Gå til innhold

Motorswap i e30


NeedBMW
 Share

Hvilken er best til turbomating?  

22 stemmer

  1. 1. Hvilken er best til turbomating?

    • M20B20/B25
      6
    • M50B20/B25
      14
    • Annen motor(Skriv som kommentar er du snill) :)
      2


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en BMW e30 318i Touring 1993 modell. Etterhvert som jeg får penger vil jeg gjerne bytte 4cylen til en rekkesekser, enten 2l eller 2.5l. Noen som kan anbefale hvilken motor jeg burde se etter? M50 eller M20 osv. Også tenkte jeg også på å turbomate motoren etterhvert, til ca. 1 bar, hvertfall slik at det føles at det drar godt. Hvilken motor vil passe best til det? Jeg vet at M20 er støpemotor, og kan derfor tåle 1bar, men det vil vel også M50n tåle, selv om den er laget av en alegering.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M20 er støpejerns blokk og Alu topp, m50 er støpejerns blokk og Alu topp, altså ingen forskjeller der ! Kan potensielt dra mer ut av en m50, og deletilgangen er større, da den kan "parres" med andre og nyere BMW motorer! M50 tåler turbo bedre også ! Mange velger likevell å bygge på m20 da den har en mer unik lyd da den turbomates, men dette er jo smak og behag! Jeg ville valgt m50 til å starte med da denne tåler turbo bedre i utgangspunktet! ( toppen sprekker ikke så lett) som den ofte gjør på m20 om denne ikke sveises!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sett deg ned å les mye. Sett av 1 time hver kveld i 3 eller 4 kvelder i uka til opplesing på turbo emnet. Om 2-3 måneder vil du forstå mye mer, antakelig nok til å begynne med et lite prosjekt selv. Om 2 år vil du forstå MYE. Og 5 år senere har du antakelig bygget noen motorer og begynt å virkelig forstått hver eneste lille prosess og staket deg ut den "ultimate" maskinen, med dine preferanser.

Den beste motoren pr krone er det bare et svar på: M50B25

Skal du ha lyd så er M20 veien å gå.

Skal du tømme banken, lommeboka og pantsette huset så er S54 turbo veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sett deg ned å les mye. Sett av 1 time hver kveld i 3 eller 4 kvelder i uka til opplesing på turbo emnet. Om 2-3 måneder vil du forstå mye mer, antakelig nok til å begynne med et lite prosjekt selv. Om 2 år vil du forstå MYE. Og 5 år senere har du antakelig bygget noen motorer og begynt å virkelig forstått hver eneste lille prosess og staket deg ut den "ultimate" maskinen, med dine preferanser.

Den beste motoren pr krone er det bare et svar på: M50B25

Skal du ha lyd så er M20 veien å gå.

Skal du tømme banken, lommeboka og pantsette huset så er S54 turbo veien å gå.

Haha, skjønner:) Har lest veldig mye om dette fra før av! :D Men forsatt mye og lære! Er bare 16 år, så har god tid til å bygge på e30n min! Det som er er at jeg vil ha sweet lyd, men også mye krefter! Hva var ulempen med M20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært og sett på Fliid sin "guide" til S50 swap i e30 karosseri. Det høres veldig KOMPLISERT ut, og må jo ha deler fra flere ulike biler, og det vil blir DYRT vil det ikke? Kan jeg ikke bare kjøpe en e36/e34 med en M50B25i? Og bytte over motoren, hjerne, ledningsnett og resten? Også har jeg hørt at man må ha bedre understilling og slikt. I min 318i Touring er diffen fra en 325iX. Er dette bra? Er sperre på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer komplisert å sette i en s50 enn m50 da s50 bygger på m50, så du trenger stort sett de samme delene !

Mente M50 guiden:S Beklager...

