BrilleBjørn Skrevet September 27, 2012 Skrevet September 27, 2012 Prøvde først å poste dette problemet i den "O`store diesel-tråden" til TRF, men fikk ingen svar, så da prøver jeg her, og håper på bedre respons. Jeg har en 320dat 2003(150hk) som har begynt å kødde for meg i det siste, håper noen har ett par tips å komme med. Første gang feilen kom var for ett par uker siden, gul motorlampe i dashen og bilen gikk i nødmodus(ingen turbotrykk). Fikk tatt diagnose samme kvelden, først med en billig kina-sak til mobil som kom opp med disse 2 feilene; P2227 - Powertrain Barometric Pressure Circuit Range/Performance P0236 Turbo/Super Charger Boost Sensor "A" Circuit Range/Performance Fikk slettet disse, men så dukket de opp igjen når vi leste av feilkodene en gang til rett etterpå. Men ingen motorlampe lyste, og bilen virket fint. Fikk allikevel tatt diagnose me DIS, og der dukket samme feilene opp, men med litt mer info; MAP-sensoren leser for høyt trykk, tillatt avvik ifht barometrisk trykk var 25mBar, føleren i bilen hadde ett avvik på 35-40mBar. (Dette på tomgang) Fikk slettet kodene me DIS, og bilen fungerte fint på vei hjem, og har fungert fint helt til nå på fredag da det skjedde igjen, samme gule motorlampe, og bilen i nødmodus. Motorlampa kommer alltid på 1-2sek etter oppstart, men det er ikke alltid bilen går i nødmodus, og hvis den går i nødmodus hjelper det ofte å bare stoppe bilen, og så starte igjen. Har prøvd å plugge ut MAF-sensor, men bilen oppfører seg likt. Kan man prøve å plugge ut MAP-sensor? I dag hadde jeg ute MAP-sensor, MAF-sensor, og tempføleren som sitter mellom IC og EGR, og renset disse med CRC Air sensor cleaner. Skal vel ikke være no poeng å rense MAP-sensor, men leste om andre som hadde gjort det med hell, så jeg tok likesågodt den også. Fremdeles gul motorlampe rett etter oppstart, og sporadisk i nødmodus. Den virker dog noe friskere når den ikke går i nødmodus etter rensingen. Etter ett par kjøreturer i dag forsvant motorlampa, men bilen gikk allikevel i nødmodus?? Update; motorlampa lyser nå igjen, og bilen kan gå inn og ut av nødmodus/turbo-kutt flere ganger under samme kjøretur. Merker at hvis den går i nødmodus/kutter turbo midt i en litt hard akselerasjon så kommer det en liten svart røyksky bak bilen, men dette kan vel ha noe med for mye drivstoff akkurat i den den kutter turboen? Kan det være det lille avviket på MAP-sensor som er rota til alt dette onde? Vakumstyring til turbo? Har sett over alle vakumslanger ifbm turbo, og alle ser fine ut. Kan man forøvrig bytte ut vakumslangene med noen uten tøy?(har noen meter uten tøy liggende) Eller er tøyet der for varmebeskyttelse/oljebestandighet? Alle innspill mottas med takk! Mvh - Bjørn
BrilleBjørn Skrevet September 28, 2012 Forfatter Skrevet September 28, 2012 Ingen som har innspill på noen av mine spørsmål?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå