Gå til innhold

525 tds X ?


arnie888
 Share

Anbefalte innlegg

Lurte på om det overhodet skulle være mulig å bygge om en e34 525 tds til 4x4?

Sett at man hadde en e34 525ix som donorbil.

Har lite kjennskap til bmw's girkasser, og regner selfølgelig ikke med at dette skulle være et "bolt-on" prosjekt.

Har dere noen tips? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Går gjør det nok.

Som Morty999 passer greiene i sammen.

MEN du får den TDSen med lavest toppfart i historien.

E34 TDS 1:1 på 5te gir, 2.55:1 Bakaksel

E34 2.5IX 1:1 på 5te gir og 3.18-3.22??? bakaksel og selvfølgelig diffen foran.

IXen er også giret ørlitt lettere enn en I for å kompensere for driv-verket.

Med disse tallene gjør en TDS 139km i 3000omdr på 5te gir men om du bruker 3.22 og girkassa til IX gjør dieselen 110 på 3000omdr.

Så driv-verk og kasse fra E46 Diesel X ville vært neste tanke for meg :)

Klikk inn på atopower.se og velg diverse, i bunn der står det "lathundar" og i bunn av siden kan du regne ut girutvekslinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne også tenkt meg x-understell på min E34 525tds touring.

TheEspenK: Vil dette si at det bare er å flytte over girkasse og drivverk, alt passer bolt on?

:mrgreen:

Hm.....HM. måtte tenke litt.

Rent enkelt ja men nei.

Girkassa får du til å passe, selvfølgelig bakaksel og 4x4 kasse.

Motorene er jo nesten like så i praksis passer en bunnpanne til IX på diesel.

Det du ikke har på dieselen er festene til fremdiffen under motoren. Jeg vet ikke om de er der men jeg regner ikke med BMW borer alle festehull under blokken om det ikke er behov.

Da må du strengt tatt ta ut diesel-blokka og maskinere fester til fremdiffen.

Derfor tenker jeg E46 DX motor / kompl driv-verk i fra donorbil om en absolutt må ha DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne også tenkt meg x-understell på min E34 525tds touring.

TheEspenK: Vil dette si at det bare er å flytte over girkasse og drivverk, alt passer bolt on?

:mrgreen:

Hm.....HM. måtte tenke litt.

Rent enkelt ja men nei.

Girkassa får du til å passe, selvfølgelig bakaksel og 4x4 kasse.

Motorene er jo nesten like så i praksis passer en bunnpanne til IX på diesel.

Det du ikke har på dieselen er festene til fremdiffen under motoren. Jeg vet ikke om de er der men jeg regner ikke med BMW borer alle festehull under blokken om det ikke er behov.

Da må du strengt tatt ta ut diesel-blokka og maskinere fester til fremdiffen.

Derfor tenker jeg E46 DX motor / kompl driv-verk i fra donorbil om en absolutt må ha DX

Ok sånn sett.. Men ville det vært bolt on da? Selfølgelig måtte man ha en hel bil, må ha alt av traverser osv,Ja grunnen for at jeg i det hele tatt lurer på dette, er fordi jeg har veldig lyst på en e46 330 xdt :P hadde vært ganske spesielt å bygd om min e34 med komplett motor og drivverk, men hadde nok blitt ganske dyrt :/ vet du om en bra side og få tak i donorbiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Det eneste du må sjekke er at hjulene på en e46 står på samme sted i forhold til motorn i e34n.

Det regner jeg med de gjør, regner med BMW gjør som alle andre og bruker det en har men ikke umulig at fremdiff-festet sitter noe lenger frem i 3eren.

Donorbil....? Uten at jeg vet spesifikk mener jeg det billigste er øst-blokken men sverige og tyskland byr på rimelige høggere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...