Gå til innhold

BMW 318IS - Tikking


VetleMB
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en BMW 318IS som har gått 132 000km. Men, i det jeg nådde 131 000 ca så kom det en form for tikking, ikke vanlig høy tikking, men en tikking som høres når du åpner panseret, er det noen som har vært borti dette før? Lurer litt på om det kan være oljen, da denne ikke er byttet på 1-2 år. Den står jo vinterlagret hver vinter, men vet ikke om dette har noe og si (at oljen blir tjukk eller noe)

Tidligere eier: MagnusHN :)

VetleMB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at oljen er 2 år gammel kan ha mye å si.

Olje mister sin kvalitet etter f.eks. mye varmgang i oljen, at den blir brukt for lite, alder og kjørte km. Ideelt sett burde man bytte olje på ca 12000km +- noen par tusen km.

Hvis oljen din har mistet en del av smøreevnene vil det nok skape mer slitasje og tikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så med andre ord tømme hele oljetanken + filterrens og evnt bytte filter? Oljen ble byttet i fjor sommer, men som sagt den står jo inne om vinteren så da blir det vel ikke så mye bedre av den grunn.

Evnt andre forslag? Ventiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit hvilken filtertype jeg skal ha? Finner et filter på GSbilder.no men det er M41,42 og 43 ikke 44. Har dette noe og si eller er det samme oljefilter på alle sammen?

Og noen oljer som anbefales bedre enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit hvilken filtertype jeg skal ha? Finner et filter på GSbilder.no men det er M41,42 og 43 ikke 44. Har dette noe og si eller er det samme oljefilter på alle sammen?

Og noen oljer som anbefales bedre enn andre?

http://realoem.com/bmw/

skriv inn din type bil og let deg frem til oljefilter, så finner du delenr og kan bruke det i nettbutikker/butikker for å finne rett del.

Av olje anbefales vel castrol og mobil1, Castrol anbefales av BMW, men dette er nok mer pga samarbeid/sponsing enn en reell anbefaling pga kvalitet.

Selv bruker jeg castrol.

Hvis du har bilnr kan du gå inn på castrol.no og skrive det inn så får du vite hvilken olje som passer best for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...