Arimanni Skrevet Juli 12, 2012 Share Skrevet Juli 12, 2012 Satt og leste på noen tidlegere innlegg her om ombygging til E85. Sendte så ein forespørsel til Statens Vegvesen om dette falt inn under ombygging. Som det går fram av svaret eg har fått, er foregansnasjonen Norge som vil gjere alt mykje meir miljøvenleg og vere ei vaktbikkje for resten av verden - i steinalderen når det gjelder dette. Så med mindre du er ein miljø freek som, med mindre mellom øyrene enn skostørrelsen - er det bortkastet tid og penger. Are G: Vurderer å konventere ein bensinbil eg har til Flexi Fuel (FFV) - altså så den kan bruke Bioetanol E85. Er dette noko som må inn å godkjennes på ein trafikkstasjon? Statens Vegvesen: Viser til deres henvendelse vedrørende ombygging av motor/bil slik at den kan benytte Bioetanol E85 som drivstoff.Dersom konverteringen medfører mekaniske eller elektroniske endring på kjøretøyet, anser vegvesenet at det dreier seg om en ombygging, endringen vil da både være søknads og godkjenningspliktig. Are G: Takk for svar. Når gjelder elektroniske endringer ["omprogramering av dyser"] Vil dette falle innunder noko som må godkjennes? Ettersom elektronisk endring er eit veldig vagt begrep.Eg veit med sikkerheit at det er mange som lurer på dette, med motivasjon både fra eit økonomisk og miljømessig ståsted. Så hadde vert greit å få dette avklart. Svaret eg fekk var ikkje overraskende... Endring av innsprøytningstid blir regnet som en ombygging. Dette fordi du omprogrammerer styreenheten, enten direkte eller ved å koble på en enhet som manipulerer bilens elektronikk til å gi lengre åpningstid for dysene.E85 er et drivstoff som består av 85 % bioetanol og 15 % bensin. Etanolen i bioetanol E85 er basert på fornybare biologiske råvarer, dette gir samlet lavere CO2-utslipp, og er bra for det globale klimaet. Kjøretøy som i dag blir produsert for dette drivstoffet er såkalte flexi-fuel kjøretøy, det vil si at de i tillegg til E85 drivstoff også kan benytte vanlig bensin. Etanol har gode egenskaper som drivstoff og gir en bortimot sotfri forbrenning der avgassene ved forbrenning er vanndamp og karbondioksid. Et kjøretøy som er produsert for bruk av E85 er spesielt tilpasset dette drivstoffet, Etanol angriper metaller, malingsoverflater samt slanger og pakninger, derfor må drivstoffsystemet tilpasses drivstoffets egenskaper. Et annet moment er at Etanol har lavere energiinnhold enn bensin, derfor vil drivstofforbruket øke med ca. 30 % sammenlignet med bensin, denne økningen vil også gi seg utslag i høyere CO2 utslipp målt direkte på bilen. Dette gjør at disse kjøretøyene kommer dårlig ut i vårt avgiftssystem der lavt CO2 utslipp blir premiert. Dagens avgiftssystem tar ikke høyde for at drivstoffet i visse gunstige sammenhenger er CO2 nøytralt. Ut fra beskrivelsen av prosjektet finner vi at dette ligger innenfor definisjonen for ”ombygging” i Kjøretøyforskriftens kap 7. Ut i fra dette skal en slik omsøkt endring/ombygging godkjennes av Statens vegvesen. Hovedprinsippene for en slik ombygging må være at kjøretøyet etter ombygging tilfredsstiller de samme avgass og støykrav som gjaldt for kjøretøyet før ombygging. Det må dokumenteres at kjøretøyet etter ombygging tilfredsstiller de samme avgass og støykrav som kjøretøyets årsmodell tilsier, dette gjelder selvsagt også motoreffekten. Slik dokumentasjon skal komme fra kjøretøyfabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium, og skal knyttes til det spesifikke kjøretøyet og utført ombygging. Vi er usikre på hvilke deler som inngår i et ”ombyggingssett” for E85, dersom komponenter av typen drivstofftank, motorstyringsenhet/programvare og veivhusventilasjon blir endret/skiftet, må også dette dokumenteres. Kjøretøyforskriftens Kapittel 25 Avgass sier følgende: § 25-2 Avgasser - generelle krav til bil 1. Bil skal holdes i en slik forfatning at utslippet av forurensende avgasser ikke blir nevneverdig endret. Dyser, justering m.v. skal til enhver tid være som foreskrevet av fabrikanten, og eventuelle forseglinger tillates bare brutt når det skjer i overensstemmelse med fabrikantens retningslinjer. 2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet. Ettermontering av avgassetterbehandlingsutstyr (f.eks. 3-veis katalysator og partikkelfilter) er bare tillatt dersom det foreligger dokumentasjon/bevitnelse/garanti fra bilfabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium for at utstyret er utprøvd og tilpasset vedkommende biltype. Av dokumentasjonen skal det fremgå hvilken avgasstandard (EU-direktiv, ECE-regulativ osv.) biltypen er prøvd etter og tilfredsstiller. 3. Nr. 2 annet ledd trer i kraft 1. november 2000 for ettermontering og ibruktagelse, uansett når bilen er registrert. Dette er en generell betraktning rundt temaet ombygging til E85 drivstoff. Vi har således lagt til grunn vanlige retningslinjer gjeldende for en hvilke som helst ombygging som kan ha som konsekvens at avgass og støy blir endret. Det eg lærte av dette, er at for at vi skal få ned CO2 utslippene må vi - ja kem veit, å gjere endringer som enkeltperson kan du drite i.... til Norge! EDIT: Lagt til linker for litt informasjon om E85. https://www.statoil.no/FrontServlet?s=s ... Menu=0_0_2 http://www.sciencemag.org/content/324/5 ... 5.abstract http://no.wikipedia.org/wiki/Bioetanol Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå