Gå til innhold

m42 e30 - e36 går deler om hverandre?


Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, lurer på om det finnes nåkon her som kan hjelpe meg litt med ett spm.

eg har ein e30 m42 motor som har vert utsatt for regras.

til informasjon (for dei som gidder lese, ellers står spm nestn nederst)

motor har fått skade i form av:

16 bøyde ventilar

4 skamslåtte stempel

1 knekt reg kjede "styre slire"

da eg tappa av olja kom det ut ca 3 dl vatn før olja (toppakning var ikkje gått)

ein liten forhøyning i øvre flata på blokk ved den eine sylinderen (dvs innafor sylindervegg området/den sona) etter at stempelet fikk seg en trøkk av ventilene. skade ligger over øvre stempelringen. (muligens muleg å planslipe?)

rimelig sikker på at rådelager+veivlager må byttes uten at dette er undersøkt

alt i register er no innkjøpt+toppakning og 4stk stempler.

har fyllt vatn på topp og blokk kvar for seg og allt virkar til og holde på vatnet uten lekasjer (mulig lekasjer oppstår kun ved varme/er for liten ved slik testing)

MITT SPØRSMÅL ER:

med bakgrunn i at eg har funne ut at e30 m42`n er vankelig å oppdrive lurer eg på om det er mulig å bruke topp fra e36 m42 over på e30 m42 som eg har og vise versa ang blokk? (veit at innsug er anerledes)

tips om korleis ein ville gjort jobben, med tanke på forslag til å avdekke skader ved regras, evt synspunkt på saken som den er forklart mottaes med stor takk :applause:

er mest skeptisk til å bruke toppen eg har med tanke på evt skjevheter/sprekker og siden ventilane er ganske dyre, men trur det går an og planslipe skaden på blokka..

BTW om nåkon der ute har en 318is/m42 topp eller evt en heil motor (både e30 og e36) for salg så er eg intresert i å "overta" denne :mrgreen:

innser at det billligste ville vert å anskaffe e36 komplett is motor, men er litt nostalgisk når det gjeld e30 is motorn.

men om det dukkar opp ein komplett e36 is motor er faren stor for at det vil bli løsningen dersom den er ok som den er.

Skrevet

Det absolutt beste er å kjøpe en e36 motor! fra sent 92 eller tidlig 93 så har toppen 6mm ventiler i stedet for sju, så de seineste motorene har lettere register :)

Du plukker motoren mer eller mindre rein, greit å bytte grenrør da boltene mot katalysatoren er noe dritt på e36.. Må bytte veivsensor og kamsensor, de er ikke like. Ta av bankesensorene, bytt den fremre tempføleren i toppen, til den som er en-polet på e30 motoren.

Også flytter du selvfølgelig over innsug, ledningsnett, motorfester, dynamobrakett, reimhjul og bunnpanne :) Har sikkert glemt noe men får bare skrike ut!

Skrevet

dvs du tenker da på å bruke e36 blokk+topp men flytte over alt det andre "exteriøret" fra e30 motoren, og at det da vil passe (untagen bankesensorene og tempføleren på toppen) ?

sidespørsmål: vil en topp fra e36 evt passe på e30 blokka mi (dvs om jeg bytter ut temp sensoren med e30)?

Skrevet

Ja det gjør den.. men hvis du har 16 bøyde ventiler så trur jeg heller jeg ville bytta komplett motor. Hvis du har den i en cab så er det jo ikke originale motoren til bilen uansett..

Skrevet

Jeg har muligens en komplett motor jeg kan selge. byttet endel pakninger og simringer på motor og kasse, letta svinghjul og ny clutch. kjørt ca 167.000km.

Komplett motor med alt du trenger. Motoren går veldig bra! :)

Skrevet

takker for foreløbige tips "JulianS", stor fare for at jeg "maser" mer på deg ved seinere anledning da jeg la merke til at du hadde en e30 318is .

virker som du fort veit "hva det går i" med denna maskina å evt ombygging/tilpassinger 8)

er dog heldigvis enkle å skru på dissa gamle bmw motorene, problemet ligger i hva som passer overens med modellene å hvilke deler man helst bør gå for + evt tips å triks :mrgreen:

spørs om løsningen blir best med komplett mottor, vinner jo isåfall rundt 4hk på e36 maskina aleine. åsså er jo spm evt skader på veiva på e30 motorn jeg har også.. kan jo gå fint noen mnd med nye lager på veiv og råde før rammleringa begynner..

saken er bare det at jeg nå har så mye nye deler til e30 maskina, der alt er nytt for register+stempler osv.. men faren er vell stor for at dette går overens på e30/e36 m42 også da, siden begge er samma blokk og topp..?

la forrestn merke til at m42`n ble noget høyere i caben ved montering med org is motor puter. (disse var vell ca 2-3cm større enn de org 318i putene) men spm om klaringen gjennstår når bilen er ferdig lakka å panser montert igjenn.. me go nok rennefart skal det nok gå :lol:

Skrevet

m40 og m42 har samme motorputer og fester :)

de 4hk kommer du aldri til å merke :P hvis du bruker e30 delene så er det akkurat samme motor..

Alle delene du har kjøpt passer over bortsett fra evt ventiltetninger :)

  • 8 months later...
Skrevet
Jeg har muligens en komplett motor jeg kan selge. byttet endel pakninger og simringer på motor og kasse, letta svinghjul og ny clutch. kjørt ca 167.000km.

Komplett motor med alt du trenger. Motoren går veldig bra! :)

hei. beklager å bryte inn i samtalen, men er på jakt etter å få lettet mitt svinghjul i m42 motoren. Hvordan har du gjort det? finnes det en måte å bygge om fra dobbel-masse til enkelmasse slik at man får dreid av?

Marius

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...