Gå til innhold

Nødrep på E46, 320D, 2001


ralf_cc
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er mitt første innlegg her :-)

Er på ferie og fant ut jeg skulle skifte kupevifteregulator og begge termostater for kjølevann. Dette gikk greit og alt var fryd og glede. Men nå, en dag før hjemreise, ser jeg at ene caliper på framhjul henger og det blir varmt. Svært varmt.

Noen som har noen gode tips for en høyst midlertidig nødreperasjon før jeg starter på en 1700km lang hjemtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut glide pinnene på kalipteren å se om de har blitt tørre. I så fall få smørt de opp med enten egen grease til dette formål, eller kobberpasta i nødsfall.

Det ville vært greit å kunne gjort det, men har ikke verktøy med for å skru ut pinnene. Jeg kan ta av gummihetten over de og gi de en dusj med lettflytende smørning, men vet ikke hvor godt det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok ikke vare lenge. Har du mulighet til å få lånt/kjøpt verktøy er det nok litt lettere. En ting du kan gjøre er som det står i verkstedsprogrammet til VAG. Sykt at det står der men... Kjør i 80 og tråkk bremsen inn slik at abs slår inn, og hold bremsen til du stopper helt med abs. Kjør så litt til for å kjøle ned før du gjenntar en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pleier å være 7mm unbraco på glidepinner :-)

Jo, det stemmer. Jeg kjørte rundt hele Gildeskål kommune uten å finne noen som hadde dette. En bonde prøvde å hjelpe med å slipe ned en 8mm, men det ble bare feil. Folk på bygda leitet i kjellere og på låve. Til slutt fant vi en rørlegger på ferie som hadde sine prioriteringer på rett plass. Han hadde rikholdig verktøy med seg og dro fram Wurth skralle med 7mm umbrako.

Deretter var det en smal sak å rense pinner og løsne på et størt stempel. Til slutt gled alt lett og fint og det holder til 1700km hjemtur. I løpet av sommeren får jeg nok bytte calipere og skiver framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...