Pesslaad Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Hei, har en E36 320i 93 mod. Probleme med tempmåleren i speedometre er at når jeg skrur på tenninga i biln så går måler rett opp på rødstreken og det blir den værenes hele tiden når jeg kjøre. Er montert en annen tempmåler i bilen å, så temperaturen på selve motoren er sånn den skal være. Men kan denne tempmåleren ha noe med den i speedometre å gjøre?
Brian Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Du sier du har montert en annen tempmåler i tillegg, hvor har du montert denne? Har du rørt noen av de originale? Det sitter to tempfølere under innsuget på toppen. Den ene føleren går til motorstyringa (blå) mens den andre går til instrumentpanelet(sort). Det kan hende føleren til instrumentpanelet er gåen.
Pesslaad Skrevet September 9, 2012 Forfatter Skrevet September 9, 2012 Den var montert når jeg kjøpte bilen. Regnet med at den ble montert enten for at den i speedometre va gåend eller for det var fancy, er monter en voltmåler ved siden av den ettermonterte tempmåleren å, og begge disse er montert under cd spiller og der man stille på varmen og hastigheten på vifta. Men denne måleren ser ut som er koblet på kjøleslangen på passasjersiden da de har delt den slangen og montert (tempmåler som jeg trur) på den slangen.
Pesslaad Skrevet September 9, 2012 Forfatter Skrevet September 9, 2012 Må jeg av med innsuget for å komme til denne føleren og er det mye jobb? Er det nok med å bare koble ut den tempføleren for å se om tempmåleren i speedometre går ned til blåstreken for å finne ut om det er som er feilen?
Brian Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Den er sikkert koblet med et t-stykke fra biltema med 1/8" NPT gjengestuss. Føleren sitter rett under innsugsflensen mot toppen. Hvis du ser under innsuget helt i fremkant der det møter toppen, så skal de sitte rett på indersiden der omtrent. Mine sitter mellom syl 1 og 2 på toppen. Det går også en liten kjøleslange inn i toppen rett ved siden av disse. Disse følerne mener jeg er relativt rimelige, så det er fort gjort å bytte en og sjekke.
Pesslaad Skrevet September 13, 2012 Forfatter Skrevet September 13, 2012 Har tittet litt under innsuget og klarte ikke å se noen blå og svart ledning, for vel skru av innsuget å se på nytt og sjekke grundigere. Men kan også nevne at motoren har blitt byttet på denne bilen. Motor som står på nu er opprinnelig fra en automatbil og er en vanos motor. Har dette noe å si?
Brian Skrevet September 18, 2012 Skrevet September 18, 2012 skal ikke ha noe å si. Så du noen kontaker der i det hele tatt? selve føleren er blå ikke kabelen som du kobler til. derfor må du plukke av kabelen så ser du, iallefall om innsuget står på da det er litt trangt å få tatt en titt.
Pesslaad Skrevet September 18, 2012 Forfatter Skrevet September 18, 2012 Hva trangt, så klarte ikke å se så mye, men skal bytte toppdeksel pakning snart, så blir å sjekke det da. Men ledningene som går til føleren, er de tynn eller tykk? Nå huske ikke jeg så godt å har ikke bilen her, men det hva ei litt tykk ledning, å helt i enden av det æ klarte å se, så va det blå (teipbitt?) eller begynnelsen av føleren :s Er jeg på rett spor? Men tempmåleren beveger seg når du skrur på tenninga å helt opp til rødstreken og ned til blåstreken når du skrur av tenninga. Har ikke sjekket om den står på rødstreken når motoren er varm.
Pesslaad Skrevet November 10, 2012 Forfatter Skrevet November 10, 2012 Har byttet føleren nu uten det hjalp... Noen andre som har forslag hva det kan være? feil på speedometre?
Pesslaad Skrevet November 11, 2012 Forfatter Skrevet November 11, 2012 opp å hoi, noen som har gode innspill å komme med her?
Pesslaad Skrevet November 12, 2012 Forfatter Skrevet November 12, 2012 Ingen som har noen innspill å komme med? Er byttet speedometer skiver på denne med blått lys i med en egen bryter for å justere lysstyrken til tallene og strekkene, men nålene har den orginale lysbryteren for å justere lysstyrken. Vet ikke om det har noe å si, var sånn når jeg kjøpte bilen. Men setter pris på forslag va som kan være feil!
rekorden Skrevet November 12, 2012 Skrevet November 12, 2012 Siden du har byttet føler så vet du nå hvor den ligger. Forsøk å koble fra ledningen til denne og sett på tenningen. Hvis temperaturnålen fortsatt spretter opp til max har du trolig kortslutning til jord på ledningen til føleren. Hvis nålen ikke beveger seg ville jeg målt (ohm) mellom føler og gods. Denne tror jeg skal ligge på rundt 100 ohm.
Pesslaad Skrevet November 12, 2012 Forfatter Skrevet November 12, 2012 Det har gjort, og nålen går rett opp til max. Det med kortslutning, mener du da at ledningen til føleren har fått hull i isolasjonen slik at kobbertråden ligg i karoseriet en plass?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå