Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjekket kjølevæske nivå i den ekspansjonstanken i dag og da var den pinnen gått ned et godt stykke(ikke helt ned). Dette var når bilen var kald, så jeg fylte på kjølevæske til den var på max igjen.

Vet ikke om det har noe å si men det første jeg tenkte på var toppakningen.

Når motoren er kald og jeg starter opp om morgenen så kommer det litt(ikke mye) hvit/blank røyk ut bak,den lukter ikke noe spesielt, men jeg blir fuktig på handa når jeg holder den foran.

Men når jeg kjører den driftsvarm så røyker det ingenting og jeg blir nesten ikke fuktig på handa når jeg kjenner foran eksospotta.

Når bilen er driftsvarm står motortempen helt i ro på halveis. Den har aldri gått over halvveis på måleren.

Har forstått det slik at det ikke er normalt at biler bruker kjølevæske, så da lurer jeg på om dette høres ut som toppakningen eller evt lekasje i kjølesystemet en plass?

Har ikke sett noe flekker under bilen som kan tyde på at det er lekasje noe plass, men det kan vell lekke ut mens jeg kjører???

Uansett, bilen er en Bmw 520 e39 2001mod..

Og det er ikke mer enn et halvt år siden det ble skiftet radiator, vannpumpe, termostat.

Håper noen har noe innspill å komme med :)

Skrevet

Om du har lekkasje i forbindelse med varmeapparat kan det lekke inn i bilen, Det er likevel ikke sikkert det blir vått på teppet. Ta bort gummipluggene under bilen og kjenn med fingen om isolasjonen inni der er våt av frostvæske, det skjedde på min BMW. Om så er tilfelle kan du få et råd for tørking også: Jeg tok ut en pugg foran og en bak, satte så støvsugeren til å suge i det ene hullet i timevis....Ble en skikkelig gjennomstrøm av luft og bra tørk.

Skrevet

Det første jeg ville gjort var sylinderlekkasjetest og trykktest av kjølesystem. Da vet du om det faktisk lekker ut av kjølesystemet, og du kan få en liten pekepinne på hvor det lekker hen.

Dvs. at du får utelukket toppakning etc.

Skrevet

Det første jeg ville gjort var sylinderlekkasjetest og trykktest av kjølesystem. Da vet du om det faktisk lekker ut av kjølesystemet, og du kan få en liten pekepinne på hvor det lekker hen.

Dvs. at du får utelukket toppakning etc.

Skrevet

Ville først funnet ut hvor lang tid det tar før nivået synker til under minimum jeg.

Har hatt noen e36/34/39 opp igjennom, og skal ærlig innrømme at det har forsvunnet kjøleveske over tid på dem alle unntatt en av dem.

For meg så har det vært snakk om fra maks til min på ca 10-15000 kjørte km. Og kan ikke si noen av dem ble verken verre eller bedre, bortsett fra siste e39 som jeg solgte. Der blåste radiatoren uka etter salg.

Men du har jo det meste nytt anyway, så sjekk over slangekoblinger osv. for lekkasjer. Gir seg gjerne tilkjenne som litt missfarging og tørt belegg, type grønnaktig der det lekker dersom vi snakker mikroskopiske lekkasjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...