Gå til innhold

Papirer/dokumentasjons tråd for Ombygging av E28!

Anbefalte innlegg

Skrevet
En måned i 89.. Husker ikje når..kan sjekke på jobb i mårrå:-)

Det hadde vært kjekt :D

Men i forhold til min da, når jeg søker opp utstyrlista til den, så kommer jo produskjonsdatoen opp, da må det jo nesten gå ant å bruke de papirene til å legge fram til BT at dette egentlig er en 86-modell, selv om den ikke ble solgt før i 1989?

- Håkon

Skrevet
En måned i 89.. Husker ikje når..kan sjekke på jobb i mårrå:-)

Det hadde vært kjekt :D

Men i forhold til min da, når jeg søker opp utstyrlista til den, så kommer jo produskjonsdatoen opp, da må det jo nesten gå ant å bruke de papirene til å legge fram til BT at dette egentlig er en 86-modell, selv om den ikke ble solgt før i 1989?

- Håkon

Det er nok dessverre dato for førstegangsregistrering som gjelder.

E12n min er 07/76, men førstegangsregistrert i Sverige tidlig i 1977. Faceliften kom som kjent i 09/76, men siden min bil ikke ble førstegangsregistrert før i 77, er den en 77 modell ifølge Statens Vegvesen. Det var det absolutt ingen mulighet for å endre på, selv om jeg argumenterte med produksjonsdatoen, at det ville bli feil å kalle en preface bil for 77-mod osv. Den er en 1977 modell, punktum.

Når folk spør, sier jeg det er en 76 modell. Selv om statens vegvesen mener noe annet.

Skrevet
Men håkon sin er jo ikke førstegangsreg i 89, men tatt inn til norge i 89

Det kan hende du har rett i det? For når jeg søker opp bilen på Mekonomen, så kommer det at bilen er en 87modell, så jeg vet da søren jeg :/

- Håkon

Skrevet

Årsmodellen (registreringsmessig) tar utgangspunkt i dato for førstegangsregistrering. Siden den står som 89-modell, vil det da bety at den ikke har vært registrert noen steder før i 89. Om det ikke har blitt gjort en feil ved registrering i Norge, såklart.

Ifølge infoen som kommer opp på bl.a. mekonomen.no, står det at den ikke er bruktimportert, men årsmodell kommer opp som 1987.

Det kommer også opp Typegodkjenningsnummer: 04170011985. De siste tallene vil vel da si at typegodkjenningen på bilen er fra 85.

Sammenligne med VE46998. Det er min E28, og den er jeg sikker på er kjøpt ny i Norge. Der slutter typegodkjenningsnummeret på 1984 (produsert 11/84).

Jeg ville tatt en telefon til en trafikkstasjon og gravd litt i det. Er den førstegangsregistrert tidligere i et annet land, skal den datoen følge bilen. Førstegangsregistrert er førstegangsregistrert. E12n min er ikke en 2010 modell, bare fordi den er registrert i Norge i 2010 :P På Statens Vegvesen appen når jeg søker på DB86868 (E12n) står det "Registreringsår: 1977" "Registrert første gang i Norge: 27.09.2010" Den sto altså uregistrert fra den ble levert og til tidlig 1977.

På XD59084 står det "Registreringsår: 1989" "Registrert første gang i Norge: 19.05.1989"

Desto mer jeg tenker på dette, desto mer forvirret blir jeg av hele greiene egentlig :P

Skrevet

Årsmodellen (registreringsmessig) tar utgangspunkt i dato for førstegangsregistrering. Siden den står som 89-modell, vil det da bety at den ikke har vært registrert noen steder før i 89. Om det ikke har blitt gjort en feil ved registrering i Norge, såklart.

Ifølge infoen som kommer opp på bl.a. mekonomen.no, står det at den ikke er bruktimportert, men årsmodell kommer opp som 1987.

Det kommer også opp Typegodkjenningsnummer: 04170011985. De siste tallene vil vel da si at typegodkjenningen på bilen er fra 85.

Sammenligne med VE46998. Det er min E28, og den er jeg sikker på er kjøpt ny i Norge. Der slutter typegodkjenningsnummeret på 1984 (produsert 11/84).

