Gå til innhold

DIY: bytte av abs sensor E39 bakhjul

Anbefalte innlegg

Skrevet

E39 begynner å bli gammel og disse sensorene sitter som pikk i Grete.

Med litt søking fant jeg ut at borring var eneste alternativ på min 2001 modell.

Symptom: Orange bremselamper lyser samt at antispinn er av (og lyser). Litt risting i bremsepedal rett etter du starter å kjøre. ABS fungerer selvfølgelig ikke.

Ta diagnose for å finne ut hvilket hjul. Om du ikke har diagnose bør du selge bilen å kjøpe Toyota. Det er såpass kødd å bytte dersom sensor sitter, slik at du ønsker virkelig å finne ut hvor det er.

Du trenger en passe lang bor ca 10 mm diameter (gir et par mm hver side fri) og lengde nok for å kunne rekke ned bak bremseskjold. Tin coated 10 mm fra biltema fungerte fint sammen med vanlig batteridrill.

For guds skyld sett på en stopper på borret slik at det stopper et par mm før sensor slutter. En ønsker selfølgelig ikke å bore ned i den ABS ring greien. Stoppere er også på biltema i samme reol som bor, men om du borer hardt slipper disse, så ta det rolig. et skarpt bor fikser dette fint uten mye trøkk.

Bor og pirk med skrujern. Mot slutten er det mye aluminium. Før du er helt nede er det greit å blåse rent med trykkluft slik at ikke du får drit i greiene. Siste del blir løs og du pirker det opp med pinsett eller noe.

Sett bil i fri og rens i hullet med bremserens mens du roterer aksling.

Nå er det rent og pent forhåpentligvis ikke så mye skade på aluminiumshullet av operasjonen. Jeg skada litt så besluttet å ta litt flytende pakning øverst på sensoren der den skrus fast. Ny sensor burde skli rett nedi.

Trace ledning slik den forrige. Plugg ligger bak innerskjermen og det ser du når du tracer.

Der sparte du 5K

Forrsten er det haugevis av disse sensorne på ebay for under 200 kr. Levering på et par dager..

Lykke te, og husk mekkepils, det er alltid fortjent når du sparer 5000 flis.

Etter ca 500 m kjøring forsvant orange lamper i dashen. Ikke nødvendig med PC reset.

• 5 months later...
Skrevet

Skal slite me dette selv nå....bare at jeg har problemet med at selve skrua som holder sensoren fast knakk ved første forsøk....

noen tips her? tenkte selv og prøve varme område godt opp å ta en gripe tang og prøve få dette ut..?

Utenom dette så må jeg nok bore ut selve sensoren da denne knakk i toppen og nå er det bare litt synlig plastikk i toppen :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...