Liah89 Skrevet August 29, 2012 Skrevet August 29, 2012 Jeg har en BMW 320i som det bråker noe voldsomt i når jeg kjører. Jo høyere hastighet, jo høyere lyd. Den er like høy uavhengig av turtallet, men når jeg svinger så forsvinner lyden. Det er en ordentlig grov lyd. Noen som vet hva som kan være feil? L
2takt Skrevet August 29, 2012 Skrevet August 29, 2012 Hjullager kan det fort høres ut som, lyden forsvinner når du svinger til ene siden ?
OrjanBmw Skrevet August 29, 2012 Skrevet August 29, 2012 Dette lukter hjullager lang vei! Er forsåvidt ikke farlig å kjøre med kortsiktig, men ikke kjør mer enn 4-6000km Vanlige symptomer på hjullager: *lyden stiger i takt med hastighet (ikke turtall) *rumlelyd som kan skape vibrasjoner og durelyd i bilen under kjøring *Forsvinner delvis eller helt når man svinger til en side, mens den kan bli sterkere/uendret ved motsatt sving for å identifisere feilen: hjullager bak: jekk opp bilen bak slik at begge dekkene er oppe i luften, sikre bilen slik at den står stabilt. sett bil i drive og hør etter ulyder, f.eks. skrangle/skrapelyd. Når hjullager er virkelig slitt høres det ut som om du ruller en blikkboks med grus i inni bakstillingen. Hvis det er ikke så veldig slitt men fremdeles må skiftes kan du holde igjen dekket på den ene siden, sette bilen i gir og gi litt gass (ikke så mye at kompisen din flyr veggimellom pga han ikke klarer å holde igjen dekket), hvis ulyden kommer da er det det dekket som går rundt som er den siden som har defekt hjullager. Man kan i noen tilfeller også kjenne slakk i for/bakstilling deg hjullager er slitt. For å skifte denne delen kreves det litt arbeid: *du trenger diverse verktøy som er vanlig i et verksted *du trenger en presse, hydralisk eller lignende, dette KAN gjøres ved bruk av rå kraft (les:slegge) men da kjører du ca 2000km før problemet gjenoppstår. *Gjøre selv: regn med 4-8 timer og en ordbok med diverse banneord. Ikke gjør denne jobben hvis du ikke har gjort dette før eller har bekjent som er med som har erfaring med dette, dette kan bli vanskelig uten rett kompetanse og utstyr. *Verkstedsjobb: Avhengig av verksted/kompetanse kan timebetaling variere fra 3 timer til 7 timer pluss deler. Her gjelder det da å skaffe pristilbud fra flere verksted. Selv demonterte jeg navet selv og fikk hjullager presset inn på verksted og monterte igjen selv for 500kr totalt. pluss 250 for orginalt hjullager fra BMW USA . Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå