Ludwigs Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Hepp, Jeg var å byttet dekk forleden, og jeg er rimelig overbevist at lyden oppstod etter det, ikke at det spiller så stor rolle kanskje. Lyden oppstår når jeg nærmer meg 60km/t og kan beskrives som jamn og økende ved høyere fart. Den kan oppfattes som at det er turtallet som ligger høyt oppe, og er klar til å gire (automatgir), men det er som sagt ikke det. Av hva jeg kan høre, kommer det fra høyre fremhjul, og den jamne duren øker i oktav ved høyre fart. Lyden forsvinner HELT om jeg svinger til venstre, men er der ved rattstillingen rett frem og til høyre. Forskjellen er markant. Jeg er ingen bilkyndig kar, men kan det være hjullageret? Er dette noe jeg kan sjekke/fikse selv, og hva vil det evt. koste ved et verksted? Som sagt, trenger ikke å være det, men supert om noen av dere kan dele litt kunnskap/erfaring? -Ludwigs
Jørgen Lie Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Du kan jo sjekke om du har slakke i noe på forstillingen som tilhører venste fremhjul. For å sjekke hjullager, jekk opp bilen så hjulet er over bakken. Ta hendene dine på hjulet. Ser for deg klokka, å ha venstre hand kl.9 og høyre hand kl.3. Dra mot med ene handa, fra med den andre, vekselsvis. Prøv også kl 12 og kl 6 med samme bevegelse. Hører du da slakke/kjenner at hjulet ikke er tight til navet, er det med stor sannsynlighet hjullager som er gåent.
Ludwigs Skrevet September 14, 2012 Forfatter Skrevet September 14, 2012 Takk:) Skal sjekke det du sier. Ringte Frodes Bilverksted, og de var overbevist om at det gjaldt hjullageret. Ga meg en pris på 1990 for hjullageret, og 4-4500 inkl. arbeid. Kurant?
Jørgen Lie Skrevet September 14, 2012 Skrevet September 14, 2012 Tja, pris på hjullager hos GS er 1653,- http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... _hjullager På koed koster det 800,- https://www.koed.no/2.1.1.asp?bokstype= ... &soegeord= Tar gjerne litt tid og demontere, siden det har en tendens til å sette seg noe sinnsykt, men rundt 2 timer med demontering/montering må man vel ha sikkert, alt etter hvordan det går å få opp bolter ta av gammelt nav/lager osv. Bytta fjærbein og hjullager på E30`n min sist uke (lager med nav og alt i ett som monteres på spindel, samme som jeg linket til), og brukte rundt 1,5-2 timer på hver side, max.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå