Gå til innhold

Papirer/dokumentasjons tråd for Ombygging av E28!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om og få til en søknad på BT om og godkjenne min 86 mod m535i med motor fra BMWs 745 turbo. Så skulle gjerne hatt litt dokumentasjon på det og ha noe og vise til mere Effekt!

Er jo bare 34 hk i forsjell så bør gå bra d?

Letteste er vell kansje og få montert på alle deler fra m5 som ikke m535 har? den har jo 286 hk.

Noen som vet nøyaktig Hva som er forsterket eller er forbedret på en m5 iforhold til m535?

Blir takknemmelig for svar:D

MVH Jørgen Morstøl

Skrevet

Liebig var vel bare preface, om jeg husker riktig.

Alpina B7 Turbo - 300hk og 501nm (funnet på nettet, så om det ikke er helt nøyaktig, er det iallefall deromkring). Får du dokumentasjon fra Alpina på at det er 535i-karosseriet som er brukt, skal det kunne gå, selv om original M106-effekt er lavere enn 300hk/501nm. Det beviser iallefall at karosseriet er kvalifisert :lol:

B7 TurboKat står det er basert på E28 M5 karosseriet, uten at jeg kan gå god for noe.

Hartge H5SP har ifølge internet 254hk

Hartge H5S har ifølge samme kilde 240hk

Schnitzer S5 hadde 245hk

Alpina er jo uten tvil den mest "kjente" og "vanlige" av disse, og sjansene vil nok være høyest til å få til noe derfra. Du kan jo høre med Pedi hva han vet, og litt ellers. Det finnes hauger og lass av informasjon rundt på nettet, det er bare ikke alltid like enkelt å finne :lol:

Lykke til :)

Skrevet
Liebig var vel bare preface, om jeg husker riktig.

Alpina B7 Turbo - 300hk og 501nm (funnet på nettet, så om det ikke er helt nøyaktig, er det iallefall deromkring). Får du dokumentasjon fra Alpina på at det er 535i-karosseriet som er brukt, skal det kunne gå, selv om original M106-effekt er lavere enn 300hk/501nm. Det beviser iallefall at karosseriet er kvalifisert :lol:

B7 TurboKat står det er basert på E28 M5 karosseriet, uten at jeg kan gå god for noe.

Hartge H5SP har ifølge internet 254hk

Hartge H5S har ifølge samme kilde 240hk

Schnitzer S5 hadde 245hk

Alpina er jo uten tvil den mest "kjente" og "vanlige" av disse, og sjansene vil nok være høyest til å få til noe derfra. Du kan jo høre med Pedi hva han vet, og litt ellers. Det finnes hauger og lass av informasjon rundt på nettet, det er bare ikke alltid like enkelt å finne :lol:

Lykke til :)

Takk for bra innlegg Rolfi :D Jeg tror at M5 spec eller Alplina er letteste veien å gå. Vurderer og søke om å kunne bruke de delene som er anneledes på m5en i forhold til min. Altså bygge den om til m5 uten motor. understell osv.. og så bruke m106 motor med alpina motorfester:)

I følge wikepedia tok di utgangspungt i et 535 karosseri og videre utviklet M1 motoren : http://no.wikipedia.org/wiki/BMW_M5

Så da skal jo 535 karosseriet være godt nåkk ?

Skrevet

E28 M5 har ett annet rammenummer, enn alle andre E28er, men Alpina har samme. Hvertfall Den som rolfi nevnte her. Tenkt lenge på det der selv jeg også. Skal ikke være noe problem egentlig. Å angående motorfester kan du bruke motorfester fra tidlig m30er på eksossiden, så går det klar for turbo/manifold på M106. Du må bruke motorfeste på eksossiden som skrues fast med 4 bolter, og ikke tre. Som de fleste M535ene har og nyere M30er.

Skrevet

Er jo ikke sikkert karosseriet er bedre fordi om den har et annet nr.. men må jo bevise d da.. Men er d mulig å skaffe papirer fra alpina nå om dagen da? Alt jeg trenger og vite er at de brukte 528 eller 535 karosseriet og ikke forsterket de! Har jeg papirer fra alpina på det er jo alt i boks? ;)

Ja de festene er sikkert mulig å bruke:)

Skrevet

På Alpinas hjemmeside finner jeg denne infoen:) http://www.alpina-automobiles.com/en/mo ... s/e28.html

Alpina B9 3,5 og B9 3,5/1 Er basert på 528i 81-83/83-85

B7 turbo/1 Er basert på 528 og 535i 84-87 300 hk

B10 3,5 er basert på 535i 85-87 261 hk

B7 turbo/1 Basert på 535i 86-87 320 hk

Da kan jeg i teorien bruke spesifikasjonene til B7 turbo og B10 3,5 for og godkjenne min bil for det er en 86 mod! og 252 hk er jo ingenting i forhold til de 2 alpina modellene. I vertfall B7 turbo..

Skrevet

Det er ingen forsterkninger såvidt jeg vet på M5 karosseri kontra vanlig karosseri. Det sies at noen plasser er det lengre sveiser enn på ett orginalt kaross, men dette kan jeg ikke gå god for. Og angående mtp å ta papirer fra Alpina så skal dette gå mtp godkjenning til M106. Men det jeg også har hørt om Alpina er at de bare gir ut papirer sålenge det er ombygging bassert på ett orginal bygg/motor etc fra Alpina. Det er dette jeg har hørt tidligere. Men hadde vært utrolig kjekt om du hadde fått tak i papira fra Alpina :D

Skrevet

Eneste papiret man trenger er vel en bekreftelse på at de har brukt vanlig 535i karosseri?

Og evt. spec sheet på Alpinaen som viser typ dimensjoner på bremser, stabstag osv. Er iallefall slik jeg har forstått det, men jeg kan også ha misforstått :)

Jeg var i kontakt (mail) med en hyggelig dame hos Alpina for maaange år siden. Jeg forklarte situasjonen (den gang E21 med planlagt M20B25/B27) at Statens Vegvesen trengte en bekreftelse på at det samme karosseriet var brukt med høyere motoreffekt enn det BMW leverte, og litt spesifikasjoner og sånt. Alle planene mine den gang ble lagt på is, da jeg ble bitt av E12/E28 basillen, så det gikk aldri så langt at jeg fikk tilsendt papirene. Men den gangen virket det iallefall ikke som om at det var noe problem. Hun poengterte flere ganger at bilen min aldri ville bli en Alpina, og den er jo grei :P

Angående M5-karosseriet har jeg blitt fortalt at det har "valsede" hjulbuer bak originalt. Ikke løvtynne driftebilvals, men bare med kanten bak der oppklemt litt.

(EDIT: Og batterikasse i bagasjerommet ja, som en skrev lenger nedi her)

Ser i ETK at alt foran frontruten iallefall er likt på 535i og M5 (samme delenr) :)

Fantastisk med en tråd der man kan samle idéer, forslag osv. angående ombygging og godkjenning av E28 :D

Skrevet

tror alpina er veien å gå, da du kan få problemer da 745 har mer Nm enn M5. og håkon det har ikke noe å si at M5 kom med WBS rammenummer i stedet for vanlig WBA, de aller første M5ene kom faktisk med WBA nummer. har aldri hørt om andre forskjeller i e28 karosserier enn at m5 har batterikasse i bagasjerommet. å det er da flere som har bygd om 518er til m5, se bare Pedi som skal godkjenne en 518 til Alpina b7.

men det er ikke sikkert alpina er villige til å gi ut papirer da du ikke basere dit bygg på noe org alpina

Skrevet

Okei, så du har funnet ut dette med WBS rammenr kan brukes på ett WBA kaross? Dette med 518 til M5 er vell enest vekta som ''stopper''. Alt er mulig, men det er vell vekta som er vanskelig fra 518.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...