Gå til innhold

dynamostøy

Anbefalte innlegg

ja jeg har lest det jeg har funnet ang dette men har da ikke hjulpet, har og hatt firma i tønsberg til å se på dette men lyden vil ikke bort.

Firmaet i tønsberg har jordet alt, lagt nye kabler og gjort det som gjøres kan for å løse problemet.

Kan det da være at min dynamo er sliten ?

Bilen gir ingen tegn til dette utenom, starter og går hele tiden, ingen problemer med noe utenom denne lyden.

Lyden var ikke der på orginal stereoen som jeg byttet ut, så er da dynamoen ok?

Irriterende problem

Noen i vestfold som kan kikke på dette, anbefale noen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ettersom lyden kun er tilstede når du har bilen i drive, vil jeg anta at dynamoen er i orden. Du har da naturligvis ingen støy når du ruser bilen i nøytral?

Da er det trolig noen komponenter som lager støy, nærliggende å tro at girkassestyreenhet er skyldig. Evt ABS/ESP.

Ettersom støyen ikke var der ved det forrige annlegget, hva er egentlig da skifta ut? Har du montert ekstern forsterker? I så fall er det ikke nok å prøve med en ny hovedenhet, om forsterkeren er synderen. Årsak til at denne er synderen kan faktisk være manglende støyfilter på strømforsyning. Merke kan være av vesentlig informasjon, ikke alle merker er like gode.

filter kan også monteres eksternt for forsterkeren, veldig enkelt forklart blir det et kondensatorfilter som må på plass. Dog ikke sikkert det blir tilstrekkelig. (små kondensatorer, ikke de typiske bilstereostørrelsene.)

I tillegg finnes det mulighet for overføring av støy fra ledninger i bilens nett til ledninger i anlegget, både strøm og signal. Parallellt liggende kabling KAN medføre (men må ikke) overføring av støy. Kabler som krysser i 90 grader vil ikke kunne overføre støy.

Til sist, dynamoen kan være synderen, om forsterkeren er følsom for støy som nevnt over. Dynamoen vil være en støykilde, og desto mer slitt slepering og børster er, desto mere støy kan den produsere. Enda mer ettersom ladestrøm øker, og kanskje trekker systemene ganske mye mer når bilen er i drive?

også her vil en kondensatorbank (bestående av de samme relativt små kondensatorer, ikke sånne bilstereostørrelser) kunne hjelpe på rippel og støy, men å plassere ved forsterkeren om den er det svake ledd vil for meg virke mye mer fornuftig.

Du har nok litt av en utfordring, men umulig er det ikke. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok ut den orginale spilleren, e39 5281 touring 99 mod...

satt inn kenwood spiller, sub og 4 høytt..1 forsterker til sub og 1 til høyttalerene..

får kun støy ved bilen i gir og turtall...ikke i nøytral...

kjøpt kondensatorfilter til hver sub, men ingen effekt..

hadde vært fint å hatt noen som virkelig kan dette til å se på det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok ut den orginale spilleren, e39 5281 touring 99 mod...

satt inn kenwood spiller, sub og 4 høytt..1 forsterker til sub og 1 til høyttalerene..

får kun støy ved bilen i gir og turtall...ikke i nøytral...

kjøpt kondensatorfilter til hver sub, men ingen effekt..

hadde vært fint å hatt noen som virkelig kan dette til å se på det,

Kondensatorfilter til sub hjelper ikke, du skal ha et støyfilter for strømforsyning i så fall, kobla mellom pluss og minus på strømtilkobling for forsterkere. Se forøvrig nederst.

Har du støy fra begge forsterkere? Har du forsøkt å kryssbytte dem for å identifisere akkurat det?

Skifta signalkabler fra den ene til den andre? Kryssbytting igjen altså... Forsøkt å legge separat jordingskabel til batteri i tillegg til chassiets jording?

Jeg mistenker sterkt at du har en støykilde ifm girkassestyreenhet, eller abs/esp/esc eller hva BMW kaller hver funksjon :-P kjenner ikke noen du kan få byttelånt av da? mulig du må internt i kassa og for å komme til, da er det straks litt mere plunder da...

Kondensatorfilter på sub vil forøvrig sørge for å fjerne bassen i signalet. Du må ha "spole-filter" om du skal fjerne diskant fra subbene. Men det er en annen sak...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for innspill på dette...men jeg har rett og slett ikke nok peiling på å feilsøke på dette på egenhånd

fint om det er noen i nærheten som kan dette som vil tjene seg litt kroner på å fikse dette.

helst i vestfold

Bor 10-15min fra Tønsberg sentrum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...