Gå til innhold

Luftlekkasje i dieseltilførsel. 2,5 TDS


pajoe
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til evnt. kjente problemområder der det kan oppstå lekkasje. Bilen er fruens 97"E39 TDS. Finner ingen merkbare flekker. Så det er nok svært begrensede mengder som lekker ut. Men like fullt kommer det luft inn. Nå har madammen tatt livet av både batteriet, og innslaget til starteren. (Starteren slipper idet motoren begynner å harke.)

Jeg innbiller meg at filteret sitter høyere enn dysene. I og med at den blanke slangen mellom filteret og pumpa fylles med luft, burde vel det tilsi at lekkasjen befinner seg etter filteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke erfaring med BMW på dette, men antar den blanke slangen her er retur overskudd fra dyser?

Jeg ville starta med å sjekke om den suger inn luft i vannutskiller, koblinger på filter, eller faktisk helt bak til tanken. Der kan det også være verre ved lite på tanken om det er nedi tanken problemet kommer fra. Har denne matepumpe® i tank? I såfall har du noen mindre områder å sjekke i.

Først, sjekk om det er luft i slangen når motor går. Gjerne ved skikkelig rusing. Da er det nok på sugesiden i systemet. Pumpa suger inn luft sammen med diesel, og det vil være mye luft i returslangen da. Dette burde også påvirke effekten ved moderat gasspådrag og mer, samt turtall over, til dels godt over tomgang. Tungstart er en selvfølge da også.

Om lufta kun kommer inn når motor står, kan lekkasjen være på trykkside ett sted, men da burde det absolutt være dieselsøl noe sted.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Her er det lekkasje på retur sangene som går mellom dyrene og til eit koblings punkt i motor rom, eller føde pumpa. Høre du den summe og gå ifra tanken når du gløder? Pumpa stopper etter va 15sekund etter du har tatt på tenninga. Men ta og skift disse slangene så er nok problemet løyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre? Gjerne noen som har sett motorrommet i en E39 TDS. Til a100 abt; Den blanke slangen det er snakk om, er tilførsel fra filter til dieselpumpa.

Lånte et bilde fra nettet. Slangen jeg mener på er markert med piler.

m1y48vg08odddix2r0mu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgear er vanskelig å kombinere med trillstart.

Håpet var at noen kjente til om det finnes typiske svakheter, der lekkasjer kan oppstå. Siden det virker som at problemet sitter etter filteret, burde det ikke være så mange aktuelle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgear er vanskelig å kombinere med trillstart.

Håpet var at noen kjente til om det finnes typiske svakheter, der lekkasjer kan oppstå. Siden det virker som at problemet sitter etter filteret, burde det ikke være så mange aktuelle steder.

Hvordan kommer du frem til etter filteret? Synes ikke jeg ser det utav hva som har kommet frem her, kan like gjerne være før matepumpa, om den rent fysisk har mulighet til å få inn luft...

Har ikke sett om du har kommentert forskjell ved full tank eller lite på tanken? At det sildrer i returen er egentlig lite vesentlig her.

Kom problemet etter overhaling av pumpe? Kanskje det er pumpa sjøl som ikke ble god?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgear er vanskelig å kombinere med trillstart.

Håpet var at noen kjente til om det finnes typiske svakheter, der lekkasjer kan oppstå. Siden det virker som at problemet sitter etter filteret, burde det ikke være så mange aktuelle steder.

Hvordan kommer du frem til etter filteret? Synes ikke jeg ser det utav hva som har kommet frem her, kan like gjerne være før matepumpa, om den rent fysisk har mulighet til å få inn luft...

Har ikke sett om du har kommentert forskjell ved full tank eller lite på tanken? At det sildrer i returen er egentlig lite vesentlig her.

Kom problemet etter overhaling av pumpe? Kanskje det er pumpa sjøl som ikke ble god?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Grunnen til at jeg konsentrerte meg om området etter filteret, var at filteret er høyeste punkt. Og siden diesel har vanskeligheter med å renne oppover, måtte lekkasjen være etterpå.

Problemet viste seg å være en ørliten lekkasje i kobberringen på banjoen inn på pumpa. I tillegg var dreneringskranen under filteret slitt. Kostet meg 4 kroner å fikse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...