asv Skrevet September 30, 2012 Skrevet September 30, 2012 http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2?County2_Split=%3A10009%3A10010%3A10002%3A10006%3A10020%3A10004%3A10012%3A10015%3A10018%3A10005%3A10003%3A10011%3A10014%3A10008%3A10019%3A10017%3A10016%3A10007%3A10001&Limit=20&ListOrder=amsAdItems.PayTime%20DESC&Offset=20&Status=Active&Type=hmaAuto&_cmd=results&xChassisType_Multiple=1003014&xYearModel_Max=2013#AdItemId1497904http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2? ... mId1488637 Vet det er riskokere, men de funker meget bra. Fine å lære seg å sladde med Ehm, saab og citroën er ikke riskokere, og ei heller spesielt egnet til å sladde med....
M|Fjeld Skrevet September 30, 2012 Skrevet September 30, 2012 Autodb som tuller.. Linket til 2stk 200sx
Krisfje Skrevet September 30, 2012 Forfatter Skrevet September 30, 2012 Hvis man ser på kostnader, er det dekk, olje, og deler, eller koster det penger for å kjøre på bane? Må vel kanskje ha hjelm også?
M|Fjeld Skrevet September 30, 2012 Skrevet September 30, 2012 ryker fort en del tusenlapper på en helg. Så skal du ha lisens, kjøreutstyr m.m som må påregnes tillegg
Hawkon88 Skrevet September 30, 2012 Skrevet September 30, 2012 Og ikke minst bensin. Og gjerne transport til og fra bane samt hotell. Bremser, andre slite deler, deler som blir ødelagt pga du kjører hardt, er litt uheldig etc. Jeg ville spart nok penger til du kan kjøpe et godt utgangspunkt. Jeg gjorde som deg (hadde litt mer erfaring riktignok) og kjøpte en e30 325 for 40 000. Den har nå kostet meg sikkert 300 (lærerike) arbeidstimer, 40-50 000 i deler. Og stått i deler i et år. At det går 500 timer og 40-50 000 gjør det helt sikkert, og da har jeg enda ikke kjøpt felger, dekk eller fått lakkert bilen. Da er det plutselig ikke så dyrt med 100-150 for en ferdig bygd bil med masse gromdeler. Fordelen med en ferdigbygd bil er at du ikke blir kastet til ulvene, og kan lære litt og litt ettersom ting trengs å overhales. En annen ting du ikke har tenkt på som koster penger er verktøy. Man kommer langt md fastnøkler og pipesett, men ting tar mye lengre tid og motivasjonen forsvinner fort hvis du ikke har proff verktøy. Det samme gjelder en ordentlig garasje med fin temperatur..
R Andersen Skrevet September 30, 2012 Skrevet September 30, 2012 Støtter forslaget om Compact 318ti. Billig og moro bil, og med de rette modifikasjonene så blir den mer enn rask nok for en nybegynner. Man trenger ikke 300 hk som første banebil... Man kan ha det utrolig moro med halvparten, og det er vanvittig moro å kjøre fra mer motorsterke biler. Mange som tror dem er verdensmester bare fordi de har kjøpt en M-bil.. Kjøp et justerbart understell fra K-sport/XYZ, andre bremseklosser med mye luft, bøttestol og hiv ut alt unødvendig, så er du godt igang. Lykke til!
Krisfje Skrevet September 30, 2012 Forfatter Skrevet September 30, 2012 Må si kommentarene spriker fra at det er en dårlig plan, til at det bare å kjøre på. Greit med hele spekteret! Transport frem og tilbake som det blir henvist til over, er vel ikke aktuelt å tenke på hvis man har skilter på bilen?
