Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt ny på dette her, så jeg vet ikke om disse to problemene kan ha noe med hverandre å gjøre, så alt av tips mottas med stor takk.

Batteriet

Batteriet er testet med multimeter, samt test-09 i OBC, batteriet måler 12,5 til 12,6v både i test-9 og multimeter når bilen ikke er startet. Under tomgang viser OBC og multimeter 14,4v. Batteriet tømmes ikke når bilen står over natten eller flere dager uten at den kjøres.

Start problem

Bilen startet av og til for en uke siden, kanskje ved en av ti forsøk, men nå vet jeg ikke om den starter lengre så jeg må trillstarte den. Når jeg vrir om nøkkelen så kommer lyset i instrumentpanelene opp, vinduer og alt fungerer helt fint. Når jeg vrir nøkkelen helt over slår ikke starteren inn i det hele tatt, om den gjør det så starter bilen helt fint.

1) Hvordan bør jeg feilsøke i forhold til den røde batterilampa?

2) Hvordan bør jeg feilsøke i forhold til startproblemet?

Skrevet

Har hatt maken problem med 528 for en måneds tid tilbake. Men.....min tappet også VELDIG fort strøm når tenninga var på og eks.vis radio eller kupelys var tent. Jeg hadde også problemer med innslaget på starter, og var i ferd med å skifte ringen rundt tenningslåsen. Av en eller annen grunn så fikk jeg det ikke til å stemme , og bestemte meg for å skifte starter istedenfor.

Starteren som jeg tok ut var helt "fucka"...en kompis av meg fant ut at pga.av overslag , så hadde all strømmen gått til gods og batteriet ble tappet på rekordtid når tenninga ble slått på. I noen av disse bilene så står det starter produsert i Italia...ikke Bosch , og disse har visstnok dette problemet. Jeg hadde dette Italienske mesterverket i min bil. Nå har jeg Bosch....

Ikke sikker på om dette er problemet ditt , men det er nå ihvertfall en erfaring fra et omtrentliggende symptom..

Det "rare" er at jeg føler jeg har fått "ny" bil...alle disse småelektriske problemene ble plutselig "borte"

Lykke til ... håper du finner ut av problemet.

Skrevet

Mest sansynlig er din starter deffekt, ja.

Når tenningen er på uten at motoren er i gang, så er det klart at den røde lampen lyser, på grunn av at den da så klart ikkje ladder ;)

Skrevet

@jolly: Skal sjekke opp hvilket fabrikat det er. Men kan jeg gjøre noe for å feilsøke og konstatere at det er starteren?

@Bellen: Jeg er klar over det, den røde batterilampa fortsetter å lyse etter at jeg har startet motoren også. Derfor jeg skriver ladespenninga (14,4v) under tomgang.

Skrevet

Problemet med å måle på starter er at den sitter så inni H****** til. Jeg (eller kompisen min) målte etter at den var tatt ut...kobla på strøm osv.

Om du skal måle på eksisterende starter , så må du demontere en del. Om du tar det ovenifra (da lærer du mye) så må du ut med fuelrail og luftfilter hus og smådiverse. Jeg hadde ikke bukk , så jeg måtte ta det ovenifra.

Starter sitter helt i fremkant av gearkasse , i overgang mellom motor og gear...og den sitter på toppen av kassa. Så det er litt krunglete. Jeg hadde også lysende batterilampe , og skiftet børster i dynamo av den grunn...Og det er jo logisk da siden bilen alltid gikk tom for strøm.

Dritten med el.nettverket på en e39 (og andre forsåvdt) er at det er vanskelig å vite hvor en skal begynne å måle , og hva en skal måle på.

For meg ble det bare logisk at det var noe som tappet og jeg begynte da å analysere logisk iforhold til hva problemet var.

Men om det har vært MYE kinning tidligere for å få start på bilen , så tåler jo ikke starter det og til slytt så ryker den.

Jeg holder på en knapp på starter.

Koster ca 1175.- pluss frakt hos Koed , og 2075.- som alternativ vare (Bosch) hos GS...Ca 4000.- hos Bmw. På en skrot ca 500.- Da er de testet og funnet ok , men null garanti. Ville kjøpt en ny når jeg først var i dytten.....

Lykke til...Håper det ordner seg.

Skrevet

Takker og bukker jolly!:)

Jeg har ikke fått sett på bilen i helga, men skal prøve å få feilsøket i dag eller i morgen. Det har aldri vært spesielt mye kinning for å få den i gang, alt har fungert som ei klokke frem til nå egentlig. I vinter var det noen dager med tomt batteri og litt ekstra kinning for å få start på den, men ikke spesielt mye.

Vet du om det er noen kvalitetsforskjeller på de starterene du skriver pris på?

Skrevet

Da har jeg vært å kjørt på en humpete vei, og bilen startet helt fint på første forsøk. Stoppet motoren og prøvde på nytt og da var det ikke liv i starteren. Prøvde så det gamle trikset med å gi starteren et par kakk og den startet. Prøvde igjen å stoppe og starte, men igjen ikke noe liv fra starteren. Et par kakk gjorde susen. Så da er det bare å bytte skjiten? eller kan det være dårlig kontakt?

Skrevet

Bytt skiten :-) Det er den som er problemet. Når du banker på utsiden , så er det på innsiden problemet ligger. Starteren har bare to kabler på utsiden.

Tror nok den fra Koed duger. Varer nok bilens liv og vel så det...

Skrevet

Det var det jeg tenkte jeg også, så bestilte opp litt diverse fra Koed på onsdag - skal bli godt å starte den på normal måte igjen.

De elektriske problemene du hadde, gikk de over etter at du kun byttet starteren, eller byttet du noe mer samtidig?

Skrevet

Jeg "styra" mye før jeg skifta starter. Nytt batteri...ny start booster...demontert omtrent hele rattstammen for å "se" om det var kontaktproblematik rundt tenningslås...mye nullstilling...mye lading av batteri..plagdes. rett og slett.

Gamlebatteriet som var et ett år gammalt Sønnak er putta tilbake...Batteriboosteren ligger bare og samler støv...Nye batteriet som jeg kjøpte på biltema er byttet inn i tilgodelapp...Alle merkelige ting forsvant.

Fikk følelsen av å ha fått "ny" bil...

Håper dette vil bli din opplevelse også..

Skrevet

Det håper jeg også :)

Var nedom butikken og hentet pakken i stad, Koed hadde pakket alt sammen i en gedigen pakke (66x41x140cm) i forhold til hva jeg forventet å hente ut og jeg lurte på om de hadde sendt med noe ekstra. Men her er altså innholdet.

uwri79k5m1wmpd8vz90p.jpg

Tror ikke jeg får byttet starteren før etter helga en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...