Gå til innhold

Får ikke godkjent mitt justerbare senkesett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om et billig justerbart senkesett som er mulig å få godkjent på e36.

Har et JOM justerbart senkesett som jeg monterte etter forrige EU godkjenning og er godt fornøyd med.

Nå er det klart for EU godkjenning igjen og da kommer de sikkert til å sette merknad på det.

I TUV papirene står det at det kan justeres mellom 5 og 60 mm fra laveste justeringsskive til siste gjenge, tror jeg. (lower rim of the spring cup seat to the end of the thread).

Nå har jeg kjørt med en avstand på 78 mm (nesten maks oppjustert) de to siste årene og da går fortsatt ikke en klosse på 11 cm under det laveste punktet på bilen. Skal jeg da justere denne avstanden ned til 60 mm vil det selvfølgelig være enda mindre klaring under bilen.

Skrevet

hvorfor tror du kravet er 11cm ? det står ingen steder. er bare noe biltilsynet har funnet på selv og går utifra. det som står skrevet er 7 cm til fastmontert del av bilen,og plast kan være så lavt det vil.

Skrevet

Okey etter litt oppdatert lesning så har altså regelen fra 01.01.08 sitat:

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

Erstattet av nye rettningslinjer i fjor pga:

Ved vurdering av hva som er minste bakkeklaring som kan godtas avviker norske og tyske retningslinjer på en slik måte at sett som godkjennes i Tyskland som regel vil underkjennes i Norge. Vegdirektoratet har etter nærmere vurdering kommet til at det ikke vil gi negative konsekvenser i forhold til trafikksikkerheten å endre våre retningslinjer til å stemme over ens med de tyske.

Og dette gir den nye regelen som er:

I oppdaterte tyske retningslinjer for godkjenning av endringer på hjuloppheng benyttes det nå en laveste grense for bakkeklaring på 8 cm, denne grensen blir det også referert til i attester (for eksempel Teilgutachten fra TÜV). I de tyske retningslinjene påpekes det at vitale deler som bremserør og drivstoffrør ikke kan være laveste punkt. Dersom laveste punkt er elastisk eller elastisk opphengt er 7 cm oppgitt som laveste anbefalte høyde, med mindre lavere høyde leveres av kjøretøyfabrikanten. Bakkeklaring er her definert som i ISO standard 612-1978, punkt 6.8; det vil si at en langsgående (uendelig lang) forhøyning med bredde 80 % av sporvidden skal passe under bilen.

Da får jeg bare senke bilen til 60 mm og ta en ny 4 hjulskontroll da.

Godt å se at de har litt fornuft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...