Krisfje Skrevet September 30, 2012 Forfatter Skrevet September 30, 2012 Og ikke minst bensin. Og gjerne transport til og fra bane samt hotell.Bremser, andre slite deler, deler som blir ødelagt pga du kjører hardt, er litt uheldig etc. Jeg ville spart nok penger til du kan kjøpe et godt utgangspunkt. Jeg gjorde som deg (hadde litt mer erfaring riktignok) og kjøpte en e30 325 for 40 000. Den har nå kostet meg sikkert 300 (lærerike) arbeidstimer, 40-50 000 i deler. Og stått i deler i et år. At det går 500 timer og 40-50 000 gjør det helt sikkert, og da har jeg enda ikke kjøpt felger, dekk eller fått lakkert bilen. Da er det plutselig ikke så dyrt med 100-150 for en ferdig bygd bil med masse gromdeler. Fordelen med en ferdigbygd bil er at du ikke blir kastet til ulvene, og kan lære litt og litt ettersom ting trengs å overhales. En annen ting du ikke har tenkt på som koster penger er verktøy. Man kommer langt md fastnøkler og pipesett, men ting tar mye lengre tid og motivasjonen forsvinner fort hvis du ikke har proff verktøy. Det samme gjelder en ordentlig garasje med fin temperatur.. Garasje med 3m takhøyde, elektrisk port, aquadrain og 20+ grader står 2 m bak ryggen min nå, så det er ikke noe problem
Wendel Skrevet September 30, 2012 Skrevet September 30, 2012 Må si kommentarene spriker fra at det er en dårlig plan, til at det bare å kjøre på. Greit med hele spekteret! Transport frem og tilbake som det blir henvist til over, er vel ikke aktuelt å tenke på hvis man har skilter på bilen? Fryktelig kjedelig å å rase motor f.eks og du ikke kommer deg hjem igjen
-Erik- Skrevet September 30, 2012 Skrevet September 30, 2012 Kommer jo litt an på hva slags banekjøring du er ute etter. Ikke kom her å si at en 316/318 er nok for drifting. Rundetider derimot er ikke motorstørrelsen det viktigste. Kg, understell og dekk har som flere nevner mye mere å si. Ville også gått for en ribba TI til å begynne med. Montering av coilovers og bremseklosser bør du klare selv/få litt hjelp til.
Krisfje Skrevet September 30, 2012 Forfatter Skrevet September 30, 2012 Kommer jo litt an på hva slags banekjøring du er ute etter. Ikke kom her å si at en 316/318 er nok for drifting. Rundetider derimot er ikke motorstørrelsen det viktigste. Kg, understell og dekk har som flere nevner mye mere å si. Ville også gått for en ribba TI til å begynne med. Montering av coilovers og bremseklosser bør du klare selv/få litt hjelp til. Har ikke planer om å drifte som Fredric Aasbø, eller å kjøre som Vidar Frogner, men være med på treff med en bil det ikke er så farlig med og kose meg Så får jeg se hva det utvikler seg til etterhvert! Coilovers og klosser skal jeg vel alltids få til med litt hjelp
Hawkon88 Skrevet Oktober 1, 2012 Skrevet Oktober 1, 2012 Det spørs hvor mye penger du legger i drift, vedlikehold og oppgraderinger. Jeg vill hvertfall funne en løsning hvor du oppfatter bilen som et prosjekt (med stadige oppgraderinger som fort dobler prisen du betalte for bilen) eller en banebil, hvor det er mest mulig kjøring for pengene som gjelder. Poenget mitt er at det koster å kjøre til og fra banene også. Nå bor du nærmere rudskogen og våler enn meg, men det blir fort dyrt dersom du skal kjøre r-dekk til og fra banen hver gang. Jeg ville hvertfall spart litt mer penger før jeg kjøpte bil, så er sannsynligheten større for at du syns det blir kjekt. Ikke for at du på død og liv må ha større motor, men fordi du skal slippe og bli lei før du har begynt.
GeRo Skrevet Oktober 1, 2012 Skrevet Oktober 1, 2012 Det spørs hvilken type kjøring du sikter deg inn på,vil du kjøre trackdays som f.eks med idealspor/rundetider så er en godkjent bil med skilter å foretrekke så du slipper styret med frakt/bilhenger, og du har en bil nr 2. E36 318is, 320i og 325 i samt 318ti compact er gode biler i utgangspunktet. På BMWCCN sine treff må bilen være godkjent og ha skilter, samt de fleste andre trackdays som blir arrangert. Skal du kjøre sidelengs vil mer effekt og diffbrems gjøre det enklere, men som regel blir det mer skruing og ofte biler som ikke er godkjente med det styret det medfører. Unngå understell med masse justeringer, og ordet "coilover" gjør IKKE bilen raskere /morsommere rundt banen, velg understell av anerkjent fabrikat som HR, bilstein ,KW osv. Unngå turbobygg men en diffbrems kan være fordelaktig, hvis du letter bilen så vil ikke bremseoppgradering utover bedre klosser være nødvendig i første omgang.
R Andersen Skrevet Oktober 1, 2012 Skrevet Oktober 1, 2012 Unngå understell med masse justeringer, og ordet "coilover" gjør IKKE bilen raskere /morsommere rundt banen, velg understell av anerkjent fabrikat som HR, bilstein ,KW osv. Så vanskelig er det ikke å justerbare et høydejusterbart understell, og så er det morsomt å eksperimentere litt. Man trenger ikke kjøpe de dyre merkene. Kjenner mange som kjører med K-sport understell, og det fungerer meget bra i forhold til hva du betaler! Har man råd, så vil jeg selvsagt anbefale de anerkjente merkene, men K-sport, XYZ etc. gir veldig mye for pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå