Stoff3r Skrevet Oktober 22, 2012 Skrevet Oktober 22, 2012 Hei. Sliter med ladestrøm til bilen (E39 525iAT - 01). Har prøvd 3 forkjellige dynamoer. Den ene virket i 2 mnd. Den andre virket ikke i det heletatt (skulle virke). Den tredje virket i 5 min. (ladespenning på 13,7v), så datt den ned på under 12v. Da kom motorlampen på og turtallet var ujevnt å lå under normalen. Noen som har vært borti samme problem? Eller vet hvilken type dynamo jeg skal bruke? Motoren er en M54-B25. Har lagt merke til at det finnes forkjellige dynamoer/generatorer. Noen med 3pins tilkobling og noen med 2pins. Connectoren i bilen er 3pins, med kontakt på 2 av dem. Har dette noen betydning? Dynamoen som varte 2mnd. hadde 3pins kontakt. Mvh Christopher
todleif Skrevet Oktober 23, 2012 Skrevet Oktober 23, 2012 Og batteriet er bra? Feil med batteriet kan kanskje skape problemer.
Stoff3r Skrevet Oktober 23, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2012 Mulig. Men når jeg måler spenningen over dynamoen, så er den under 12v. Dette er jo før batteriet.. Målte spenningen over dynamoen når den ble satt i. Da var den 13,7v. Skulle vel hatt ladespenningen fra dynamoen over batteripolene uansett?
rekorden Skrevet Oktober 24, 2012 Skrevet Oktober 24, 2012 Mulig. Men når jeg måler spenningen over dynamoen, så er den under 12v. Dette er jo før batteriet.. Målte spenningen over dynamoen når den ble satt i. Da var den 13,7v. Skulle vel hatt ladespenningen fra dynamoen over batteripolene uansett? Regner med du målte 13,7 volt over dynamoen med motoren igang? Bruk en batterilader og lad opp batteriet. Normalt ligger ladestrøm på minst 4 ampere på et ikke fulladet batteri. Sjekk spenning på batteriet når dette er fulladet. Det bør være på rundt 14,4 volt. La batteriet stå noen timer, gjerne et døgn. Spenning skal ikke være særlig lavere enn 13,6 volt. Hvis du har store avvik fra spenningene kan det være batteriet som er feilkilden. Batterilyset i dashbordet lyser med tenning på og motor ikke startet? Hvis dette ikke fungerer vil du også ha lav/dårlig lading.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå