Gå til innhold

Feilsøke E36 luftmassemåler/MAF


OrjanBmw
 Share

Anbefalte innlegg

Hallais!

Har i det siste ivrig eksperimentert med kjøring med og uten LMM koblet til. Dette begynte jeg med fordi det føles ut som at bilen av og til kjører slik den skal, mens den av og til er helt slapp å kjøre. Jeg begynte da med falskluftsjakt og gikk videre til luftfilter, bensinpumpe/filter, tennplugger og coiler osv osv. Har egentlig mistenkt LMM lenge, men har ikke funnet noen spesielt god måte for å feilsøke. Har hørt om måten at man kobler den ut mens motor er i gang, men har også lest så mange forskjellige variasjoner av den testen at det er vanskelig å vite hva som er normalt eller ikke :)

Har filmet når jeg har bilen i gang og kobler inn og ut LMM, film kommer senere i kveld.

Dette skjer:

1: jeg starter bilen mens LMm står i. Har forøvrig ingen startproblemer med bilen, den starter på første sveiv med starteren og går fint. ingen turtallhopping eller lignende.

2: jeg kobler ut LMM, ingen endring i motor utenom en liten pause (0.1 sek) i motor før den fortsetter.

3: jeg kobler inn igjen LMM, motor kveler seg selv, det hender 1 av 10 ganger at den kveler seg selv, men 9 av 10 ganger kveler den seg selv før den går tilbake til normal gange. Dette er identisk mellom varm og kald motor.

av og til når jeg kjører med LMM frakoblet føles bilen kvikkere ut, responderer raskere ved kickdown og gasspådrag og føles ut som den bruker mindre bensin, dette kan selvfølgelig være placebo, men har kjørt samme ruten om og om igjen med og uten LMM, og alltid følt at LMM frakoblet er bedre.

Så skjer det noe rart, etter kanskje 5-15 minutter etter LMM er frakoblet hopper motoren inn i en turtalls-berg og dalbane, den ruser seg mellom 0.5/0.6 (der den vanligvis står ved tomgang) og oppover mot 1.5/2 i turtall helt til jeg plugger tilbake LMM, da går den vanlig igjen.

Alle de enkle testene jeg har lest om av LMM har gått ut på å koble fra LMM, hvis motoren endrer gange betraktelig så er LMM fungerende. Min endrer ikke gange i det hele tatt, men har en 0.1 sekunders pause før den fortsetter helt likt som før. når jeg kobler den på igjen kommer kvelingen før den fortsetter på identisk vis som før etter 1-2 sekunds motorkveling. Dette skal vel komme da den blir plugget ut såvidt jeg forstår.

Har også et problem med at motor av og til går på 5 av 6 sylindre etter hard kjøring (hard kjøring: f.eks. kickdown i 60-100 på motorvei og så nedbremsing f.eks. på rampe av motorvei, ikke bråbrems, men rolig nedbremsing, da bilen stopper helt opp og går på tomgang kommer av og til en risting i hele bilen og det føles ut som om motoren hopper over en sylinder. Malingen fra motor blir om til en slags puff puff lyd når man hører ved eksosanlegget. Kan dette også ha noe med LMM og gjøre? at sylinderen ikke får nok luft eller for mager blanding pga defekt LMM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...