thommas88 Skrevet Oktober 19, 2012 Share Skrevet Oktober 19, 2012 Hey. jeg ble tatt i en høy hastighet i mai og ble fratatt førekortet naturligvis. Lurer på om det er noen som har tips eller erfaringer som kan hjelpe meg i form av søknad om å få tiden uten forkortet redusert. Har alerede fått minimum straff og tid uten i forhold til hastigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 har tenkt tanken selv og har snakket med en advokat. dette er svaret eg fikk Det følger av veitrafikkloven § 40 at det er adgang til å søke slik forkortning på grunn av etterfølgende forhold.«§ 40 Forkorting på grunn avetterfølgende forhold. Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg, jf. § 33 nr. 1 og 2, jf. nr. 6. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt.» Det samme følger av F19.12.2003 nr 1660 Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. Minstetiden er 1 år ved alkoholkonsentrasjon i blodet over 0,5 promille, jf. veitrafikkloven 33 nr 2. De forhold som begrunner søknaden må ha oppstått etter at dommen i lagmannsretten ble rettskraftig. Det vises til Gyldendal lovkommentar til veitrafikkloven ved Bjørn Edvard Engstrøm note 149: "Vilkåret for å kunne forkorte er at det er etterfølgende, formildende omstendigheter som begrunner forkortelsen, dvs. forhold som er oppstått etter at dommen eller forelegget ble rettskraftig. Det er dette som ligger i uttrykket «særlige grunner […] Av konstitusjonelle grunner kan ikke politiet overprøve domstolenes vurderinger av omstendigheter som forelå allerede på domstidspunktet selv om det dreier seg om forhold som domstolen ikke var kjent med. […] Vilkåret «særlige forhold» skal derfor tolkes i samsvar med retningslinjene i Håndhevingsinstruks fraPolitidirektoratet av 9. februar 2007 (2007/001) punkt 2.7 s. 15, f.eks. ved oppstått alvorlig sykdom eller forverret økonomi «langt utover det påregnelige». Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg kjenner 2 stk som fikk redusert straffen fra 4måneder ned til 2 måneder, grunnen var bil i arbeid, advokaten min sa det ikke var god nok grunn så jeg gadd ikke søke. Men somsakt disse 2 kammeratene mine fikk det jo til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 fatteren mistet lappen for en del år siden, har ble dømt til 13mnd uten lappen. fikk den ned til 12. han kjører servicebil som rørlegger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thommas88 Skrevet Oktober 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2012 Om det bare blir litt så er jeg glad for 13 mnd uten er lenge. Like greit å søke. Bedre å ha prøvd enn å ikke ha prøvd men kjekt å vite hva som har gått ann tidligere så jeg vet om det er litt håp for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 ikke syt, jeg har 20mnd uten i novenber har eg vært uten i 12 mnd du har ikke noe å tape, selv skal jeg søke når eg har fått sullet meg til tid å sende sakspapirene mine til advokaten min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thommas88 Skrevet Oktober 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2012 Må du ta det via advokat da ? er det ikke bare å sende inn til juristen som hadde saken din ? Koster det noe evnt for deg pga advokat eller er det bare sånn du får kasta etter deg ? haha da har du det surt xD Savner bilen.. veldig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 har en kompis som er advokat, og han skal få lov til å skrive søknaden, eg har ikke snøring på å skrive formelt vet ikke hvem som skal ha søknaden, så får høre me advokaten ja eg og savner å kjøre, lovlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thommas88 Skrevet Oktober 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2012 hehe ser den. hakke tørt å kjøre etter jeg mista lappen. en jeg satt inne med sa han bare ikke sa det til noen å kjørte uten et halvt år til han fikk den tilbake. Kona fikk ikke vite noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 hehehehehehe. eg slapp heldigvis å sitte inne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå