Gå til innhold

Fabrikk sotede ruter lovlig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en e90 med fabrikk soting på ruter bak. Tenkte å høre med dere om noen viste om det er mulig å få kjøpt nye ruter på dørene foran frå fabrikk med samme soting på ? Og er dette evt lovlig å kjøre med ?

Skrevet
Hei, har en e90 med fabrikk soting på ruter bak. Tenkte å høre med dere om noen viste om det er mulig å få kjøpt nye ruter på dørene foran frå fabrikk med samme soting på ? Og er dette evt lovlig å kjøre med ?

Dette vil kun være lovlig om det er innenfor retningslinjene til den amerikanske standarden ASA Z-26.1.

Men samtidig gjelder den Norske kjøretøyforskriften paragraf 31. Som omhandler vinduer. Her kan man se spessielt på punkt 3. Som sier følgende:

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Jeg har selv fått forklart at i Norge håndheves denne delen som sier "godt gjennomsiktig fra begge sider" slik at det ikke er lov med annet klare glass, evnt. ruter med grønnskjær, slik som du finner på f.eks BMW.

Dette er grunnet komunikasjon i trafikken, for at det skal være lett for andre medtrafikanter å ha blikkontakt med deg som fører til en hver tid, dersom dette skulle være nødvendig. Men om du tar en nærmere kikk i den amerikanske standarden, så kanskje du kan finne noen smutthull ;)

Skrevet
Sot vinduene framme 28% så stopper ikkje politie deg. Har blitt stoppa 2 gonger med det å dei seier ingenting.

Du har nok bare flaks, for lovlig er det ikke.

Skrevet

Vett at de ikkje er lovligt men når det er så lyst så pleie de som regel å gå greit. Har ett par kamerater som jobber med å sote å dei seier det samme. Som oftest går det greit viss du har så lys sotefilm. Men vett at det ikkje er lovligt.

Skrevet

Jeg har selv hatt lys sotefilm fremme på en tidligere bil, og jeg ble bedt om å fjerne 2 ganger! Så for meg virker det som ren og skjær flaks :-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...