Vulturous Skrevet Juli 24, 2012 Share Skrevet Juli 24, 2012 Heisann. Noen som har noen gode tips angående stereo i E34? Er for det første ute etter mye trøkk (jeg er 18, så det er akseptabelt) Vil jo også at det skal spille noenlunde fint, men er ikke så alt for kresen. Har kikket MYE på forsterkere og sub, og har kommet frem til at en 2x12 dynabel boombox (2x800w rms) 3000kr, og en SPL Dynamics forsterker på 1500w (2200kr) blir det billigste. Utover dette trenger jeg også spiller, og nye høyttalere. Er vel 2 par 1", og 2 par 5,25" ? husker ikke helt. Er ikke helt smart på stereo, men er vel noe med at jeg må ha flere linjeutganger på spilleren om jeg skal kunne ha flere forsterkere? eller noe i den duren... Vil gjerne ha muligheten til å handle en forsterker som kan drive høyttalerne i senere tid, men akkurat nå strekker ikke økonomien til det. Vil helst holde meg rundt 7-8000kr. Derfor er det greit om høyttalerne er SPL dynamics (om de er bra, jeg vet ikke) og spilleren er en billig en fra bilradiospesialisten, hehe I tillegg lurer jeg på hvordan jeg skal sette basskassa om det blir den "boomboxen". elementene utover eller innover? og hvis innover, hvor langt ifra seteryggen? noen lure steder å feste forsterkeren? tenker at oppå basskassa kan vel være dumt om den rister mye? og holder det å feste ting med borrelås f.eks.? spør mye, men bare kom med alt av tips dere har Mvh. Atle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Juli 24, 2012 Share Skrevet Juli 24, 2012 Den basskassa fra Dynabel er et meget godt valg. De selger også denne som pakke med forsterker hos Dynabel.no Ellers er SPL Dynamics et meget godt merke, så ingen grunn til å ikke gå for det! Derimot sparer du kanskje en 500-lapp ved å kjøpe den pakken hos Dynabel. Der får du også gode prisen på resten du trenger, jeg handler nesten kun der og på Judysbilstereo.no. Det er ikke noe problem å skjære ut til 6,5" frontsett i sparkepanelene, dette utgjør mye i forhold til 5,25" gjemt bak sparkepanelene. Focal er jo utrolig bra i forhold til prisen, det er også Infinity. Bakhøyttalere burde du drite i for lyden sin skyld, og heller bruke pengene på et ordentlig frontsett, og helst forsterker på frontsettet. Forsterker til frontsettet får du billig, "alt" er bedre enn spilleren sålenge det er et kjent merke! Sjekk tråden min (se signatur) og send gjerne PM for mer info og tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vulturous Skrevet Juli 25, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2012 Ikke noe bak altså? Hm.. Jaja men hva med kicker solo x 10 tommer? Den er jo ganske kraftig og kan få den ganske billig brukt. Og da er det jo bare å kjøre den gjennom skiposehullet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Juli 25, 2012 Share Skrevet Juli 25, 2012 Etter som at du har E34 antar jeg at du ikke har høye forventninger til "mye trøkk". Bandpasskasse gjennom skiposehullet, eller porta kasse tett (TETT) inntill seteryggen med elementer og port inn i kupee er vel beste løsningen i E34 hvis du vil ha trykk. Med bass som faktisk spiller musikk ville jeg ha laget kasse i hjulbrønn (er hvertfall 75L) med 18" i lukket konstruksjon. Husk at du ikke får mer bass enn du har råd til av forsterker. Nok strøm til høyttalere er alfa & omega for at det skal spille høyt. Hvis ikke blir det bare skurring/ clipping. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vulturous Skrevet Juli 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2012 Okei.. Men hva med å kjøre Kicker Solo X 10" med elementet innover mot skiposehullet? det er jo nesten samme størrelse. burde vel få litt bass ut da? Og den er jo på 2500w rms så spiller vel bra selvom det er en enkel 10"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Juli 26, 2012 Share Skrevet Juli 26, 2012 Kicker er tungdrevet. Hadde heller gått for noe lettere å drive (mer lyd per watt tilført). Hvis du vil ha noe som er tungt å drive er Digital Designs bedre enn Kicker imo. Hvor mye en høyttaler tåler å få tilført av watt forteller deg ikke mye om hvor høyt anlegget vil spille. Hvor mye strøm du har (batteri og dynamo) og hvor stor forsterker du har er det som teller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vulturous Skrevet August 15, 2012 Forfatter Share Skrevet August 15, 2012 Ble visst Kicker, hehe. Kan skylde på at jeg fikk 2x Kicker L7 12" i kasse og en Kicker 1500w forsterker for 3300. Ebay <3 Så nå trenger jeg et bra men billig frontsett. Har et slapt Pioneer komponentsett liggende, blir det vesentlig bedre med annen forsterker enn den som sitter i spilleren? Lurer også på hvilken spiller jeg skal ha, vil holde meg rundt 1000kr. Kan godt kjøpe brukt, ingen hindring det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Howie80 Skrevet August 16, 2012 Share Skrevet August 16, 2012 Som nevnt tidligere må du ha bandpass med porter ut hull for skipose eller bygge en lukket kasse med element som spiller i kupe. Vil anbefale å bygge lukket i og med at det er det enkleste for en som er fersk i "gamet". Hiver du bare ei kasse bak i bagasjerommet vil det stort sett bli skrangling i bagasjelokk og skilt++ Lite bass i kupe i forhold til det du kunne fått. Når det gjelder spiller så kan det være greit med en med minst 2 RCA (Front/Sub). Slik at du kan kjøre frontsett på egen forsterker senere. Du får stort sett alltid for det du betaler for. Pioneer, Kenwood og Alpine har gode spillere. Husk å ikke legg phono kabler og strøm kabler på samme side når du monterer (Dynamo støy). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet August 16, 2012 Share Skrevet August 16, 2012 Prøv Pioneer-frontsettet, høyttalere spiller helt klart bedre med forsterker. Ingen ting spiller bra på CD-spiller uansett (på høyt volum). Mer strøm = mer ut av høyttaleren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet August 18, 2012 Share Skrevet August 18, 2012 Lukka kasse funker fjell det og, så lenge du får tetta godt rundt kassa så ikke noe av lyden fra verken elementer eller bassporter forsvinner ut i bagasjerommet Jeg spilte så jeg tok frontruta mi med 1stk Kicker solo x 15". Dog matet jeg den med 5000w rms i ei 150 liters porta kasse. Så trykk er ikke noe problem i e34 sålenge ting gjøres riktig, men det er helt klart lettere i E34 touringen jeg har nå, som venter på 2stk DD 15" etter Cerwin vegaen avgikk ved døden under siste dBdrag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vulturous Skrevet August 19, 2012 Forfatter Share Skrevet August 19, 2012 Er dette som er på vei http://www.ebay.com/itm/221089830783?ss ... 749wt_1397 vet ikke helt om det går i bredda da.. tviler. så må vel lage kasse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet August 21, 2012 Share Skrevet August 21, 2012 Det der kommer til å bli helrått La elementene peke inn mot seteryggen og tett godt rundt kassa. Jeg selv venter på 2stk DD15" til min touring, så vet hvor spent det er lov å være i tider som dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå