke si at jeg fant svar som hjalp meg.

Jeg har ikke kjøpt meg motor ennå, men jeg er ikke langt unna en deal fra og gjøre et innkjøp av en M20B25 Facelift motor fra en E34! Det jeg lurer på da, er om jeg må bytte hele sikringsboksen til en som er 6 cylindret? Eller kan jeg bare klippe av det orginale motorstikket ut fra sikringsboksen å koble på et Facelift motorstikk? Sånn at det passer med motor ledningsnettet !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kobler kun om på stikkene på motorsiden av motorkontakten i den nye M20 motoren til å passe bilen din. Det er ikke mange pin du må gjøre om normalt. Om den har firkantkontakt må du selvsagt skaffe en rundt kontakt slik at de passer hverandre og klippe/lodde over.

Fremgangsmåte: Riv av gummihetta bak på motorkontakten på bil-siden, og finn fram papir og penn og skriv ned hvilke pin nr som har hvilken fargekode og tykkelse. Så gjør du det på samme motor siden av kontakten, og skriver ned. Dernest titter du på koblingsskjema og ser hvilke pin som må matche. Done.

Sikringsboksen rører du ikke forøvrig. Alle eldre BMW motorer (før CanBus kom rundt år 2000) har en enkel layout der all elektronikk som styrer motoren er samlet i motorelnettet. Alt av releer, ECU osv er tatt i motorelnettet. Du kobler det kun til bilens elnett via motorkontakten og plussledningen som kommer ut av sikringsboksen som går tvers over torpedoveggen. I alt er det bare to enheter som skal tilkobles (!). I praksis kan du sette alle slags BMW motorer i på samme måte, bortsett fra de helt nyeste med CanBus styring. Det er enkelere enn folk tror. I motorkontakten får ECUn signaler når den skal skru seg på, og når bensinpumpereleet og starteren skal starte + hastighetssignal og signal til vanntemp og oljetrykk nivå i dashbordet.

Ikke noe rakettforskning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! :)

Så jeg trenger ikke å bekymre meg over at det er 4 cyl. orginalt? Om evt turteller, nivåmåler osv ikke funker spiller ingen rolle egentlig. Dette skal bli en turbo leke bil.

Men såvidt jeg er bekjent med, så finnes det 3 forskjellige kontakter til E30? Og da er det det "nye" motor ledningsnettet jeg får med motor`n jeg må tilpasse til bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle om det er 4 eller 6 cyl nei. Eneste er om det var forgasser eller ikke. Da trenger du å koble opp en elektrisk bensinpumpe selvsagt.

Turteller og nivåmåler funker normalt det om du kobler riktig.

Det finns vel 3 ja, uten at jeg har sett mer enn 2. Det var vel et skille i 84/85 en gang om jeg husker rett. Men alt i alt er det normalt enten rektangulær eller rund kontakt, der rund er den nyeste.

Så lenge du har kontroll på hva slags pin som står på hvilke plasser så spiller det ingen rolle hva slags kontakter du spleiser.

På facelift M20 motor står det rund motorkontakt ja. Har du rund kontakt i E30n også så slipper du å skaffe en ny kontakt. Om jeg husker rett så har vel alle M10 innsprut motorer rund kontakt.

Du tilpasser motorkontakten på _motor_ (M20) siden ja. Selvsagt kan du gjøre det på bilsiden også, men jeg orker ikke å potensielt gjøre dobbelt opp arbeid om jeg skal skifte til en annen motor senere. Og det er bedre plass på motorsiden enn å stå med nesa og loddebolten i et trangt område ved sikringsboksen.

Etter du har koblet opp første motoren din så ler du av at du fryktet denne biten tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var til veldig stor hjelp! Og ikke minst kjapt svar ;)

Hvis det blir handel skjer det om en måneds tid. Så da kan det hende jeg bumper denne tråden igjen! Hehe. Takker masse for utfyllende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...