Jeg ville tatt en telefon til en trafikkstasjon og gravd litt i det. Er den førstegangsregistrert tidligere i et annet land, skal den datoen følge bilen. Førstegangsregistrert er førstegangsregistrert. E12n min er ikke en 2010 modell, bare fordi den er registrert i Norge i 2010 :P På Statens Vegvesen appen når jeg søker på DB86868 (E12n) står det "Registreringsår: 1977" "Registrert første gang i Norge: 27.09.2010" Den sto altså uregistrert fra den ble levert og til tidlig 1977.

På XD59084 står det "Registreringsår: 1989" "Registrert første gang i Norge: 19.05.1989"

Desto mer jeg tenker på dette, desto mer forvirret blir jeg av hele greiene egentlig :P

Jepp, du har nok rett i alt du skriver her og dette kan bli ett problem for meg. Hvertfall her jeg bor, de har en tendens til å være litt strengere enn for eks andre plasser, de følger reglene heletiden og ser lite mellom fingrene desverre, men når jeg kommer hjem fra jobb tenkte jeg å ta turen innom på BT til han som sendte meg svaret og prøve å ta en litt seriøs samtale om mulighetene jeg har.

- Håkon

Skrevet

Ser ut til at du kan få problem med co krav også. Biler fra 1.1-89 må ha katalysator og kan ka 0,50 i co og 0,30 på forhøya tomgang. Krever de dette sliter du vel litt kansje? Men mulig d blir noe annet da bilen er sent regga.. Kan ikke tenke meg di ettermonterte kat i 89 før de regga den?

Skrevet
Ser ut til at du kan få problem med co krav også. Biler fra 1.1-89 må ha katalysator og kan ka 0,50 i co og 0,30 på forhøya tomgang. Krever de dette sliter du vel litt kansje? Men mulig d blir noe annet da bilen er sent regga.. Kan ikke tenke meg di ettermonterte kat i 89 før de regga den?

Huff å huff, håper jeg finner en løsning på dette ,bilen kom jo ikke org med kat, så da må det vell være en mulighet for å få bilen til å være en 88 modell da hvertfall om ikke annet :D Om ikke så får jeg selge den som orginal bil og kjøpe meg nytt utgangspunkt :(

Men takk for info Jørgen, fortsatt ikke fått noe svar du eller?

- Håkon

Skrevet

Jeg har fått godkjent søknad jeg! Fått muntlig svar.. Han skulle sende meg svar i brev men ikke motatt noe enda.. Skulle bli sent ut i forje uke men sikkert glemt D.

Skal godkjenne med helt original m106/102 og 745 eller e34 m5 bremser H&R fjærer og bilstein B8. Og m5 stabbstag :)

Skrevet
Jeg har fått godkjent søknad jeg! Fått muntlig svar.. Han skulle sende meg svar i brev men ikke motatt noe enda.. Skulle bli sent ut i forje uke men sikkert glemt D.

Skal godkjenne med helt original m106/102 og 745 eller e34 m5 bremser H&R fjærer og bilstein B8. Og m5 stabbstag :)

Nice! og gratulerer, gjerne del svaret og søknaden med oss om du gidder da :D

- Håkon

• 1 year later...
Skrevet

Bilen min ble godkjent denne uken :) med 745 orig motor! Er bare og sende inn en søknad om alt du vil endre på og sende til nærmeste BT. Så er det bare og gjøre det en får beskjed om og ikke begyn og bygg om før alt er i boks ;)

Jeg monterte e34 m5 bremser foran og m5 e28 stabstag foran og bak, tårnstiver foran, h&r fjærer og bilstein b8 sport :) så var D greit. Men skal du opp i alpina effekten på 330 hk måtte jeg kontakte alpina og få et skriv på at de ikke forsterket karosseriene sine. (Noe de ikke Har gjort )

Skrevet

gratulere :) 

jeg har ikke så store planer foreløpig på min 518i. men skal ha alt av m5 under og så enten 750 eller e34 m5 bremser fremme. før jeg begynner og bygge om noe på motor fronten. satser på jeg beholder m10 motoren for og holde vekten noe lunde lav fremme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...