Hollabaloo Skrevet September 16, 2012 Skrevet September 16, 2012 En vanlig feil på Z3 med el. seter er at høydejusteringen slutter å virke. Har du flaks er det bare mekanismen som har satt seg fast. Symptomer: - Setet står i høyeste posisjon og lar seg ikke justere opp og ned - Når man bruker knappene kan man høre en klakke-lyd, og dersom man ser under setet kan man se at motoren forsøker å drive mekanismen. Løsning: - Skru setebeltefestet løs fra setet - Kjør setet helt tilbake og skru av de to fremre mutterne som fester setet (inkl. skinnene) til karosseriet. - Kjør setet helt fram og skru av de to bakre boltene som fester setet (inkl. skinnene) til karosseriet. - Koble fra batteriet og vent noen minutter. Hvis du hopper over dette steget vil du få airbag-feil når du kobler til setet igjen! - Vipp setet framover og trekk ut kontaktene til kabelen som går ned i gulvet. Her er det sikkert litt forskjellige typer kontakter avhengig av utstyr og årsmodell. På 98-modellen jeg så på var det en hvit kontakt og en sort kontakt ved siden av hverandre, samt en liten gul kontakt. - Løft setet forsiktig ut av bilen. Her er det en fordel å være to stykker, men det lar seg også gjøre med en person. - Legg setet på siden oppå et bord eller et annet sted slik at du får en behagelig arbeidsstilling. Ikke legg setet med beltestrammer-siden ned da kontakt/kabel på denne kan være skjør. - På bildet vises en skru-mekanisme med rød sirkel. Det er denne som setter seg fast i ytterste stilling (d.v.s. når setet er justert maks opp). - Skru ut bolten som skal sitte innenfor grønn sirkel på bildet - på bildet er bolten tatt ut og alu-"dingsen" rotert innover på bolten. - Ta en stor fastnøkkel, sett den rundt "dingsen" og vri den (med klokka tror jeg) slik at den løsner og begynner å vri seg innover på bolten. Vri den helt inn og ut noen ganger, tilfør gjerne litt ekstra fett. Vri den til slutt helt inn (laveste posisjon for setet). - Nå får man naturlig nok ikke festet denne "dingsen" til "sakse-mekanismen" på setet i og med at den er justert helt inn. Dette løses ved å sette setet på forhøyninger der de 4 boltefestene er (f.eks. to bjelker) for så å sette seg forsiktet ned i setet. "Sakse-mekanismen" vil da klappe sammen slik at setet er i laveste posisjon, og man kan tre på og stramme til bolten igjen. - Montering av setet skjer i motsatt rekkefølge av demontering. Test gjerne elektrisk funksjon før du fester setet til karosseriet igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå