Gå til innhold

Dieselpumpe "timing" m47d20 320d

skaugen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

e46 touring

2000 mod. 320d

med: m47d20

Har følgende utfordring/problem:

Skal sette på en dieselpumpe på en motor som ble kjøpt uten dieselpumpe.

Akseltappen på dieselpumpen er konisk og med kun et kilespor som ikke er i bruk.

Og pumpen må jo sitte riktig i forhold til veiv osv, for ellers så kommer dieselen inn til feil tid.

Det jeg tror:

hvis jeg lager et merke på fremsiden av dieselpumpeakslingen (den grønne streken) som er linet opp mot kilesporet.

cf5f55mcmgqxq6t5c7qp.png

så skal det stå en viss vei mot den halvmånen i motoren.

3fc3qw3swzxe2pft86cn.png

(hvis en ser rett inn der dieselpumpeakslingen skal entre, så skal det se ca. slik ut)

Men nå lurte jeg på om noen vet ca. hvordan dette skal stå i mot hverandre, eller om det er en lur løsning på problemet.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ha måleur, verdiene er stemplet inn på pumpa.

Er det en slags inn-fresning eller oval del på akslingen inni pumpen da, som fabrikken har kalibrert pumpa etter i forhold til dødpunktet til motoren, og en skrue mann skrur ut for å måle hvor pumpa er(med da et måleur) ?

eller er jeg helt på jordet nå..

men takk for svaret uansett , tror du har løst mysteriet litt for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om eg ikkje husker helt feil så kan du sette aksel så kile står i linje med utgang til syl 1, så låser du av pumpen,pumpen kan monteres når låse pinnen er på plass i svinghjul og tenning på syl1.

deretter må du finjustere pumpen med måleur som skrues inn på siden av pumpa,studer linken.

her er det snakk om hundredeler +/-1 :) det krever flere spesialverktøy for å gjøre jobben ordentlig, +data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...