Gå til innhold

Kicker L7, spiller alt for lavt!

Anbefalte innlegg

Okei, et par spørsmål. Jeg har lagd kasse til Kickerne mine nå, og gleda meg som en liten unge til å få testa de. Det er snakk om 2x12" Kicker L7 (dobbelspole, 2x4 ohm), og en ZX 1500. Det jeg først gjorde (som jeg trodde var riktig), var å koble + nr1 til +nr2 på elementet, deretter -nr1 til -nr2. Så gjorde jeg det med det andre elementet også. Deretter tok jeg + fra begge elementene til + på forsterkeren, og - fra begge elementene til - på forsterkeren. Dette spilte, men utrolig lavt (og fint) til å være såpass kraftige elementer. Da lurte jeg på om jeg kanskje har koblet det i 8 ohm? Kan ikke forskjellen på parallell- og seriekobling, haha.

Kan noen fortelle meg hvordan det skal kobles for å få de ned i 2 ohm? Forsterkeren er ikke stabil i 1 ohm. Som sagt, dobbel spole, 2x4 ohm.

I tillegg til dette har jeg et lite problem til. Har tatt livet av både 20, 40, 60, og 80 ampers sikringer! Det skal vel godt gjøres? Strømkabelen min er på 35mm2, mens jordingskabelen er på usle 12, 16 eller 18... Usikker. Skal ordne større jordingskabel imorgen men vet ikke om det er problemet. Må jeg ha enda større sikringer eller er det noe annet som kan være problemet?

Eller kan hele problemet være at jeg ikke får nok strøm? Det gikk fint å drive det ene elementet på halv gain på forsterkeren med 60 ampers sikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du koblet galt.

Hvert element er nå koblet i paralell, det vil si at hvert element er 2ohm nå. Men siden du har koblet begge disse elementene på en og samme monoblokk (selvom den har 2stk + og 2stk -) så vil den fortsatt se 1ohm.

Pluss, for å drive to slike elementer må du ha 50mm2, både til pluss og minus. Jord rett på batteriet. Og sikre strømkabelen med 200A sikring. Først da er du sikker på at forsterkeren får nok strøm. 60A sikring holder ikke til mer enn 800 watt før effekttap, så nå sitter du med kanskje 200 watt rms siden forsterkeren ikke er stabil i 1ohm som dette er koblet i nå. Og da vil de ikke flytte mye på seg ;)

PS: Du MÅ ha 50mm2 strøm (og jording) kabel for å kunne ha 200A sikring.

Det eneste du får gjort med disse elementene er å seriekoble spolene og deretter paralell-koble elementene til 4ohm (nederst) mens du nå har gjort det slik som øverst:

fvlxbobt6s56p8rn5lnz.jpg

Send gjerne en PM for mer hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Men kan de kobles til 1 ohm? Så kan jeg evt ordne en annen forsterker som er stabil i 1 ohm...

Edit: ... vent, jeg har allerede koblet de i 1 ohm? Og forsterkeren min er ikke stabil i 1 ohm. Kan det være derfor den spiser sikringer da? Kan den ha tatt skade av det dersom den fortsatt fungerer som den skal?

Edit igjen: Siden jeg ikke får mindre enn 4 ohm med denne forsterkeren blir det jo kun 750w rms. Trenger jeg da 50mm2 kabler og 200A sikring? Har 35mm2 på + nå, om jeg bare behøver å bytte ut - til 35mm2 hadde det vært fint. Men hva slags sikringer skal jeg ha? Glasssikringer? Flatstift? ANL ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde jo absolutt få tak i mer effekt til de! Hadde jeg ikke skulle levert Rockford monoblokka mi i dag, så hadde jeg hatt forsterker til deg på 1700w rms i 1ohm.. Koster ikke så mye brukt, eller nytt heller hvis du kjøper Dynabel.

På 35mm2 kan du ha 150A sikring. Dette er da ANL-sikring ja. Det får du kjøpt på Biltema i båt-avdelingen :) Det holder fint til den effekten du kjører i 4ohm. Om forsterkeren kan ha tatt skade er nok lite sannsynlig, den har nok bare prøvd å trekke sinnsykt mye strøm, derfor har sikringene gått.

Men som sagt, 750w rms er alt for lite på disse basserne. Pass derfor på å ikke justere gain for høyt, for da vil forsterkeren klippe signalet som igjen vil ødelegge elementene dine. Hvis du har volumet på 3/4 av max på spilleren og spiller musikk med mye bass, vil du nok høre at hvis du skrur opp gain for mye så øker til slutt ikke volumet fra elementene mer, selvom du har mer igjen å skru på. Da er du over grensa til klipping, så skru da ned igjen til du hører tydelig at volumet synker litt på elementene. Dette forutsatt at volumet aldri overstiger 3/4 av max på spilleren. Du burde absolutt kjøpe deg en forsterker som er stabil i 1ohm, så fort som mulig.

Les mer om dette i tråden min (se signatur)! Der står det hvor store sikringer du kan ha på hvor store kabler og det meste du trenger å vite om justering av lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiller de som de skal :D Men var litt kjedelig i 4 ohm da... Tror jeg selger forsterkeren og handler en SPL Dynamics, de har en som gir 1500w i 1 ohm til 2300kr :)

Flott :D

Den kommer du til å bli fornøyd med ;) Ellers er det greit å overdimensjonere enda litt mer. Elementene dine er vel satt opp til 750w hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...