Gå til innhold

E30 s54 - Function before fashion. Vurderes solgt.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Var på jakt etter noe gøy med skilt, etter ett par audi s2'er fant jeg ut att jeg ville prøve noe nytt denne gangen.

Jeg letet en stund tilslutt så jeg en bil som fattet min interesse.

Dette er bilen som Bogen snekret isammen, motor m.m er dette Kristov tidligere eide.

Jeg lager tråd for å få litt andre synspunkter og tips fra andre.

Bilen er en 83 mod. For all del ingen glansbilde men med tiden til hjelp kan det bli noe utav denne.

Legger ut litt info fra salgsannonsen om hva som er gjort med bilen:

Motor:

S54B32, 2002 modell ca 62.000km.

Vanosblokkeringskit inkl.justerbare kamdrev fra VAC-Motorsports

M50 E34 bunnpanne

Ny M50 E34 oljepumpe, pickup og bunnpannepakning

Nye E36 M50 motorfester

Nye motorgummier (E30 og E28)

Nye distanseskiver i aluminium for å senke traversen

Alle løpe-/strammehjul og reim nytt

Toppdekselpakning ny

Reimhjul til vannpumpe og servopumpe nye

Ombygging til wiregass nytt fra BimmerWorld

Adapterkit til oljekjølertilkobling VAC-Motorsports

25 raders oljekjøler fra Earls, inkl.koblinger og Pro-Lite slange

Eksosmanifoldpakninger nye

Eksosskjold over grenrør nytt

Custom innsug for å kunne bruke orginal bremsekraftforsterker

K&N 4 toms filter

Motorstyring:

Autronic SM4

Autronic R500CDI tenningsdel

Originale coiler

Nye plugger

Mappet av Christer Halvorsen (PBC) til 317hk 328,9nm på navet på vanlig 98 bensin. turtallssperre 8100rpm. (bremsepapirer medfølger)

Bensin:

Aeromotive bensintrykksregulator

Større bensinpumpe (den som koed selger)

Alle bensinslanger nye

Kjøling:

E46 M3 radiator

Ny stor SPAL-vifte styrt av SM4

Ny E30M3 ekspansjonstank

Div custom kjølerør i alu

Alle slanger nye

Eksos:

Originale grenrør

3 toms anlegg fra grenrør og bak med 2 ovale potter

Casterforinger fra Treehouse Racing for å gå klar av grenrørene

Drivlinje:

Original clutch, svinghjul og trykkplate (sjekket ok før kasse ble montert)

Original Getrag S420G 6-trinnskasse

Custom innkortet giroverføring med 6 trinnskule og shortshift

Custom girkassetravers

Innkortet og avballansert E30M3 mellomaksel (jobb utført av unikardang i Oslo)

Ny E46M3 hardykobling

188 diff med 3,64 utveksling og 25% lamellbrems

325 drivakslinger

Bremser:

325 bremser foran og bak (skivene er de med huller og riller for noe bedre kjøling)

Nye bremserør+slanger

Div understell:

325 fjørben foran

Senket 40mm med nytt supersport senkesett (godkjent i vognkort)

Z3 servotannstang. Denne er GROM å kjøre med! (shimset 4mm for bedre rattutslag)

Nye endeledd til tannstang

Nye bærearmer foran

Nye stabilisatorstag foran+bak

Delrin foringer til travers og diffoppheng

Resten av foringer er polyurethane (de som sitter i bærearmene bak er justerbare)

Nye hjullager og hjulnav foran+bak

Alt brekkopplegg er nytt

Tårnavstivere foran+bak

Interiør:

Sort innertak

M-tech 1 ratt

Bøttestoler foran

Baksete trukket i skinn

Gulvteppe, asfaltmatter og all annen lydisolering er fjernet

Karosseri:

Breddede hjulbuer bak

Hjulbrønn kappet ut og sveist igjen

Kanaler er rustne, men nye medfølger

Motorrom, innvendig og i koffert er den malt med sort bengalakk

Sveiset inn luftinntak i panser

Div:

Elektrisk takluke

Elektriske vinduer

Grønntonede ruter

Sorte DE lykter foran

BBS front

Ny mastersylinder clutch

Nye vindusviskere

Alt elektrisk er revet ut og lagt opp custom på nytt

Hovedstrømsbryter

Ekstra instrumenter (oljetrykk, oljetemp, vanntemp, batterispenning og bredbåndslambda)

Bilen ble visstnok lakkert på slutten av 90-tallet, men det er gjort meget dårlig grunnarbeid.

Lakken sprekker stadig mer opp for hvert eneste år og bilen er meget stygg utvendig.

Den bør pusses helt ned til stålet, trenger noe sparkling og bør få seg en ny lakkering.

Karosseriet tar jeg når det blir tid og ork for det , det er en omfattende jobb.

Har laget meg en liten liste over de viktigeste tingene og har endel spørsmål rundt disse:

Hjul:

Compomotive 17" med 215/45/17 Federal slicks - anskaffet.

Sveise 2 rusthull på bilen:

Fikse liten lekkasje tannstang:

Hjullager h.foran var litt slarkete:

(Er dette hjullager man kan stramme? Skal være forholdsvis nytt)

Bur: Her vurderer jeg enten skrudd halvbur siden bilen er registrert, eller fult bur helt fremm til tårnene og håpe på det beste.

Stoler & belter: Dette haster ikke da de er forholdsvis gode å sitte i de som er der nå.

Bremser:

Har sett mye rundtom, enn får det meste her. Noen tips innenfor dette? Hvordan er e36 M3 bremser sånn til banebruk? Kan vell ikke holde mål?

Støtdempere & fjærer:

Her er det også veldig mye å velge mellom , sett på alt fra billig til veldig dyrt.

Det finnes jo alt fra sveise kit, demper med seperat fjær bak , hele coilovers.

Tips mottas her med glede.

Bilen så så ufattelig stygg ut att vi fikk på noe grønnfarge, ser ikke bra ut men bedre enn før.

Fikk også laget ny midtkonsol plate til alle målerene da den gamle var laget av papp.

Legger ved ett par bilder.

rehugp308tcp3ufyxxnl.jpg

6ln5id1ypl6z0etpgz6f.jpg

ooodj5ylqdq6v7rdcqua.jpg

2z2ifnxjsaets611w62l.jpg

84bfnk9t84xvibgttq4i.jpg

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Takk for det, slik kommer den nokk til å være så lenge den har skilt.

Jeg har desverre ikke så mangen fler bilder men kan prøve å legge ut en link av en video som viser att bilen ivertfall fungerer:

http://s164.photobucket.com/albums/u25/ ... V00115.mp4

Jeg glemte en vesentlig del jeg har tenkt å bytte ut og trenger tips ang dette.

Diff:

Har 188 diff med brems som har gått veldig langt , den er litt slarken og veksler endel fra 2 hjulspinn til 1 hjul, vil høre anbefalinger om innsatsdiffer til denne..

Dexters?/Quaife/Torsen? Pris og evt andre muligheter.

André

Skrevet

Ikke forvent deg for mye ;)..

Har opperert mandlene for tiden så ligger bare inne å ser på nettet.

Når jeg blir frisk må det litt vedlikeholds arbeid på låve og hus så er vi nokk igang ;)

Er gira på innspill ang delene jeg trenger å få handlet , det som haster mest er egentlig Bremser/diff/coilovers.

Jeg har sveiseapparat m.m i låven så sveisekit er ikke noe problem, evt noen som har en diff som passer på som jeg kunne ha sveisa sperr på til en billig peng.

André

Skrevet

mtp diffen så kan du sende den til morty999 på forumet, han er god å shimse de diffene mener jeg:)

Å når det gjelder bremser så selger gsbildeler komplette k-sport 330mm kot foran å 300mm kit bak mener jeg på, det skal visst funke veldig bra.

Med understell har jeg selv veldig god erfaring med supersport, men dette er jo smak å behag å etter hvor mye penger du skal legge i det. Skal det legges mye penger i det er vel KW et godt alternativ.

Håper dette var til hjelp :)

Skrevet

Funker fint den motorpakka der ;)

Bilen fikk du vel for hva motor og drivverk er verdt ferdig tilpasset også.