Men det virket ganske komplisert å gjøre en sånn swap uansett, kan man ikke bare kjøpe en e36/e34 og bytte over alle delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig er mer fan av m20 enn m50 i en e30.. mye lettere med m20, og det er supert og få tak i deler.. bare og dra rett borti gata og hente som regel :) og alt passer og man får gjort en del med m20, spess du som er 16 er greit og starte et sted som ikke er for komplisert for deg. så enda en grunn for m20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig er mer fan av m20 enn m50 i en e30.. mye lettere med m20, og det er supert og få tak i deler.. bare og dra rett borti gata og hente som regel :) og alt passer og man får gjort en del med m20, spess du som er 16 er greit og starte et sted som ikke er for komplisert for deg. så enda en grunn for m20 :)

Har jo verken motor eller gir eller noe.. Hvor får jeg tak i slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50 konvertering er realtiv enkelt. Ikke la deg lure av at det ser ekstremt vanskelig ut.

En velfungerende turbokonvertering er mye vanskeligere.

Sjekk kjøp og salg delen her på forumet så ligger det mye motorer for salg.

Det enkleste hvis du skal lage M50 i E30 er å handle en M50 fra E34 karosseiet. Da passer bunnpanne over, samt at du kan bruke radiatoren om jeg husker rett. Resten må moddes på plass.

I M50 i E30 tråden står det forøvrig mye surr, så bare les førsteposten grundig, står det meste der.

Kortfattet:

M50B25 motor (og girkasse, men kassa kan også være fra E36) fra E34 525.

E36 M50 (320/325) motorfestebraketter.

E28 535/M5 motorfesteputer (Fåes på koed.no som et kit sammen med motorfesteputene).

E36/E34 M50 radiator.

Elvifte, noen får plass til viskovifte har jeg sett.

Tilter du motoren litt over så kan du bruke orginal bremsekraftforsterker. F.eks med 15mm spacerskive på sjåførside motorfeste.

Deretter må du koble opp elnettet som bare er å kappe og lodde om noen pinner.

Så innkorte mellomaksel og bygge om eksosanlegget til å passe med M50 manifolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50 konvertering er realtiv enkelt. Ikke la deg lure av at det ser ekstremt vanskelig ut.

En velfungerende turbokonvertering er mye vanskeligere.

Sjekk kjøp og salg delen her på forumet så ligger det mye motorer for salg.

Det enkleste hvis du skal lage M50 i E30 er å handle en M50 fra E34 karosseiet. Da passer bunnpanne over, samt at du kan bruke radiatoren om jeg husker rett. Resten må moddes på plass.

I M50 i E30 tråden står det forøvrig mye surr, så bare les førsteposten grundig, står det meste der.

Kortfattet:

M50B25 motor (og girkasse, men kassa kan også være fra E36) fra E34 525.

E36 M50 (320/325) motorfestebraketter.

E28 535/M5 motorfesteputer (Fåes på koed.no som et kit sammen med motorfesteputene).

E36/E34 M50 radiator.

Elvifte, noen får plass til viskovifte har jeg sett.

Tilter du motoren litt over så kan du bruke orginal bremsekraftforsterker. F.eks med 15mm spacerskive på sjåførside motorfeste.

Deretter må du koble opp elnettet som bare er å kappe og lodde om noen pinner.

Så innkorte mellomaksel og bygge om eksosanlegget til å passe med M50 manifolden.

Tusen takk! Men, det er vel ikke slik at jeg må kjøpe en e34, en e36 og en e28? Hvor får jeg delene fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene og motorer finner du på tilsalgs delen her på forumet og på finn.no.

Bimmers er det definitivt største markedet i norge på brukte bmw deler. Ikke alt er til salgs hele tiden. Et tips er å sjekke opp gamle salgstråder da det er såpass mye som blir lagt ut her på bimmers, at mange ting drukner i mengden. Søkefunksjonen er gull til dette.

Koed.no og andre nettbutikker har også noe/alt av det du trenger, men til en langt høyere pris enn hva som er tilfelle med handel mellom privatpersoner på bimmers. Bare ha sunn skepsis til selgere, og sjekk gjerne trådene om positive og negative erfaringer for å unngå å bli lurt.

Ofte dukker det også opp motorer som er ferdig tilpasset e30 her på bimmers.

Du kan lese mye om hvordan motorswap blir gjort og hva deler som trengs på 300mm.de

http://300mm.de/download.htm

Det finnes også utallige prosjekttråder med svært gode beskrivelser og bilder her på forumet.

Mange av de som kan dette, er også veldig behjelpelig hvis du spør.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...