Gå til innhold

E36 lys problem


simenb
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var på ferie i 12dager og har ganske dårlig batteri på bmw'n er en e36 325i 92mod, den ble ikke rørt mens jeg var borte så batteriet var flatt når jeg kom tilbake.

Den startet lett med startkabler, men hadde verken nærlys eller lys i speedometeret etter det her, har sjekke de fleste sikringene som er under panseret men alle er hele, så skjønner ikke hvor problemet ligger.

Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde på min også, men da var det en sikring som var gått.. Sjekket rele og det meste siden sikringene så hele ut, men da var det faktisk en som var gåen. Bilen min også var strømtom. :) Kansje du kan prøve å bytte den som går til lysa selv om den ser hel ut :)

Det er billig i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærlys:

Sjekk sikring F11 og F12, F25, evnt. sjekk spenning før/etter sikkring.

Rele for nærlys er nr. 6.

Har du "Crash Control Module" (Rele som kutter strømmen i tilfelle uhellet er ute, ikke alle biler som kommer med dette, men den skal være plassert bak hansketommet) så kan det være greit å måle spenning inn og ut av denne(Brun eller sort med følgende skrift "Crash- alarm- Geber").

Instrumentpanel/Interiør:

Sikring F22, F23, F37.

Her er det mest sannsynlig sikringene evnt. Dimmeren som er gåen, hvor denne er plassert er jeg litt usikker på.

Biler fra og med slutten av 1993 har ZKE-IV Hovedmodul som styrer interiør-belysningen, denne er også plassert bak hanskerommet, men jeg tror ikke din bil kommer med denne.

Hvis alle sikringer og rele'er er ok ville jeg sett nærmere på lysbryteren.

Litt om lysbryteren/nærlys relee:

Lysbryteren(Hovedlysbryter/park:

Fra sikring 25 Inn på lysbryteren: Grønn/rød ledning (Til Nærlys)

Ut fra lysbryteren (Nærlys): Gul ledning (Skal ha 12v her når i stilling nærlys)

Fra sikring 22 Inn på lysbryteren: Grønn/gul ledning

Ut fra lysbryteren (Park og nærlys): Gul/Fiolett ledning

Fra sikring 37 Inn på lysbryteren: Rød/Blå ledning (Til Interiørbelysning)

Ut fra lysbryteren (Park og nærlys): Grå/sort ledning (Skal ha 12v her når i stilling nærlys/park)

Nærlys-rele:

Fra crash-relay Inn på Rele nr.6.: Gul/Grønn eller GUL (Er fargen bare gul, så har du ikke crash-relay) (Skal ha 12v her når i stilling nærlys)

Fra Rele nr.6 Inn på sikring 11 og 12: Hvit/Blå ledning eller GUL ledning (Skal ha 12v her når i stilling nærlys)

Ble mye skrift av det her, skal se om jeg kan få lastet opp koblingsskjema i morgen (Idag),

beklager for evnt. feil, ble nokså sent dette her :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag tidlig når jeg skulle på jobb så funka plutselig nærlys og instrumentlysa, men når jeg kom fram til jobben var det borte igjen.

mest sannsynlig dårlig kontakt et sted.

du må gå over el-nettet til lysa, riste litt på kablene og se om lyset kommer går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...