Vulturous Skrevet September 5, 2012 Share Skrevet September 5, 2012 Heisann. Jeg har null peiling og lite utstyr når det kommer til kassebygging. Skal lage en kasse til 2x Kicker L7 12", som skal i en E39 sedan... Hvor stor må kassen være? Vil helst ha portet, men det er vel mer komplisert å lage... Slotport er kanskje det enkleste? Og spon eller mdf? har fått med meg at mdf er det beste, men mener å ha lest at nautiluz (sorry om jeg skriver det feil ) lagde en kasse av spon fordi det spilte høyere eller noe i den duren. Hva trenger jeg av utstyr og materiale? Fremgangsmåte? Skal jeg kutte platene selv eller kan man få de ferdig oppkuttet? Absolutt alt av tips tas imot med stor takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet September 5, 2012 Share Skrevet September 5, 2012 Kan være greit å se litt i prosjekttråder her og på bilstereoforumet, for å se hvordan andre har gjort det. Skader heller ikke å se på de trådene 'Nautiluz' har på dette forumet. Hvis du er nybegynner kan det være greit å starte med lukket kasse, veldig attraktivt for de som er ute etter god lyd. Portet kasse kan være vanskelig å lage da porten har veldig mye å si på utfallet for lyden. Porten bør være avrundet, pusset og tilpasset. Det skal ikke være noe som skaper turbulens o.l der hvor luften i porten resonerer. Hvor stor kasse/ port man trenger, og hvilken tuning som passer best i din bil for å få riktig bredde i frekvensregisteret er heller ingen enkel oppgave. Bandpass, isobarik, horn og portet kasse er alle morsomme kasser, men ofte er det enkleste best (lukket). Du trenger noe å sage med, helst elektrisk drevet og som sager fint, slik at det ikke blir grov kapp som ikke passer i hjørner osv. MDF er knall å bygge med og det er dødt som fisk på land, helt topp til basskasse. Kryssfiner er litt vanskelig å sage slik at det blir bra, må ha skills med sag. Lim, borr og skruer for å sette sammen. Jeg limer alltid kassene slik at det blir lufttett, også borer jeg hull i MDF før jeg setter i skruer. Da er det mindre sjangs for at platene sprekker. Hvis du skal lage lukket kasse er det bare å bygge så stort du klarer. Stor kasse = dyp bass. Mindre kasser har potensiale til å spille høyere. Når du har sedan med tett bagasjerom må kassen stå inntil seteryggen og det må være potte tett mellom frontplate på kassen (der subene er montert) og bagasjerommet. Det skal ikke være mulig for lyd å komme seg til bagasjen. Kan f.eks sette MDF-biter mellom frontplate og seteryggen, også kline på med tech-7 slik at det blir helt tett. Hvis jeg har forklart litt dårlig må du si ifra, skal se om jeg finner bilder som illustrerer problemet med tett bagasje og seterygg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet September 6, 2012 Share Skrevet September 6, 2012 Her hadde det visst allerede kommet et godt og utfyllende svar Dog vil jeg legge til at Kicker bassere lever best i portet kasse, de er bygd for å lage mest mulig "trøkk". Jeg er gjerne behjelpelig med å regne ut volum, tuning osv av portet kasse slik at du får alt på rett stell Det viktigste, dersom du ikke kontakter meg, er at en portet kasse har en tuning under 40hz, men over elementenes Fs for at det skal låte best mulig, uten å skade det. Kassen lager du så stor som du får plass til, disse bør ha 75-100 liter hver i porta kasse. MDF er som nevnt over flott til kasse-bygging. Det er tettere enn spon og du kan derfor ha mindre tykkelse. Slik vil du ha igjen mest mulig netto volum. Noen mener at spon er fint til bruk i dB Drag, men det er neppe det du skal bruke en BMW sedan til. Skal du høre på musikk så velger du MDF. Slot port er absolutt det beste, da denne stiver av kassen hvis du plasserer den midt på (noe som passer bra i ditt tilfelle med to elementer) i tillegg til at det er lett å runde av (slipemaskin). Platene kapper du til selv med hånd-sirkelsag, dette er ikke noe problem. Bruk Casco eller Bostik trelim. Ikke alt for mye, masse lim gir bare en svakere limfuge. Ei jevn stripe med tykkelse som et fyrstikkhode holder, men heller litt for mye enn for lite. Som username også nevner så er det absolutt viktigste i sedan å tette mellom kassa og seteryggen. Både elementer og port skal peke samme veg, og dette skal selvfølgelig spille inn i kupeen hvor du sitter. Det blir mye trykk som skal gjennom et "lite" skipose-hull, derfor dette er så viktig. Lag deg en papp-mal for å se hvor stor kasse du har plass til, og send meg en PM, så skal jeg beregne volum og tuning på kasse for deg så du får deg en skikkelig, porta kasse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå