skaugen Skrevet Oktober 4, 2012 Share Skrevet Oktober 4, 2012 Hei, e46 touring 2000 mod. 320d med: m47d20 Har følgende utfordring/problem: Skal sette på en dieselpumpe på en motor som ble kjøpt uten dieselpumpe. Akseltappen på dieselpumpen er konisk og med kun et kilespor som ikke er i bruk. Og pumpen må jo sitte riktig i forhold til veiv osv, for ellers så kommer dieselen inn til feil tid. Det jeg tror: hvis jeg lager et merke på fremsiden av dieselpumpeakslingen (den grønne streken) som er linet opp mot kilesporet. så skal det stå en viss vei mot den halvmånen i motoren. (hvis en ser rett inn der dieselpumpeakslingen skal entre, så skal det se ca. slik ut) Men nå lurte jeg på om noen vet ca. hvordan dette skal stå i mot hverandre, eller om det er en lur løsning på problemet. Takker for alle svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Oktober 4, 2012 Share Skrevet Oktober 4, 2012 Er denne til hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skaugen Skrevet Oktober 4, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2012 Er denne til hjelp? problemet mitt er at pumpen ikke ble låst i "dødposisjon" når den ble tatt ut, og jeg har ingen å sammenligne den med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Oktober 4, 2012 Share Skrevet Oktober 4, 2012 Da kan ikke jeg hjelpe Spør TRF, her på forumet, han vet sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
halteck Skrevet Oktober 4, 2012 Share Skrevet Oktober 4, 2012 du må ha måleur, verdiene er stemplet inn på pumpa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skaugen Skrevet Oktober 4, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2012 du må ha måleur, verdiene er stemplet inn på pumpa. Er det en slags inn-fresning eller oval del på akslingen inni pumpen da, som fabrikken har kalibrert pumpa etter i forhold til dødpunktet til motoren, og en skrue mann skrur ut for å måle hvor pumpa er(med da et måleur) ? eller er jeg helt på jordet nå.. men takk for svaret uansett , tror du har løst mysteriet litt for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
halteck Skrevet Oktober 4, 2012 Share Skrevet Oktober 4, 2012 om eg ikkje husker helt feil så kan du sette aksel så kile står i linje med utgang til syl 1, så låser du av pumpen,pumpen kan monteres når låse pinnen er på plass i svinghjul og tenning på syl1. deretter må du finjustere pumpen med måleur som skrues inn på siden av pumpa,studer linken. her er det snakk om hundredeler +/-1 det krever flere spesialverktøy for å gjøre jobben ordentlig, +data. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå