Gå til innhold

Skatt og avgift på firma/servicebil.

Bazz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

I min jobb som servicemann har jeg nå fått meg en brukt varebil (transporter varebil kortmodell), som er full av nødvendig utstyr og delelager etc. Ettersom jeg drar direkte ut til kunde hver morgen, og ikke har noe fast oppmøtested så blir jeg ikke skattet for dette, så lenge den ikke blir brukt til privat kjøring. Jeg fører kjørebok, som viser hvilke kunder jeg har besøkt, tid,dato, kjørte km osv.

"Problemet" er jo at både jeg og kona har egne private biler, og jeg ser jo at bilen min ikke blir noe særlig brukt lengre i.o.m at jeg har firmabil. Skal vi jo bort utenom arbeidstid, så bruker vi jo familiebilen. Ergo har jeg kunnet solgt min bil, og frigjort litt kapital :)

Men da kan jo behovet for å bruke "firmabilen" privat melde seg en sjelden gang feks: ned til butikken e.l hvis behovet er der, og spesielt hvis kona er borte med familiebilen.

Hvordan kan jeg gjøre dette lovlig? Kan jeg notere antall kjørte private km? Og skatte av dette?

Vet det er relativt heftige straffer hvis mann blir tatt for privat kjøring med firmabil, som det ikke skattes av.

Servicebilen er jo lite egnet til privat kjøring, men en tur til butikken etc. funker den fint til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye diskusjon om dette, har jo blitt veldig strengt og gps i bilene og sånn. Har skjønt at bittelitt kjøring privat går vel bra. Det sies jo at det er en fordel hvis man drar innom butikken på vei hjem fra jobb, men om det ikke er noen omvei, så kan jeg virkelig ikke skjønne problemet med det. Og det burde jo også gå an å bare skatte av det lille man kjører privat. Men hvis noen er helt sikre på regelverket, så er jeg spent på det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går IKKE an å kun skatte av kjørte km utenom.

Du MÅ enten skatte for bilen hele året, eller ikke skatte i hele tatt og da bruke bilen kun i jobbsammenheng.

Jeg har selv firmabil med gps.

Jeg kan bruke firmabilen på småting i fritida en gang iblandt men må da logge meg inn på abax og spesifisere kjøringen.

Skjer dette til faste tider på faste dager så kommer man til å gå på en smell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en ordning på jobb der vi(ikke meg)skatter av kjøring til og fra jobb,meldes inn på lønn og trekkoppgaven.Reglene er vel også slik at har du samme oppmøteplass 10 ganger(langt serviceoppdrag) på rad så skal det skattes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ enten skatte for bilen hele året, eller ikke skatte i hele tatt og da bruke bilen kun i jobbsammenheng.

Jeg kan bruke firmabilen på småting i fritida en gang iblandt men må da logge meg inn på abax og spesifisere kjøringen.

Skjer dette til faste tider på faste dager så kommer man til å gå på en smell...

Nei, det der er bare tull. Går helt fint å skatte av private km..

Jeg gjorde det i ca 1 år etter vi ble sjekket opp litt her og jeg f esk hadde kjørt uten kjørebok i 5 år, gikk heldigvis bra, men da ble vi alle pent nødt til å skrive kjørebok. Vi fikk da beskjed om at vi skulle kjøre privat (f eks til butikken osv) måtte dette føres opp og skattes 3,5 kr ca.

Jeg synes det var ett evig mas å ha denne boka som alltid måtte stemme til en hver tid at jeg skatter nå fullt av min bil. For min nye caddy blir det ca 4950,- i påslag på lønn. (så må man skatte av dette igjen) Jeg sparer en god del på dette da denne bilen skjelden er kald :wink: Har "ingen" begrensning på kjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Det høres ut som reglene er relativt greie, men at de praktiseres ulikt rundt om i distriktene.

Hvis det er mulig, så hadde den beste løsningen for meg vært å notert opp antall km. med privat kjøring, og så skattet av dette. Hvis det er mulig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det i ca 1 år etter vi ble sjekket opp litt her og jeg f esk hadde kjørt uten kjørebok i 5 år, gikk heldigvis bra, men da ble vi alle pent nødt til å skrive kjørebok. Vi fikk da beskjed om at vi skulle kjøre privat (f eks til butikken osv) måtte dette føres opp og skattes 3,5 kr ca.

Jeg synes det var ett evig mas å ha denne boka som alltid måtte stemme til en hver tid at jeg skatter nå fullt av min bil. For min nye caddy blir det ca 4950,- i påslag på lønn. (så må man skatte av dette igjen) Jeg sparer en god del på dette da denne bilen skjelden er kald :wink: Har "ingen" begrensning på kjøringen.

Da har arbeidsgivern min stått og løyet oss rett i trynet.

Vi fikk klar beskjed om at det ikke gikk an å skatte kun av kjørte km på fritiden.

Men jeg håper du har rett. Da skal min arbeidsgiver stilles til veggs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk klar beskjed om at det ikke gikk an å skatte kun av kjørte km på fritiden.

Du skal nok ikke ta livet av han med en gang ;-) Tror desverre disse reglene praktiseres forskjellig rundt om.

Jeg var ganske ivrig på å finne beste løsning for meg og mine servicemekanikere ettersom jeg er servicesjef. Det som gjorde meg mest forvirret var at skattemyndighetene ikke klarte helt og bestemme seg for hvor grenser går for hvor mye "privat" man kan skatte av samt hvor mye som er "greit" på vei hjem.

Jeg selv kjørte nok ganske mange mil i mnd, skattet av dette etter beste evne. Revisor også mente dette var ok.

Så er det jo det maset med at f eks Hiace som jeg hadde har jo speedometer som er drøyt ivrig. Etter noen turer Oslo-bergen, Oslo- Trondheim osv hadde jeg kjørt mange flere mil enn det GPS`n hadde registrert. Var litt lei av å krype under for og ta av kontakten på girkassa for å ikke havne laaangt over totaltsett på 1 år, som da kunne tolkes som privatkjøring men var egentlig jobbrelatert.

Så nå skatter jeg av bilens verdi som en vanlig firmabil.

Da kan også bilen brukes som trekkbil til Rudskogen, båten osv 8) For de som er så heldige at bilen er over 4 år er det 25 % avslag mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått firmabil inkludert i lønnen. Jobben innebærer at jeg kan bli oppringt til alle døgnets tider, da det er mitt mobilnummer som er oppgitt som "24timers" vakttelefon. Påfølgende utrykkning med bil skjer sporadisk. 2-3ganger i året.

Det er da ingen vei utenom full beskattning når jeg har 24timers vakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i inkludert i lønn? Du får utbetalt det som du blir trukket i skatt? er isåfall gull det.

Mitt nr er også logget på 24 t i døgnet, " tast 4 for service" :-)

Men med denne ordningen måtte jeg i såfall dokumentere all kjøring og burde ikke bruke bilen utenom oppdrag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så null mulighet for å slippe billigere unna altså..

Jeg er ikke så higen på å fortelle hva jeg har i lønn til hele verden, men jeg forhandlet meg fram til en bruttolønn begge var fornøyd med. Eksempelvis 600 000.

Vi estimerte årskostnaden firma får med firmabilen jeg har valgt, feks 70 000.

Timelønnen min, har da utgangspunkt i en brutto årslønn på 530 000. Pga vi har tak på timelønnen ved overtid, blir ikke overtidsbetalingen mindre av denne løsningen.

Jeg må da skatte for bilen, men kostnadene med bilen jeg får tillagt i inntekt, er langt lavere enn de faktiske kostnadene. Spesielt når jeg slipper å tape penger på å bruke bilen i jobbsammenheng.

Fordelen oppi alt dette, er egentlig at vi/jeg slipper å betale moms for bilholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har neppe løyet til deg, reglene ble skjerpet/endret i fjor.Vi har fått samme beskjed som deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...