Gå til innhold

bmw e46 2003 316 Med slapp motor, men bruker mye bensin.


BMW-L
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde et uhell med at eksos potten bak fikk seg et smell i bergen sentrum et sted. Feste til opphenget på potten bak knakk av. Så den ble surret lettere på plass slik at jeg kom hjem over igjen. Men på veien hjem så ble motoren utrolig slapp og treg.

Han går greit opp i turtall, men ikke like kjapt som før.

Når jeg nettopp testet den, så blir den ekstra daff når jeg skal gasse på igjen. Nesten dør litt.

Bruker sykt mye mer bensin enn før.

Syns jeg hører lyder som ikke har vært før. Men hva f. vet jeg. Er bare en elektriker.

Har byttet bakre potten. Bedre lyd bak, men like slapp foran.

Har sett på tennpluggene. De er perfekt.

Har sett på luft filter. Den er som ut av boksen.

Har sett på Luftmassemåleren. Den er like rein.

Og nå får jeg opp motor lys i dasjen.

Tenkte å kjøpe en ELM327 Bluetooth OBD2 i morgen. Se hva jeg kan finne ut med den.

Hadde kunne tenkt med en bil som ikke må inn på bil hotell i sommer. Kunne tenkt å bruke de pengene på meg selv.

Hadde tenkt å bruke denne bilen på ferien som kommer snart. (Ja er blit lurt til sein ferie i år)

Bruker litt olje, men forje eier hadde tilsatt et eller annet som skulle myke opp div greier i motoren. Hadde kjøpt det på bensinstasjonen. Og virket som er ekte produkt. Skal roe seg etterhvert.

3-Serie (E46) 316i

Produksjonsår: 2003

Motorkode: N42-B18

Modell: BMW År: mar 2002 - feb 2005

Reg. år: 2003 mnd: 05

Karosseri: STASJONSVOGN

Motor: Bensinmotor

Girkasse: MANUELL

Motorkode: N42 B18, N46 B18, N46 B18 A Norsk motorkode: N42B18A

Volum: 1796 KW: 85

HK: 115

Drivstoff:Bensin

Bruktimportert: Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som kommer til minnet når du sier dette skjedde rett etter du dunket eksosanlegget ditt i en hump er at innmaten i katalysatoren en gått til helvete.

Inni katalysatoren ser det mer eller mindre ut som et vepsebol:

ctrp_1005_09_o+project_green_dyno_test+catalytic_converters.jpg

alternativt ser det slik ut hvis det har løsnet pga smellet:

cat_conv_chunks.jpg

Hvis dette ryker pleier det å legge seg slik at det blokkerer og kveler motoren når du gir gass, muligens ikke hørbart under bruk, men i praksis er det det den gjør. Dette kan du sjekke relativt lett ved å jekke bilen opp og starte den, deretter ruse den og se om eksosflyten en jevn og fin og at den spytter ut raskere og sterkere eksostrykk når du gasser på. Du kan også riste eller banke på katten for å høre etter skranglelyder etter løse deler der inne...

Alternativt gjør du som meg og sniker deg ned til svendsen eksos i åsane (nær biltema) og spør de fint om de kan se om den trenger byttes, de sjekket gratis for meg og fant ut at eksosflyt og innmat ser ut til å være i fin form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Heisann, hvordan gikk det med bilen din?

Hadde samme symptomene med bilen min.. den ble slappere og slappere, til slutt så gikk det til helsike.

Har du sjekket kjeden? Ville gjort det så snart som mulig om jeg var deg isåfall.. Kjeden hoppet av og holder på å fikse den nå.. ser ut som ventilene røyk.

Sjekk kjedestrammeren din, har den et 15 mm hode så skal den skiftes med en gang, siden den er en feil på.. Den skal ha et 8 mm hode.. Les ut feilkoder, jeg fikk en på kamakselføler

Veldig kjedelig om kjeden din hopper av eller ryker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...