Gå til innhold

Ujevn rullelyd og uling fra bak i bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en E36 som har fått noen problemer i det siste. Når man kjører hører man en klar ujevn rullelyd. For meg høres det ut som hjullager, men hører lyden bare i hastigheter mellom 50-70km/t. Ulyden øker i takt med farten.

Så har jeg også en ulelyd som jeg trodde først var fra høytalerene bak, men da jeg koblet ut disse er fortsatt lyden tilstede. Denne lyden minner om en høyfrekvent lyd. Denne lyden er veldig gassrelatert, da jeg ikke hører den på tomgang eller når jeg ikke gir gass. Med engang jeg legger foten på gasspedalen, kommer lyden og den øker ved mer gass.

Noen som har noen tips? Kan det være diff som uler?

Skrevet

Angående det første problemet, jeg jekka opp bilen bak (venstre side) og prøvde å rikke på hjulet ved å ha hendene klokken 3 og klokken 9, da var det ingen slakk, men når jeg tok hendene klokken 6 - 12 kjente jeg en slakk på rundt 0.5-1cm. Kan dette være hjullageret? Kan det være lurt å bytte på begge sider bak?

Skrevet

Høres litt ut som om det er hjullager det siste du beskriver der.. Prøve å snurr litt på hjulet,

og prøv 3-9 / 6-12 metoden ved flere forskjellige plasseringer på hjulet.!

Det første du beskriver, virker litt som om diffen, ja, men om du har den fra 50-70km/t i et eller annet gir ved x-antall omdreininger så skulle de kanskje være samme lyd i andre gir? Har du det uansett hvilket gir du bruker ved 50-70km/t??

Skrevet

Da har jeg litt mer info. Jekka bilen opp igjen og kjente litt nærmere på venstre bakhjul, helt klart slakk i hjulopphenget her. Når jeg holder hendene 6 - 12 kan jeg på en måte flytte på hele opphenget (spindel, skive, caliper etc). Prøvde å snurre hjulet og ta samme grep, akkurat samme da.

Jeg byttet riktig nok til vinterhjul i dag (7,5x17 med 225/45), da var både den ujevne rullelyden og ulelyden mye mindre framtredende. Hmm.

Skrevet

Altså, siden du har lyd når du kjører, så må det jo være noe som er i bevegelse som lager lyden.. Å er det uling, så vil det gjerne være en del som går rundt :)

Skrevet

Litt ny info her. La meg under bilen og rikket hjulet slik at jeg kunne se hvor slakken var. Så da med engang at det var camberbolten som har løsnet nesten helt. Derfor jeg kunne flytte på hjulet. Skal stramme den og se hva som skjer :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Da er camberbolt strammet. Jeg finner nå ingen slark i bakstilling i det hele tatt. Jeg har prøvd med 3 forskjellige felgsett/dekk og den samme ujevne rullelyden er veldig fremtredende. Er det noe annet jeg kan prøve for å løse dette? Trenger tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...