Sent from my Lumia 800 using Board Express

Skrevet

Jeg liker godt motor pakka i bilen ja , nå er det bare å få bilen med på leken :)

Dårlig med feedbacks på bremser / coilovers , det som er første prio egentlig.

André

Skrevet

Hva er budsjettet på hhv understell og bremser, hva slags kjøring skal bedrives?

Sent from my Lumia 800 using Board Express

Skrevet

Budsjettet er ,tja.. Har ikke noe sånn akkuratt budsjett men jeg tenker makspris på rundt 10 000 på dempere.

Så er jo spørsmålet skal jeg kjøre Coilovers fra Xyz/d2/GS(?)/Supersport/kw/ skal det brukes separate demper og fjør bak.. Skal jeg bare kjøpe sånn DIY kit som jeg kan bestille de fjørene å få den stivheten jeg vil selv.

BIlen skal brukes til banekjøring/søndagsturer.

Bremser er jeg ikke så nøye på hva merke og slikt så lenge det går fint å få tak i nye klosser og skiver igjen, har lyst å bruke minst mulig på bremser men som og skal være bra. Kodeordet er vell mest mulig for pengene.

Skrevet

Bruker e36 m3 bremser med skikkelig bremseskive (husker ikke merke da de følgte med bremsene ved kjøp) å E30 m3 bremser bak. Har fått gjennomgått på bane å jeg synest ikke det er noe å utsette på bremseeffekt, varmgang i bremsene har jeg heller ikke hatt problemer med.

Så dette oppsette kan jeg iallefall anbefale videre som en billig løsning som fungerer.

Ang. coilovers ville jeg valgt bort D2/k-sport/Xyz om du skal bruke bilen på vegen, de blir for jevlige å kjøre med alt for stivt på veg.

Skrevet

Hei Rayman og takk for svar.

Ang de e36 m3 bremsene .. Jeg kjører jo 4 bolt , er det kurante skiver som passer til de kaliperene eller må man borre opp ?

Det høres ut som perfekt oppsett , enkel deletilgang også.

Nå har jeg ganske lav stiv bil fra før så er vant med å kjøre stiv bil til vanlig, så det skal jeg klare å leve med.

Har funnet ett K-sport sveisekit som er ferdig sveisa jeg er interessert i.

Skrevet

e30.de selger bremsekit for ikke en alt for dyr penge, ellers er det vel k sport som er neste på lista. ang coilovers så har jeg kjørt d2 i flere år på banebilen og suns det har funka fint. skal du bruke den til søndagsturer så er det vel street versjonen som er det beste allround alternativet. ellers så er jo fk et helt ok sett du får på koed, mn da kommer du nok til og slite litt med hopping i bakstinninga da demperne bak (koni) blir litt vel myke, selv på hardeste innstilling.

Skrevet

Det jeg har funnet av bremsekit koster jo 8000-12 000.

Om det går ann å bruke oem deler å bremsene er funksjonible til banebruk for en mye mindre sum er jo det det beste.

Hva pris ligger dette D2 settet til?

Jeg lurer også på forskjellen med coilovers bak , iforhold til seperat fjør og demper.

Bilen hopper i bakstillingen litt nå når jeg spinner , det er jeg lysten på å få bort da det ødelegger alt av foringer på sikt.

Skrevet

gå for delt bak. med mindre du har ombygde tårn bak vil du slite med liten plass til hjul og de fleste kit med hel bak vil ta i dempertårnet. pris på d2 veit jeg ikke nå da det ikke er noen forhandler av det i norge nå trur jeg. men du kan kontakte joachim flatby nilsen og få pris på et bc racing sett av han. han er forhandler av detta i norge. samma som chealse denofa i formula drift kjører på(og jobber hos) :)

ang bremser så koster det dersverre. mulig ireland engeneering har noe billigere. skal du gå for e36 m3 så hør med thomasm5 her inne. han har alltid masse deler på lager til fornuftige priser.

ang hoppinga kan du bli kvitt mye ved og ha stumme foringer i bakstillinga og difflokk. dvs nylon eller alu. powerflex er ikke bra nok, mn med gode stive dempere bak så blir det helt borte. jeg har kjørt 2 sesonger med nylon og d2 og den hopper aldri bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...