Gå til innhold

E39 525tds lugger ved last på lavt turtall, mm. ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan hjelpe meg på vei mot rett diagnose ?

pre-1998 525 TDS nå med 275KKm på nakken, og med manuell kasse, lugger ved pådrag i 4 eller 5 gir mellom ca 1200 og 1800 omdreininger, når drivstoff forbruket øker (f.eks. 80Km/t svak oppover 5 gir og gir gass). Over 2000 omdr er den helt fin. Det har muligens vært der lenge, men i mindre grad. Nå er det Juli og litt varmere i været.

Det hender også en sjelden gang at den dør helt ut på lavt turtall (og kommer så igjen om jeg girer ned (får høyere turtall på pumpa ?)). Slik døing hadde den for to år siden også, og da hjalp det og bytte diesel filteret, men nå har samme ikke hjulpet.

Kjølevæskenivået synker bitte bitte litt, men greier ikke å se noen mulig sammenheng.

Drivstof forbruket ligger fra 0.6 til 0.8 avhengig av kjørestil og hastighet, typisk 0.7 på motorvei, og 0.60 på flat 70/80 vei. Og det er overhodet ingen vibrasjoner i motoren eller kassa,... det er trekk-kraften som lugger.

Jeg lurer jo på om jeg må ha ny injection pumpe, og i så fall om det er forskjell før og etter 98 slik det er på andre deler til denne, og om det finnes info/linker til beskrivelser av hvordan bytte ? (Tysk og Engelsk går greit).

Jeg har mulighet for å lese av diagnose, se neste post fra meg.

Når den stopper helt så lyser glødelampa. Ref annen info jeg fant betyr det trolig at elektronikken har en feilkode.

Den har overhodet ingen start problemer (unntagen en halv gang per år når solen har bakt på panseret eller jeg har brukt motorvarmer, men ref annen link om M51 her så tror jeg det er noe annet).

Matching elektronikk og pumpe ?,... Hvordan få til timing ved montering,... Ny har jeg ikke råd til, må bli overhalt.

Eller er det noe enklere/billigere som kan forklare dette ???

Kan jeg ha i noen få % totaktsolje i dieselen (gjøre den tykkere) for å midlertidig omgå problemet (som ved kjøring på parafin), eller vil jeg ødelegge noe da ? (antar det ikke er lurt da men,...). Hvis det er sliten pumpe som er årsaken.

Eller kjøle dieselen, men det er nå i hvert fall sprøtt. (Dette var altså mindre merkbart i vinter)

Hjeeeelp,.......... Bilen er ikke rusten på kritiske steder, så kan godt gå 100,000,- til før den pensjoneres. Fikse lønner seg jo nesten alltid.

-MVH Bekymret bileier som skal på langtur snart.

Skrevet

Hadde samme problem i dag med 16 grader, som tidligere ved 20 grader (ute luft altså), så tror ikke lengre det har med diesel temperatur og gjøre.

DDE feilkode 01, som går på at turtalsreguleringen har hatt avvik. På kald motor kunne jeg også lett høre det når jeg plutselig slapp gassen ved 2000 rpm, da falt den for fort og for mye og tok seg så inn igjen til normal tomgang (bilen stod stille med giret i fri). Mulig jeg har noe lav tomgang, 500-600 rpm.

Men etter en test kjøretur var dette fenomenet borte vekk. (Motoren var da helt varm).

Men samme testkjøretur bekreftet denne luggingen, oppoverbakke i 3,4,5 gir på lavt turtall og full gass, og trekk-kraften er der nærmest i myke rykk og napp. Men den bremser ikke på noen måte. Under ca 1000 rpm (noe mindre på 3 gir), "drar" den helt jevnt, og over 2000 rpm drar den også helt jevnt, og trolig med full kraft :-).

Så nå tror jeg det er ett reguleringsproblem, og er mer happy med det enn å tro at jeg må ha ny pumpe. (Bortsett fra at reguleringen vel skjer "i" pumpa, som forøvrig sluttet på 994 og har dele nummer 2247891 i følge elektronikken)

Men forøvrig er jeg like stuck.

At kjølevæske lekasje skal gi oscilering i reguleringen ved relativt mye drivstoff inn i sylinderen, det kan ikke topp-lokket mitt greie og forstå, så ser derfor enn så lenge bort fra den muligheten.

Jeg har også en kode 40 fra LCM/CCM på thermal oil level sensor, men antar det ikke har noe med dette og gjøre. Og en haug andre koder som forsvant etter r-sett.

Skrevet

Kan det være dyselekk mon tro? Da kan bilen lugge litt på lavt turtall. Problemet her er at det er flere potensielle feilkilder.

1. Kan du høre om den tikker mer enn normalt ved tomgang?

2. Dårlig kontakt på fødepumpe i tank

3. Når du åpner hvert av dieselrørene, kommer det ren diesel?

Mitt forslag er at tar en diagnosetest, det sparer deg for mye bekymringer og irritasjon.

Potensielle feilkilder:

-Dieselpumpe

-Rør/filter

-Luft i dieselsystemet

-Dyser

-Kompresjon

-Tenning/motorstyring osv

Skrevet

Takk :-)

Den går som ei klokke på tomgang (og ellers også), er ikke noe utpreget tikking, eller annet jeg opplever som unormalt, er kun under akselerasjon på lavt turtall at drakraften kommer litt rykkvis (regulerer ikke jevnt).

Diagnose har jeg nettopp gjort og det var kun DDE kode 01 som kom etter reSett, og det betyr at det under turtallsreguleringen er registrert avvik (fritt oversatt fra tysk). Var dog kun med bilen i fri og en liten rusing at jeg fikk fram den. Da svingte turtallet for langt ned når jeg slapp gassen, slik at den måtte jobbe litt for å ta seg inn. Det skjedde forøvrig hver gang men ga seg etter en lengre kjøretur (når motoren var ordentlig varm).

Når jeg bytta/flooda diesel filteret nettopp så fungerte fødepumpa helt fint og hørbart (vet dog ikke trykket), men du skriver dårlig kontakt, og tatt i betraktning noen få totalt uforklarlige og kortvarige svinn av drakraft så bør jeg nok merke meg den muligheten.

Trolig har jeg mer enn en feil her, og kanskje kan det være en av dem ?.

Vet noen om lavtrykkssiden av injection pumpen suger, eller om den er avhengig av ett vist trykk inn for å fungere ?

Den skal jo være selvluftende, og det later også til å ha fungert, men kan jo prøve å lufte litt, siden hjernen min ikke helt greier og eliminere bort at det kan være det.

Luftfilteret var ganske så rent. Men IC/"radiator" foran høyre forhjul er tett av drit.

• 9 months later...
Skrevet

Update : Har fortsatt dette problemet i varierende grad, men har sett det er fuktig rundt dyse 5, og lest at dyse 5 lekkasje er vanlig på disse bilene, så antar at det er problemet ja. Den orange/gule gløde lampen er ganske sikkert feilkode 1 som betyr reguleringsproblem, så trolig pumpa, selv om den starter fint og følgelig kan være o.k. m.h.p. trykket den gir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...