Gå til innhold

Fryktelig ulyd og effekttap E91


mrroy76
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Typisk at jeg med min familie på ferietur i Sverige skulle få problemer. :(

Bilen er en 320D 177hk.

Muligens noen her har vært borti samme problem, eller har erfaring til og si meg sikkert hva som er feil.

Jeg kjørte idag 6-7 mil og foretok en forbikjøring, merket ett napp i bilen under pådrag. Det neste som skjer er en veldig hylende ulyd, som hylte etter hvor mye gass/motstand bilen fikk. Om jeg kjørte uten særlig motstand var det noenlunde stille. Jeg fikk ett verksted på landsbygda til å se på bilen, men de fant ikke ut noe mere enn at intercooler slangen inn til turboen var ok. Jeg tok derfor sjansen til og kjøre til nærmeste BMW verksted som var 17 mil. Jeg kom fram, men verkstedet hadde da stengt. Så må ta turen dit imorgen. Underveis ca etter 10 mils kjøring, så stoppet ulydenm effekten var fortsatt like elendig.

Såpass mye skjønner jeg at det er turboen, eventuellt, intercooler.

Er det farlig og kjøre lengre? hjem er det snakk om 40 mil

Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

km stand? over 12000 uten å ha bytta turboen så er det garantert den som har ryki, ville ikke anbefalt å kjøre med det spes om du har automat! da kan bilen plutselig leve sitt eget liv dersom oljen kommer i mottorommet, da vil du få mottorhavari..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også komme deler fra turbo inn i motoren,noe som ikke er helt å betrakte det heller :wink:

hvilken ulyd er det?sireneaktig uling?Ved hvilket turtall kommer lyden?opp till ca 2000rpm?

Hvis du har noe verktøy kan du nappe ut slangen som går inn på turboen.Se etter olje i slange/turbohus.Er ikke 100% sikker men trur ikke det skal være noe særlig med olje der da det er på luftsiden..i tillegg kan du kjenne på akslingen om det er slakk i den.Kan forsåvidt også bare være en vacumslange som har hoppet av/røket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er manuell m-sport kasse, har gått straks 180 tusen. Vi tok av slangen på insugssiden og sjekka viften der, det var tørt og kunne ikke se noen skader på den siden, samt at vifta gikk irundt.

Men det er vel enda en vifte på avgass siden?

Heldigvis har jeg tileggs forsikring hos gjensidige som går på dette med motor og drivlinje. Får bare håpe at den gjelder også hos BMW verksted i Sverige.

Ettersom du skriver 120 tusen, er det ett vanlig problem at BMW turboer ikke holder lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er manuell m-sport kasse, har gått straks 180 tusen. Vi tok av slangen på insugssiden og sjekka viften der, det var tørt og kunne ikke se noen skader på den siden, samt at vifta gikk irundt.

Men det er vel enda en vifte på avgass siden?

Heldigvis har jeg tileggs forsikring hos gjensidige som går på dette med motor og drivlinje. Får bare håpe at den gjelder også hos BMW verksted i Sverige.

Ettersom du skriver 120 tusen, er det ett vanlig problem at BMW turboer ikke holder lengre?

da er du litt heldigere. skulle gjerne ha tatt en titt på bilen din, har god kjennskap på disse bilene:) er ike noe galt med bmw turboene, er kun 2005/2006 modelene med M47 som mottorkode hvor turboene ikke er særlig gode( mitsubishi turboer)

kjøper du ny har de oppgradert innmaten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt langt for deg og kjøre fra Bærum og til Sundsvall kansje :) er vel ca 110 mil

Får håpe dette løser seg imorgen tidlig på Bmw verkstedet her. Er vel godt mulig vi må ta en ekstra natt for og vente på ny turbo eller eventuellt andre deler, da dette sikkert ikke er hyllevare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake på hotell rommet i Sundsvall. Det var turboen som var defekt ja, forsto det som om at det sannsynligvis hadde kommet partikkel inn i turboen som hadde skadet ene vangen på viften/turbinen. Den hadde ikke lekket noe olje. Ulyden som jeg hadde, ga seg pga at den ikke gikk irundt mere pga 0 ladetrykk.

reparasjonen koster 18883 svenske kroner. Her til lands koster vel bare turboen 18600 kr.

Så da ble det ett par ekstra dager i Sverige. 2 dager tapt inntekt samt litt mere utgifter. Men det er jo tross alt en vakker by med sol og 24 grader. Så vi får prøve å nyte tiden her, uansett om det er surt når sånnt skjer. Heldigvis hadde vi kasko pluss.

Må man kjøre inn ny turbo? hva er kjøremønsteret på innkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...