Gå til innhold

Skifte fra automat til manuell gir på 520 E34...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å sikler etter en 1992 520 E34 sedan bensin, eneste problemet er at den har automatgir. Så jeg har tenkt å kjøpe en 525 e34 bensin av ca samme årgang fra sverige med manuellgir, og sette over girkasse og etter vært motor... (har tenkt å sette i turbo i 525 motoren etter hvert... :) )

Nå kommer det jeg lurer på :wink: :

* Er dette en overkommelig jobb for en 17år gammel gutt som har tengt å ta fagbrev som bilmakaniker :?: Skulle jo ikke tro at det er noe problem da man har en komplett delebil å sette over deler fra (??)

* Passer girkasse overens på 520 og 525?

* Er det noe forskjeld på sedan og sasjonsvogn med tanke på oppheng til girkasse lengde på mellomaksel el.?

* Må delebilen være av nøyaktig samme årstall?

* Med tanke på at 520'n har automat, er det opplakt braketter til clutcpedal. og har automatkasser samme innfestning som manuell?

Har sett noen tråder runt på førummet som handler om dette, men finner ikke noe konkret svar på det jeg lurer på...

Vet det er fålk på forumet som kan dette. Jeg setter stor pris på svar :D

Skrevet

Huset på girkassene skal vere likt, altså inn mot motoren. Men 240 kassa som står på ein del 520'a( blir vel brukt zf og) trur det er den? Er kortere enn 260 kassa på 525, så er mulig du må ha over mellomakslingen og.

Skulle gå fint om ein tar seg god tid og merker alt skikkelig før bytte.. Men blir jo fort litt meir jobb enn ein har tenkt + ekstra utgifter. Du må nok også flytte over heile pedalsettet frå manuell bilen.. mulig du må lage til feste for girspaken og, eller flytte det over frå dele bilen. Trur drivverket er likt på sedan og stasjonsvogn..

Skrevet

Takker for svar :applause:

En annen tanke jeg var inne på var om det finnes 6-trins girkase til e34, hvor får jeg tak i dette?

Vil svinghjulet fra 525 passe på en 520 motor?

Mellomakselen er det vel bare å sette over fra 525 vil jeg tro?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...